Gazdasági Mérnök, 1896. január-december (20. évfolyam, 1-52. szám)
1896-07-05 / 27. szám
27. szár. az évi törlesztési összegnek csupán 10—15.000 írttal való kevesbítése helyeztetett kilátásba, de ennek ellenében a fizetési évek száma hosszabbodott volna meg. Ily körülmények között Rapaics Radó miniszteri tanácsos a társulat elnökével a védműveket beutazván, a töltések jó minőségének és a társulat anyagi helyzetének figyelembe vétele mellett a földmivelésügyi m. kir. minisztérium megengedte az elrendelt töltésemelések egy időre való elhalasztását, illetőleg azoknak bizonyos sorrendben eszközlendő végrehajtását. A latorczai védvonalak megállapítására Paksi József műszaki tanácsos vezetése mellett küldöttségi eljárás Leleszen megtartatván, az érdekeltek nem kikapitány a gőzössel, a mely egy uszályt vontatott, Bingen város alatt megállott és a lehorgonyozásra a szükséges intézkedéseket megtette és hogy a szerencsétlenség néhány perc a megállás után történt. A gőzös és felszerelése annyira szétroncsolódtak, hogy a hivatalos vizsgálat még azt sem állapíthatta meg, vajjon melyike a két kazánnak robbant fel. Alumínium gyártás. Az alumíniumot — a fémek legkönnyebbikét —aránylag még csak kis mennyiségben állítják elő. 1895. évben összesen csak 425 tonna, illetőleg 170 köbmétert nyers alumíniumot készítettek, amelynek értéke körülbelül egy millió forintra rúg. A legnagyobb aluminium gyártelepek Svájcz- ban Neuhaussenben és Amerikában a Niagara vízesések mellett vannak. Jelenleg Norvégiában Hasslund közelében a Sarporos-vízesés felhasználásával új gyártási hely létesítését tervezik, amelyet svéd és német tőkepénzesek akarnak felállítani. A legnagyobb hadihajó. A világ legnagyobb hadihajója most készül Angliában. A hajó vízrebocsátása legutóbb történt s «Terrible» névre keresztelték. Óriási nagyságát legjobban az alanti méretei mutatják, ugyanis hossza 164 méter, legnagyobb szélessége 216 m., merülése 82 és ezen merülésnél a kiszorított víz súlya 142,000 méter mázsa; a hajóba elhelyezett két gőzgép lóereje 28,000 és a kazánok száma 48 darab. Hogy e számok mint jelentenek, összehasonlításképen felemlítjük a legnagyobb dunai hajót, nevezetesen a most épülő «Első Ferencz József» személyszállító gőzöst; ennek hossza 75 m., szélessége 77 m., merülése 14 m., a kiszorított viz súlya 4932 m.m. a gépe 800 lóerejü és a kazánok száma négy. vonták a megyei töltések fölemelését, melyek által birtokaik legnagyobb része a Latorcza árterületébe szorittatott volna, megsürgették azonban, hogy az állam tegye meg kötelességét és a felsőbb szabályozások folytán rájuk zúdított árvizek tovább vezetéséről gondoskodjék, hogy birtokaik ne szolgáljanak többé a felsőbb fekvésű társulatok részére víztartó medencéül. Ezen tárgyalás után a fölterjesztett tervezetek közül a ticzeparti védvonal megtartása rendeltetett el és egyúttal felhivatott a társulat, hogy azon területeket, melyek a Latorcza kiöntéseinek ezentúl is kitéve maradnak és egyedül csak a tiszai árvizek ellen nyernek oltalmat, újból osztályozza. Miként lehetett volna azonban az árvizek által elöntött területeket? Annak megállapítására, hogy a felsőbb vidéken végrehajtott ármentesítési munkálatok következtében a társulatnál keletkeztek-e tényleg hátrányok s ha igen, miként lehetne azokat kiküszöbölni? az érdekeltek közbejöttével helyszíni tárgyalás rendeltetett el. A társulat köszönettel vette ezen intézkedést, habár előnyösebbnek gondolta, ha a helyszíni szemlék és tárgyalások még a felső vizek szabályozása előtt tartottak volna meg, de a jó remény mégis meg volt adva. Az 1891. évi márczius havi közgyűlés fogadta el a társulati elnök javaslatára a telefon behozatalát. Az átalakulásnak egy jelentékeny tényezője volt ezen berendezés, különösen a Bodrogközben, ahol az őrök és felügyelők lakásai a legtöbb helyen a községektől távol fekvő helyeken vannak elhelyezve és postai összeköttetés hiányában nem ritkán csak későn nyerhettek elintézést a sürgős ügyek, változott az idő és a Bodrogköznek egyes községei, mint például Czigánd és Karád már nem úgy vannak, mint a régi időszakban, amikor, mintha egy különálló világrészben éltek volna, sokszor csak hónapok eltelte után értesültek néha egy véletlenül arra tévedett és ott rekedt utas által az előfordult nevezetesebb eseményekről. Ma már össze van kapcsolva a perbenyiki központtal és a király-helmeczi társulati helyiségekkel, a bodrogi töltések mentén és csatornáknál felállított telefonhálózat, melynek hossza 1695 kilométer és 17 állomással rendelkezik. E közben a társulat elnöke külön füzetekben vagy a helyi lapok útján értesítette időszakonként az érdekeltséget az életbe vágó költségekről és megjelent a «Néhány szó a Tiszaszabályozásról, különös tekintettel a bodrogközi viszonyokra a czimű munkára, mely a jövőbeni teendőknél irányadóul szolgált. A hullámtéren megállapítandó művelési ágak tanulmányozására kiküldött bizottság véleménye alapján a társulat csekély eredményt hozónak és fölötte költségesnek nyilvánította az állam által kívánt tisztításokat, miután a fák eltávolítása után csakhamar füzesek támadnának, melyek a vízfolyást még inkább meggátolnák, annak helyébe fontosabbnak találta a vontató utaknak jókarban való fentartását. A zalkodi körtöltés ügyében a bizottsági eljárás megtartatván, az érdekeltség kijelentette, hogy a tervezett és belsőségeiket megmenteni czértó körtöltés kiépítését ellenzi és elfogadta a társulat által ennek fejében tett azon ajánlatát, hogy az 1888-ik évi árvíz színe alatt fekvő mentesített területeik a legkisebb fizetési kulcs 15-öd részével fognak megterheltetni. A kenézlői cső zsilip és hozzá csatlakozó csatornák elkészültek. Tervbe vétetett a Bodrogköz felső részeinek további rendszeres csatornázása, hogy a Karcsa ere feletti vizek rendszeresen levezethetők legyenek és a magáncsatornák által nagy késedelemmel hozott belvizek károkat ne okozhassanak. 265 ábra. képek a millenniumi kiállításból. magyar aszfalt részvénytársaság pavillonja. 266 ábra. gróf battyhány pavillonja. GAZDASÁGI MÉEMNÖK 315