Gazeta Învățământului, 1969 (Anul 21, nr. 976-1023)

1969-09-12 / nr. 1008

CURSURILE PENTRU PROFESORII CARE VOR PREDA LA CLASA AIX-A BRAȘOV: aprofundarea problemelor predării Cursurile pentru profesorii care vor preda la clasa a IX-a a școlilor generale de 10 ani din județul Brașov au avut loc între 4 și 10 septembrie, cuprinzînd — pe lingă expuneri — seminarii, colocvii, activități practice etc. Ele s-au caracterizat prin aprofundarea celor mai importante dintre problemele pe care le vor avea de rezolvat profesorii la fiecare disciplină, furnizîndu-le, în acest scop, indicații concrete. Acest fapt este ilustrat între altele de modul cum s-a desfășurat cursul pentru profesorii de limba română. Pornind de la constatarea că programa de română pentru clasa a IX concentrează materia care se predă la clasele a IX-a și a X-a de liceu (ea cuprinde cunoștințe de teorie literară, de compunere și exerciții gramaticale menite să ducă la îmbunătățirea exprimării elevilor, precum și chestiuni de istorie a literaturii române care se întind pînă la Ioan Slavici inclusiv), organizatorii cursului și-au pus în primul rînd problema sistematizării și esențializării acestor cunoștințe. Cursul a căutat astfel să descopere în fața profesorilor căile potrivite pentru a preda ceea ce este însemnat și caracteristic pentru fiecare problemă. De exemplu, au fost prezentate expuneri pe teme cum ar fi „Continuitatea fenomenului literar românesc“, „Caracterul național, popular și modern al literaturii române“, expuneri asupra modului în care trebuie predate lecțiile de teoria literaturii, asupra organizării lecțiilor de compunere, de analiză literară etc., precum și a lecțiilor de exerciții gramaticale menite să îmbunătățească exprimarea scrisă și orală a elevilor. Respectînd caracteristicile programei școlare cursul a căutat să ia în considerație trăsăturile specifice clasei a IX-a a școlii generale de 10 ani. în funcție de ele s-a dat o atenție specială anumitor probleme ale predării. S-a insistat astfel, de exemplu, asupra faptului că, pentru a se asigura însușirea temeinică a cunoștințelor de gramatică este necesar ca profesorii să cunoască, înainte de a alege exercițiile, greșelile tipice de exprimare, de vocabular și de ortografie pe care le fac elevii și să stabilească astfel textele cele mai potrivite. S-a subliniat totodată utilitatea folosirii unui bogat material didactic audio-vizual. Pentru a-i orienta pe profesori în această privință s-au prezentat, cu titlul de exemplificare, înregistrări pe disc din „Letopisețul Țării Moldovei“ de Miron Costin, din fabulele lui Grigore Alexandrescu etc. S-a accentuat de asemenea asupra necesității ca profesorii să acorde toată atenția laturii formative a lecțiilor, să nu se mulțumească doar cu memorarea mecanică a cunoștințelor, ci să urmărească, prin mijlocirea lor, atît formarea gustului estetic al elevilor cît și educarea lor în spiritul socialismului. Profesorii au fost orientați să-i învețe pe elevi să lucreze singuri cu manualul și să-și aleagă singuri cele mai valoroase lecturi literare. In încheierea cursului s-a făcut o vizită la Arhivele de Stat din Brașov, unde se află documente literare de o mare valoare. O. BUZESCU ILFOV: accent deosebit pe pregătirea practică Inspectoratul școlar al județului Ilfov a organizat, pentru cei 150 de profesori care vor preda la clasele a IX-a ce se înființează în acest an în județ, un curs desfășurat pe secții, în funcție de specialitățile cuprinse în cadrul lui. Nota dominantă a cursului a constituit-o atenția acordată laturii tehnico-practice a pregătirii elevilor. Expunerile, lucrările practice, discuțiile au evidențiat grija deosebită ce trebuie să se arate împletirii strînse a cunoștințelor teoretice cu practica, formării deprinderilor de muncă în anumite domenii, conform cu profilul fiecărei școli. S-a subliniat că atît în studiul materiilor de cultură generală, cît și în studiul disciplinelor de profil trebuie să se urmărească temeinica pregătire a elevilor pentru viață, pentru specializarea ulterioară și pentru munca în producție. La matematică, pe lîngă discutarea programei și a planificării materiei pe trimestrul I, pe lîngă prezentarea unor indicații metodice cu privire la unele capitole („Radicali“, „Locuri geometrice“, „Patrulatere“ etc.), s-au purtat ample discuții în legătură cu utilizarea materialului didactic și cu îndrumarea muncii independente a elevilor. La fizică, chimie și electrotehnică, ponderea principală au avut-o lucrările practice, care s-au desfășurat în laboratorul foarte bine dotat al liceului „Ion Maiorescu“ din Giurgiu. Cu o deosebită atenție au fost urmărite indicațiile privitoare la predarea electrotehnicii, care ocupă un loc important în asigurarea pregătirii practice a elevilor. De asemenea, un interes deosebit au stîrnit în