Gazeta de Moldavia, 1852 (Anul 24, nr. 1-100)

1852-08-04 / nr. 59

aiesănt 25 ani de cănd D. Luis-Jordan din Lozana, profesor de literatură franceză la Acdemia Iașilor, ce ocupă cu educații junimei acelor întăiiți familii cu un rezultat care iau agonisit încrederea mi stima publicbăe. Așezemăntul său datează de zece ani, spre a asigura propășirea elevilor mi a răspunde la încrederea familiilor, D. Jordan nu a crupat aici un sacrificiu, pregătind un nou locaăiu cu toată comoditatea în a sase case așezate în partea cea mai sănătoasă a poliției, și apucănd din străinătate doi profesori: D. Biuri Francezti și D. Nenici German, atăt spre a'l ajuta întru predarea materiilor, căt și pentru privigherea mai deaproape a elevilor, căpra alți profesori păminteni, predau limba Romănă și învățătura religiei ortodocse. Ecenmenul de sape s'au făcut la 10 iulie, în ființa delegaților onor. Departament a Cultului și a învățăturilor publice, reprezentat de Dr. Fsceimi Croira, fapt fiind o numeroasă adunare de părinți a elevilor. Toate opinile ce întrupesc a adeveri, că nici odineoare sn sudee mai compleci, n'au încununit ostenelile profesorilor acestui așezămănt. Cercetarea s'au făcut despre toașefului și are ramurile în săpături primare, și de mai multe obiecte a acei sebondape, precum: tematica, plisica, istoria universală, eciplicarea autorilor clasici latini etc, elevul Mihail Onul de la Galați, merită o amintire aleasă, nu numai pentru modul brilant cu care au răspune la eclaminare, dar - ----()Els-a-- - To PUIA pururea au discearlă în acel anp răzbunănt, vălit JAN curs de patru ani decănd și pentru asprapea cea vrednică de laudă ce pururea au păzit. Toate facul crede că, deacă acel vie, abea de 16 ani. va fi statornic în a ea aplicație, el Ce va face foarte folositoriuperei uni că talentul și caracterul seu vor onora societatea Moldovană. Nu putem à nu lăsda bine următorii elevi, carii s'au însemnat prin a lor sirguință și bună purtare înregistrată JAN cataloage: Mare dense- Gani din Iași, Nicolai Gani, Feopin Greceanu din Fulticeni, meneșerită a fi amintiți: Alecsandru cociu, Mihail Coroi din Iași, și Alecsandru Porfiriu. Aflăm de la Focșeni întristătoarea șire, KB junele boeri D. I. Sihleanu, aflăndusă la vănat, prin crăparea armei case de foc, ne loc s'au omorit. Ca Sultanul au mere cu mare pompă la geamia, Sultan-Ahmed. M. Ca au înștiințat Nistan un nou ordinu în Iatihar cu brilante. Acesta ce va numi Megidin Nișan, Megid, și este compues da cinci clase. reprezentează din un medalion de aur, cu țifra Sultanului pe care se află înscrisă deviza: ”credința, zelul, onestatea foinstirea, de congiurată fiind de o stea de argint. Astă decorație, se poartă la gătit pe o cordea lată, iar steaua de argint ce'i face napte, pe partea stăngă a peptului. Ordinul clasei a doua, este ceva mai mic, și steaul Care poartă pe partea dreaptă a peptului, clasa a triea n'are Crea, a patra se poartă AN bor Ta bombului cu o rosă, a cincea ne o simplă cordea. a ocazia serbărei Bisramului, insigniile cele mari a ordinului nou, M. Ca Împăratul ne au hărăzit M. Vezir Reșid Pașa, ambilor săi cumnați, Directorului artileriei Fathi Ahmed Pașa, și marelui admiral Mehmed Ali Pașa, precum și cepaciieplast Mehneld Biuligi Poșa, în locul provizor micului director de poliție Sabit-Aga, dipergia poliției ce aë încredințat la Pera lui Nasib-Pașa carele se ocupă a restatornicianolo siguranția publică. Fregata americană Ur. Clincin au trecăt la 18 V Iulie în Bocaopë. În zilele de pe urmă s'au tămplat căteva incendiuri focuri i. particulare vorbescu ROSIA, M. Ca Împăratul au vinevoit prin sn orlinu de zi din des parents. Mr Jordan n’a épargné aucun sacrifice en fiveur institution, en faisant construire