Gazeta de Sud, septembrie 2009 (Anul 15, nr. 4425-4450)

2009-09-16 / nr. 4438

f < Au asfaltat de-au rupt bugetul Primăria Craiova a amanetat într-un singur an lucrări de modernizare a străzilor din oraș valabile pe patru ani. Câștigătorul contractului-cadru, SC Delta ACM ’93 SRL, a contractat deja expertize, proiecte și lucrări de execuție de 120 de milioane de lei. Constructorul nu a primit și nici nu va primi în acest an decât o mică parte din bani, deoarece în buget primăria a alocat doar un sfert din sumă. pagina Primăria a turnat asfalt la foc automat și plătește facturile când are bani , jandarmi, pompieri în concediu fără plată . Polițiști Ministrul de interne, Dan Nica, a anunțat în videoconferința de luni că măsura trimiterii bugetarilor în concedii fară plată se va aplica inclusiv polițiștilor, jandarmilor și pompierilor. Luni a avut loc o videoconferință a conducerii Ministerului Administrației și Internelor cu șefii tuturor inspectoratelor județene de poliție, jandarmerie și situații de urgență din întreaga țară. Cu această ocazie, a fost luată în discuție și chestiunea trimiterii bugetarilor în concedii neplătite. Potrivit unor surse din rândul participanților la această întâlnire, ministrul a confirmat că măsura se va aplica inclusiv cadrelor din poliția națională, poliția de frontieră, jandarmerie, pompieri și protecție civilă, nu doar celor din administrație. Discuția din videoconferință a vizat repartizarea celor zece zile de concedii fără plată, astfel încât ele să fie efectuate până la sfârșitul lunii noiembrie. Una dintre opinii a fost ca, pentru a nu se simți prea tare la salarii, să se ia trei zile de concediu fară plată încă din această lună, alte trei în octombrie, iar celelalte patru zile, în noiembrie. Altă opinie ia în considerare faptul că e deja prea târziu ca să se ia concediu fără plată luna aceasta, astfel încât cele zece zile vor fi împărțite în mod egal în lunile octombrie și noiembrie, ceea ce, practic, va însemna o diminuare cu aproape un sfert a salariilor primite de polițiști, jandarm și pompieri pe cele două luni. Până la urmă, s-a stabilit ca modalitatea de repartizare a celor zece zile de concediu fără plată să fie stabilită în următoarele zile de fiecare structură (poliție, jandarmerie, situații de urgență). Se pare că varianta adoptată de toate aceste instituții va fi cea a concediului fără plată în două tranșe, nu în trei. Adrian DINU ► Dacă ar fi să ne uităm pe canalele media, pe străzi sau prin magazine, am spune că deopotrivă autoritățile, mediul de afaceri și populația au uitat prea repede de dușul rece prin care am trecut în lunile anterioare, pentru a ne răcori după excesele dezmățului din anii de boom. „Criza", ambalată în abstracțiunea unui concept rece, trece în planul secund într-o lume unde apăsarea vieții de zi cu zi, perspectiva unor alegeri prezidențiale care par a mai suscita un interes și zgomotul de fond al lumii tabloidelor își recâștigă întâietatea. Asta în vreme ce oficialii ne asigură să stăm „liniștiți la locurile noastre“, oamenii de afaceri se încurajează că nu o fi chiar atât de rău, iar media de business se uită cu o speranță forțată la revenirea piețelor de capital din Occident. Băncile ne încurajează, la rândul lor, că ne vom reveni mai devreme sau mai târziu. Bursa ne dă semnale încurajatoare, iar analiștii vorbesc neîntrebați despre perspectivele relansării economice la nivel global. Un consens suspect că tot „ceea ce a fost mai rău a trecut“ lasă loc scenariilor avansate despre revenirea în „V“. Este un peisaj care în modul cel mai nimerit ar putea fi zugrăvit de sintagma „conspirația optimismului", folosită în luna mai a anului trecut de David Tice, președinte al Prudent Bear Fund, într-un moment în care indicele S&P 500 se apreciase din nou peste nivelul de 1.400 de puncte, iar investitorii minimalizau efectele crizei subprime, evidențiată în a doua jumătate din 2007. Era o perioadă în care oficialii Fed și cei ai Trezoreriei vorbeau despre soliditatea sistemului financiar (nici vorbă de necesitatea unor planuri masive de baibur sau de falimente de genul celui al Băncii Lehman Brothers). Preconizând că principalii indici de la New York Stock Exchange vor ajunge în termen de un an sau doi la 40-50% din valorile de atunci, Tice susținea că piața de acțiuni se comportase neașteptat de bine. Calmul investitorilor și climatul favorabil din media de business nu pot fi altfel descrise decât ca o „conspirație a optimismului“, în care ideea că „răul se află în spatele nostru“ era avansată suspect de zgomotos. Seamănă situația actuală din România cu cea de atunci? Din multe puncte de vedere, da. Bursa se află pe noi maxime locale, iar investitorii încă văd oportunități de investiții. Devalorizarea leului nu mai pare a ne amenința după colț. Șomajul e doar în curtea vecinului. Explozia ratelor bancare pare să fi fost doar un