rîndurile cursanților discuțiile legate de predarea unor capitole mai dificile din programă, ca cele privitoare la structura atomului, la sistemul periodic al elementelor, la introducerea noțiunii de cibernetică etc. Cum majoritatea elevilor din clasele a IX-a ce se înființează în județul Ilfov vor efectua lucrări practice agricole, în cadrul cursului s-a acordat o grijă deosebită pregătirii profesorilor de biologie și agricultură. Ample îndrumări s-au dat, de exemplu, în legătură cu capitolul „Organizarea lumii vii“ și cu predarea cunoștințelor și desfășurarea lucrărilor practice referitoare la structura celulei, în mod special au fost orientați profesorii asupra modului cum trebuie să pregătească și să desfășoare, din punct de vedere organizatoric și metodic, practica agricolă a elevilor din această toamnă. S-au dat astfel îndrumări cu privire la alcătuirea grupelor de lucru, la fixarea atribuțiilor elevilor, la întocmirea caietului de practică etc. De asemenea, s-au pus la dispoziția profesorilor indicațiile bibliografice necesare pentru organizarea lecțiilor și a lucrărilor practice. Cadrele didactice care vor preda la clasele a IX-a în județul Ilfov consideră că, în general, cursul le-a fost util. Ținînd seama de condițiile în care își vor începe munca, numeroși profesori și-au propus să organizeze, în primele săptămîni de școală, lecții speciale de recapitulare a materiei din clasele V-VIII, ceea ce va constitui pentru ei și un prilej de a cunoaște mai bine nivelul pregătirii elevilor. VIOLETA APOSTOL Pentru profesorii celor S3 de clase a IX-a ale școlii generale de 10 ani care vor lua ființă în județul Dîmbovița, inspectoratul școlar județean a organizat cursuri de pregătire la Tîrgoviște în zilele de 4, 5 și 6 septembrie. Au participat profesorii de limba română, matematică, fizică, chimie, limbi străine și electrotehnică. De desfășurarea cursurilor s-au ocupat direct inspectorii de specialitate, antrenînd alături de ei pe unii dintre profesorii cu experiență. în ultima zi a cursurilor am avut, la inspectorat, o discuție cu o serie de profesori și inspectori de specialitate. Cîteva probleme privind perfecționarea profesorilor care vor preda la clasa a IX-a, menționate în această discuție, merită a fi subliniate. De remarcat în primul rînd nivelul științific ridicat pe care inspectoratul a căutat să-l imprime multiplelor forme ale instruirii: prelegeri, seminarii, lucrări practice. în cadrul fiecărei specialități, pe lîngă îndrumările metodice privind programa în ansamblu, au fost analizate în amănunt una sau mai multe teme, menite să servească drept model pentru predarea ulterioară la clasă. O altă remarcă, de data aceasta negativă : mulți absenți la cursuri. După cum arătau și interlocutorii noștri, cu toate strădaniile inspectoratului nu s-au putut evita unele absențe. Perioada cursurilor a coincis atît cu sesiunea din toamnă a examenelor de admitere în licee și școli profesionale, din comisiile cărora au trebuit să facă parte unii dintre cursanți, cît și cu examenele în învățămîntul superior fără frecvență, la care au trebuit să se prezinte cei care au absolvit un institut pedagogic de 3 ani și urmează în continuare studiile in învățămîntul universitar. Această situație a determinat inspectoratul să hotărască reluarea cursurilor, pentru cei absenți, între 12—14 septembrie. Pentru prima zi a cursurilor au fost planificate, în general, discuții pe marginea programelor. Buna desfășurare a acestor discuții a fost însă îngreuiată de faptul că la acea dată nu se afla la inspectorat decît un singur exemplar din programa școlii generale de 10 ani. Aceasta a sosit în cantitatea necesară abia în a doua zi a cursurilor. In sfîrșit, un alt neajuns care, cel puțin pe noi, ne-a surprins, nu au fost organizate cursuri pentru profesorii de biologie-agricultură și pentru cei de desen tehnic. Or, după seoiiisqa muo să alüiés -ííhííi ii- ■ is iuqtssnf um: cum se știe, la aceste materii interior țs..* „fe'tsie'i'funt cinit multe elemente noi/4La biölögie, 4, de pildă, dat fiind caracterul de tranziție al programei, au fost operate numeroase modificări și au fost introduse teme care nu existau anterior în programa școlii generale. Discutarea lor era, desigur, utilă chiar dacă în viitor predarea științelor biologice în școala generală va lua alt curs. După cum spuneam, cursurile vor fi reluate pentru cei care au fost absenți. De altfel, pregătirea profesorilor care predau la clasa a IX-a va continua în tot timpul anului școlar. Inspectoratul și-a propus să organizeze lunar cu ei consfătuiri în care să se dezbată probleme specifice ținînd atît de conținutul predării, cît și de metodica ei. Considerăm că este neapărat necesar ca la această pregătire să fie cuprinși toți profesorii care vor preda la clasele V—VIII, astfel încît să se asigure