Gazdasági Mérnök, 1892. január-december (16. évfolyam, 1-52. szám)

1892-02-14 / 7. szám

XVI. évfolyam. 7. SZÁM. Budapest, 1892. február 71.*. EGYSZERSMIND A TISZAVÖLGYI TÁRSULAT HIVATALOS KÖZLÖNYE. A villamosság használata a mezőgaz­daságban. — Köstler Hugó főmérnök felolvasása. — A mezőgazdasági üzemnél ma már sok munkát végeznek gépekkel, melyek hajtására részben gőz, de legnagyobb részt még vonó­erőt alkalmaznak. Az utolsó évtized alatt azonban a mezőgazdák lét­­fentartási viszonyai tetemesen rosszabbodtak, úgy hogy minden eszköz, mely üzemét könnyíti és ol­csóbbá teszi, igen hathatós befolyással bír, mert ezáltal versenyképessé lesz, s azon helyzetbe jó, hogy terményei részére a már elveszített piaczot visszahódítsa. Általánosan ismert dolog, hogy külö­nösen az utolsó években az amerikaiak versenye bénítólag hatott gabonaterményeink kivitelére és hogy az amerikaiak piaczukat ily nagyszerű mó­don kiterjeszteni képesek voltak, csakis annak tu­lajdonítható, hogy az üzem a gépek kiterjedtebb alkalmazása által tetemesen olcsóbb mint a belföldi és hogy terményeik tengeren szállíttatnak, tehát szállítási költségeik is csekélyebbek. Ez utóbbira vonatkozással, sajnos, be kell vallanunk, hogy egy­hamar változás e téren nem várható, mert vízi utai nincsenek eléggé kihasználva, a­mi pedig lényeges befolyással van a szállításra. Újabb időben ugyan kezd már a ügyelem arra irányulni s ezért azok­nak, kik e víziutak létrehozásán fáradoznak, a legjobb sikert kívánjuk, s reméljük, hogy sike­rülni is fog az irányadó köröket végre a vízi utak hasznos voltáról meggyőzni. A­mi pedig a gazdasági üzemet illeti, azzal a kérdéssel kell foglalkoznunk, várjon fog-e czélsze­­rűbb előnyt és olcsóbb üzemet lehetővé tenni a vízi erőnek villamosság előállítására való felhasz­nálása, a­mely villamosságot mint erőt azután a gépek hajtására fordítunk. E czélból vázoljuk az alanti összeállítást, a különböző motorok üzem­költségeiről azon megjegyzéssel, hogy ebben úgy az elhasznált anyagok, mint a törlesztési részletek bennfoglaltatnak, a kezelési költségek azonban egyik motornál sincsenek. Naponta 10 óra üzemet számítva, egy év alatt: Egy ló............................................ 360 frt gázmotor (1 lóerőnként) .... 430 « petróleum-motor «...................410 « gőzmotor ..................... 400frtbajö. Nagyobb üzemnél természetesen a gőzerő tete­mesen olcsóbb s így a szénnek mostani ára mel­lett egy lóerő 150 frtba számítható. Azonban a mi táblázatunkba és így hasonlat gyanánt csak is a csekélyebb erők vehetők, mert főleg a gazdaság- és ipari czélokat tartjuk szem előtt, a­hol csakis ilyenekkel lehet számot vetni. E czélból vonjunk párhuzamot ezen táblázatban feltüntetett költségek között, melyeket lóerő- és éven­ként a gazdák és iparosok azon társulatoknak fizet­nek, kik — felhasználva a vízierőt villamosság előállítására — ez erőt az­ üzemhez szolgáltatják. Például szolgáljon Schaffhausen­ben a Rajna víz­esésnél pár év óta fenálló erő­átviteli telep. Ugyanis itt a Rajna 5 egyenként 300 lóerejű­ turbinát hajt, mely erő ugyanennyi dinamó gépre van átvezetve, az erő további elosztása villamos után történhet. A társulat, mely e telepet létesítette, évenként és lóerőnként a többet használóknak 57 frank , 26 frt 80 krért adja bérbe. Ez 1/a része azon költségeknek, melybe egy gőzgép és 1/jó része azon költségeknek, melybe egy ló kerül. Ezen számok igazolják és meg­lepő bizonyítékát nyújtják e hajtó­erő kiváló olcsó­ságának — mely tekintet nélkül még azon előnyökre is, melyeket később lesz alkalmunk felsorolni — ,­z miért is valamennyi között előnyt érdemel. Az erőátviteli telep ezen szép eredménye egy ugyanily terv kidolgozására ösztönözte az érdekel­teket, kik a Rajna vizének erejét Rheinfelden mel­lett hasznosítani czélozták. Itt ugyanis 25 turbina egyenként 1000 lóerőre lenne az igényekhez mér­ten létesítendő, mely ezen roppant mozgató erőt messze vidékre villamosság útján a fogyasztók rendelkezésére bocsátani volna hivatva. — Aargau kanton kormánytanácsa, múlt évi július hó 3­ ikán ezen mű létesítését engedélyezte, mely nemsokára kivitelre is