une maison spacieuse LES . . L Rinstitption, des professeurs et des élèves. Toutes les instruction primaire, et plusieurs de telles Histoire universelle, traduction des que: Mathématiques, Physique, auteurs latins, ont fait l'objet de cet examen, L'élève Michel Onou merite une mention toute particulière, non seulement pour la mamiis ensoghe, et quatre „ . * À ’ nière brillante, dont il s'est tiré de cette épreuve, surtout, le zèle, qu'il a constamment déployé durant les années de son séjour dans le peusionnat Jordan, Si tion, comme Alex. Kotchu, Michel Sogor et Alexandre Porphyriou. a denumi cel ordinu se înaintească le jeane Boyard J. Sihleano, se trouvant à la chasse, a été la victime de Ghehriosion de son fusil, et qu'il en est mort sur la place. 7 Iulie tip, adjunct șefălui marinei împărătelor „rostașaii”” capitanul de rangul întâia, de Contr'Admiral și comendant din divizia areSen-- - ne Am. Ca în marele Duca Constantinia de FLOTĂ. ți. : Tot prin aLa 29 Avgust ce va face splenela inaugurație a monumentului înpărat Împăratului comendantul fregatei de cu cheltueala noblesei din de cavalerie compusă din 20,900 ostași, pentru care Ceasi + 1șteaptă acolo oaspeți străini. În luna Centemvrie M. S. Împăratul Ba pizira Croația, Slavonia tui Vladimir Ș Petru cel mare, pe țermul se păstrealacului Pleșinev lăngă satul Vecova.ză rămășițele flotilei Împăratului Petru Guvernul Imperiu au orănduit la toate misioanele sale sub nici un cuvănt a NS viza pașaportele la străine calfe, ucenici sau anți asemene lucrători, ce ar voi să între în Pocia, și acealeta nice chear atunce, deacă asemene călători, spre legitimarea cererei lor, ar produce documente care au fost pănă acum de aguas pentre De la Vorinava înștiințează din 1 Aurier, că spre a agumia clasele negoetite, Î. S. Prințul locuțiitoriu au orănduit a ospăta gratis în toate zilele 300 săraci, și a mai înmulți numărul prășurilor pumnite cule 5 greșițe; care măsură va prolute un rezultat măngăitoriu pentru astă clasă la 31 iulie s'au lovi de epidemie 119 persoane, 67 s'au sănătoșet 68 au murit. ASTRIA. În apronpiere de Pesta ce paraue o taberă fn M, acelui 1 [13] despre un și pentru Isaie cea întăi zi a serbărei 181 Scrisori alt logu în prigoișat. zelul care Eliramu, locul adecă ordinul Suultanului Abdul- Acea întăi senat de garçons existant à Jassy. Il rong exercer pre sproeilanse professeurs indisenes enseiznent de M. Gonsse et Stoyca, dire que jamais succès plus entier rendre Nous devons aussi rendre justice pour Nous apprenons de Fokchany que vidimațina pasaportelor lor. Jordan de Linsane, mière noblesse, avec plus sains quartiers “able Département de sette pes de la let, âvé ville, s'osspre y a vingt sing ans que Mr Louis et en faisant venir de l'étranser deux tont pour enseivnet que active sur les éièves, plusieurs autres l'instruction publique, composée Toutes les opinions se sont accordées à professeur de littérature de du la ville, culte et lui a valu française a GAsademie chez nous de l'éducation des un spesas qui prolesseurs, lun français, et l’autre allemand, Religion orthodoxe. — L'examen d'été a en présence des parents des élèves et de pour utile de 16 ans, persévére conduite, aux Gretchano la rangul TĂRA An onorul au pays de la grammaire n’a couronné les instruction dans cette voie, ne manquera fera honneur à el par sou caraelère il peines du ce ieansecondaire, leur application a Moldave en enfans de prede Gronochef de branches de la societé. Tirinop, la confiance et et la délégation unde les l'estime de son prineiJuilhomme, bonne George mendons un lieu le 10 et pas de leur élèves: Mathieu N. Gany et Gary de Jassy, de Faltitchani, d'autres méritent aussi une honorable des de se vabrigadei în-