accident istoric, în timp ce menținerea Euriborului la niveluri aproape de zero ar fi absolut normală. Creditele neperformante sunt ascunse sub preș de bănci, care își demonstrează astfel competența managerială... să se joace cu cifrele contabile. Guvernanții ne asigură că împrumutul de la FMI nu va sta pe spatele contribuabililor, urmând să fie plătit de extratereștrii de la Banca Națională. Parcurile pline de mașini returnate ale societăților de leasing nu sunt văzute de nimeni, iar ziariștii nu se apropie de ele, ca și când ar fi Area 51. în rest, căciula pe ochi, mâinile în urechi și capul înainte în aventura programului „Prima Casă“. „Banii nu se vor duce nicăieri, cel mult doar în raiul banilor“, explica David Tice procesul de evaporare a lichidităților. „Când piața acțiunilor coboară atât de abrupt, banii nu se întorc în casă, ci dispar pur și simplu“, arăta fondate de Adrian PANAITE Rul Prudent Bear Fund. Cum am putea să le spunem asta celor care și-au îngropat banii în terenuri imposibil de vândut și care încă speră că își vor recupera întreaga valoare? Cum să permită băncile care au plasat la bula imobiliară ieșirea la suprafață a volumului creditelor neperformante? Cum să recunoască politicienii falimentul (pseudo)leadershipului postdecembrist? Cum să admitem că trebuie să ne regândim comportamentul de consum cu care prea ușor neam obișnuit în anii de boom? Nu-i așa că este mai bine să ne spunem unii altora minciuni vesele, să pretindem că activele noastre valorează la fel de mult, să ascultăm lozincile triumfaliste ale guvernanților, să aducem litera „V“ pe primul loc în alfabet? Este mai bine, desigur. Consimțim, cu toții, să fim parte într-o „conspirație a optimismului“. Conspirația optimismului 1 Ascultă Radio Sud sau vizitează Conducem împreună ! www.aians.ro și câștigă ud -mnbii câștigă PI li Titlurile zilei EVENIMENT / PAGINA 2 Spărgători aruncați după gratii Doi tineri au fost arestați preventiv pentru comiterea mai multor infracțiuni de furt calificat, aceștia fiind prinși pe rând în flagrant în Craiova și în Deva ACTUALITATE / PAGINA 3 Activele Electroputere, gajate saudiților Societatea nu mai poate contracta credite bancare. Activele în valoare de circa 127 de milioane de euro vor fi gajate acționarilor majoritari de la Al-Arrab Contracting Company, în contul împrumuturilor cu care aceștia vor credita societatea. Ultima raportare indică o cifră de afaceri de 32 de milioane de euro și pierderi de patru milioane de euro SOCIETATE / PAGINA 5 Uitați de Salubritate Reprezentanții a trei asociații de proprietari din cartierul craiovean Valea Roșie se plâng că Serviciul de Salubritate „uită“ adeseori să le ridice gunoiul de la ghenă * feȘi _ ott , r Mâine In Go. Țara arde și consiliul județean se trage-n filme Consiliul Județean Dolj împarte banii publici pentru publicitate după cum bate vântul intereselor șefilor instituției. Cățărat pe un sac de gologani, CJ cheltuiește în neștire sute de mii de lei pe prostii de promovare a județului, în timp ce multe primării mai au puțin și pun lacătul pe ușă din cauza sărăciei. Iar se oprește apa Alimentarea cu apă potabilă va fi întreruptă vineri, 18 septembrie, între orele 7.00 - 24.00, în umătoarele zone: Nicolae Titulescu, Brestei - Bucovăț, Calea Severinului, până la Hanul Craiovița, Mofleni, Catargiu, 1 Mai, Nicolae Romanescu, bulevardul Gheorghe Chițu, zona cuprinsă între bulevardul Gheorghe Chițu, strada Corneliu Coposu, strada Unirii, strada Ana Ipătescu, în zona Cooperativei „Arta Populară“, Spitalul Clinic Județean, Facultatea de Medicină, Fabrica de Confecții, CENTROFARM, Căminul de Bătrâni, SCLACTICO SA, COCA-COLA, Liceul „Marin Sorescu“, Târgul de Săptămână din cartierul Romanești, Centrul de Hemodializă RENAMED FARMA, hipermarketul Real. Se vor efectua lucrări în rețeaua publică de distribuție a apei potabile, care constau în înlocuirea a nouă vane cu diametrul nominal cuprins între 100 mm și 800 mm, două vane de aerisire cu diametrul nominal de 65 mm și trei vane de golire. Din cauza manevrelor de golire și umplere, este posibil ca apa să prezinte modificări ale calității din punct de vedere organoleptic și fizic (turbiditate, culoare). La apariția acestor fenomene este recomandat să se evite consumul de apă până la limpezirea acesteia. Zonele în care nu se va întrerupe alimentarea cu apă sunt: Craiovița Nouă, George Enescu, Brazda lui Novac, Bariera Vâlcii, inclusiv zona Dezbenzinare, Rovine, Lăpuș și Lăpuș - Argeș, Calea București, Sărari, Valea Roșie, zona centrală a municipiului, strada Drumul Apelor, cartierul Plaiul Vulcănești, Platforma Industrială de Est, Locuințe ANL Potelu. ClickNews CONCURS Nesimțiți în traficn 99 și poți câștiga un telefon Nokia 6303 și două abonamente la Gazeta de Sud! Cum să trimiți mesajele tale: Web: www.gds.ro/reporter E-mail: reporter@gds.ro SMS/MMS: 0732.800.000 u Reporter GDS Tu faci știrile. *