kerül. Egy másik példa hasonló erőát­vitelre a Siemens & Halske czég által Trient váro­sában — az elöljáróság megbízása folytán — be­rendezett központi állomás, mely úgy a város vi­lágítását, mint az erő szolgáltatását eszközli és 1890 óta működik. Ezen telep annyiból érdekes, mert a költségekre vonatkozó kimutatások ennél is bizonyítékot szolgáltatnak, hogy egy kisebb köz­ség ily befektetés által nemcsak, hogy nem kocz­­káztat semmit, hanem még bevételeit ezáltal is sza­poríthatja, a mi mellett a közjó, — mely ezáltal sokat nyer — inkább szem előtt tartandó, mint a jövedelmezőségnél elért rossz eredmény. A turbina felállítási helyéül szolgált az 1882. évi árviz után a «Ponte alto» gátnál a Fersina patak völgyében, melynek partjain Trient fekszik egy újabb gát, az úgynevezett Madruzza, mely azon czélból építtetett, hogy a várost újabb árvizek alkalmával az esetben is megvédhessék, ha a Ponte­ alto gát a víz követ­keztében lesodort kövek által megrongáltatnék. Itt ugyanis a patak esése a folyó medrében, mely ezen gát által képeztetik, 52 cm, s valóban szerencsés gondolat volt, e vizi erőt a város javára kihasz­nálni. Azon körülmény, hogy a városnak a jégszesz társulattal kötöttt szerződésének a nyilvános vilá­gítást illetőleg lejárta közelgett a város atyáit ezen határozatukban csak megerősítette, s már 1886-ban elhatározták a villamosság alkalmazását úgy a nyil­vános, mint a magánosok világítási, valamint a mozgató erőt igénylő szükségleteire. A turbinákhoz a Ponte­alto fölött bevezetett zsi­lipen át nyerik a vizet, mely egy 1 m. széles 09 m. mély, 752 m. hosszú, sziklába vájt, részben alagútsze­­rűen kiképzett csatornán keresztül folyik egy ugyan­csak a sziklából robbantások által kimélyített 1000 m 3 űrtartalmú medenczébe. Innen két nyomó vezeték, egyenként 860 m. hosszú 650 mm. átmérőjű, 5 l/pp esésű csatornán összesen 88 m. viz-szin különbség­gel vezet a turbinákhoz, melyek előtt még a gép­házban mindkét vezeték egyesül egy 900 mm. át­mérőjű vezetékbe. A bevezetett vízmennyiség 6 tur­bina hajtására elegendő, melyek egyenként 140 effektív lóerő, összesen tehát 840 lóerő kifejtésére képesek, perc­enkint 200—265 fordulattal. — Ezen hat turbina mindegyikéhez egy—egy Siemens és Halske-féle dynamo gépet kap­csolnak közvetlenül, mely 500 Volt-ot (egyenként 160 Amperet) képes kifejteni. A gépháztól 2 pár fővezeték egyenként 185 mm2 keresztmetszetű vörösrézhuzallal vezet a Porta­­nouva-nál levő főelosztó szekrényhez, a­honnan a többi vezeték a hálózat szerint szabályszerűen el­helyezett osztási pontok felé elágazik. Az osztó szek­rénytől a városon kívül kiágaznak azon szabad ve­zetékek, melyek a távolabb fekvő elővárosba ve­zetnek, ezek további meghosszabbítása a város ki­terjedéséhez mérten mindig lehetséges. A helyha­tósági épületben egy kiegyenlítő állomás rendezte­­tett be, melynek czélja főleg az egyes fővezetékek­ben a feszültség egyenletes megtartása; ezen felül itt egy accumulator telep is van, mely a villamos erő emelésére szolgál az esetben, ha a Fersina­­patak rendkívüli alacsony vízállása a szükségletet kielégíteni képtelen.­­ Ezen telep azért bír ki­váló fontossággal, mert az éjjeli órákban 11-től este 5 óráig reggel a szükségelt áram sokkal cse­kélyebb, mint a­mennyit a rendelkezésre álló erővel kifejtenek és így a fölösleges erő, mely ily formán semmibe sem kerül, az accumulátorokba gyűjtetik, a­mi ujjmutatás arra, hogy a vízi erő ez irányban is kiváló előnyt biztosít. Ezen telep elsősorban ellátja a várost nyilvános kivilágítással, a­mely a villamosság behozatala előtt 190 gáz és 40 petróleum lámpát igényelt, melynek fele csak este 10 óráig égett, míg holdvilágos éjje­­len egyáltalában nem világítottak. Ha pedig a ki­világítás 560 darab egyenként 16—25 normál gyer­­tyaerejű izzólámpa és 22 drb egyenként 9 Ampe­­res ívlámpa által történik, a­mi megfelel hozzáve­tőleg az 50 szeres fényerősségnek és természete­sen valamenynyi lámpa ég egész éjjen keresztül még holdvilágos északokon is. A régi kivilágítási mód a trientieknek évenként 10,000 forintba került, természetesen azt gondolták, hogy a mostani világ

Next