bunul mers al muncii tuturor claselor a IX-a din județ. DÎMBOVIȚA: instruire în forme variate MIRCEA IONEL I PAGINA 2 Sub cele mai luminoase auspicii (Urmare din pag. I) cămine și cantine, prin îmbogățirea dotării laboratoarelor , au fost tipărite programele, manualele școlare și majoritatea cursurilor universitare prevăzute ; bibliotecile școlare și universitare au fost completate cu materialul bibliografic recent apărut. Au fost organizate ample acțiuni de perfecționare în vederea pregătirii forțelor didactice prin cursuri, instructaje și consfătuiri axate pe problemele proprii fiecărei specialități ; reprezentanții sindicatelor din învățământ în birourile executive ale consiliilor județene ale sindicatelor au fost instruiți în vederea sporirii contribuției pe care sînt chemați s-o aducă la asigurarea condițiilor pentru buna desfășurare a procesului de învățămînt. In pregătirea pentru munca din noul an școlar a fost cuprinsă și populația școlară și studențească, principal obiectiv al tuturor forțelor care vor intra în funcțiune peste cîteva zile. Prin grija părintească a partidului și statului nostru, prin contribuția substanțială și atentă a organelor învățămîntului, a Uniunii Generale a Sindicatelor, a Uniunii Tineretului Comunist și a Consiliului Național al Organizației Pionierilor, copiii și tineretul țării au beneficiat din plin de o vacanță care, petrecută la munte sau la mare, în tabere, excursii și drumeții, a contribuit la consolidarea lor fizică, la formarea trăsăturilor morale și de caracter și le-a dat posibilitatea să cunoască marile realizări înfăptuite de poporul nostru sub conducerea partidului pentru ridicarea patriei pe culmi de cultură și civilizație din ce în ce mai înalte. în aceste zile se desfășoară lucrările de organizare științifică a muncii din noul an școlar : se constituie colectivele cadrelor didactice de specialitate, se întocmesc orarele, se definitivează planificarea materiei etc. In curînd, la semnalul primului clopoțel, milioane de elevi și zeci de mii de cadre didactice vor intra la prima oră de curs. Nu ne îndoim că, așa cum au declarat la consfătuirile la care au participat în aceste zile, oamenii școlii vor face totul pentru a asigura activității instructiv-educative un bogat conținut ideologico-științific, un profund caracter educativ, că îi vor închina întreaga lor capacitate de muncă și de creație, pentru a da un aport maxim la înfăptuirea mărețelor obiective pe care Congresul al X-lea al P.C.R. le-a trasat școlii și educatorilor tineretului. Noua construcție a Liceului din Vatra Dornei Organizația de partid din școală (Urmare din pag. 1) a politicii partidului, a ideologiei clasei muncitoare. Experiența arată că numai desfășurînd o intensă muncă educativă organizația de partid se poate manifesta ca o adevărată forță mobilizatoare a colectivului în care activează. „Să facem în așa fel — spunea tovarășul Nicolae Ceaușescu la încheierea lucrărilor Congresului — încît fiecare comunist, fiecare cetățean al patriei noastre să devină un militant activ pentru promovarea marxism-leninismului, pentru cauza socialismului“. Multiplele probleme ce se ridică în conducerea învățămîntului de stat cer din partea organizației de bază o intervenție tot mai competentă, în cunoștință de cauză. Din acest punct de vedere este deosebit de valoroasă teza cuprinsă în documentele Congresului conform căreia organizațiile de partid își exercită rolul de forță politică conducătoare nu în mod declarativ sau prin măsuri administrative, de impunere, ci printr-o amplă și susținută activitate organizatorică și politico-ideologică, corespunzătoare colectivității în fruntea căreia se găsesc și evitînd cu rigurozitate orice suprapunere sau paralelisme față de atribuțiile conducerii administrative. Așa cum a dovedit practica muncii de partid, calea principală de atragere a comuniștilor, a celorlalți membri ai corpului profesoral la realizarea sarcinilor ce le revin în pregătirea tinerei generații trebuie să fie explicarea și asigurarea cunoașterii în profunzime a sensurilor și comandamentelor majore ale politicii partidului, a sarcinilor ce rezultă din hotărîrile de partid și de stat, a necesității unor măsuri sau altora, realizîndu-se pe această cale o participare conștientă la adoptarea și înfăptuirea lor. Numai asigurînd o viață de partid astfel orientată, pătrunsă de principialitate și exigență, bazată pe înțelepciunea și contribuția colectivă, organizația de partid își va putea exercita cu competență, cu eficiență maximă rolul de conducător politic. Pentru organizațiile de partid din școli, care au primit acum, dreptul de control, sînt deosebit de importante indicațiile date de Congres cu privire la organizarea de așa manieră a activității încît să se asigure un climat politic prielnic atragerii tuturor comuniștilor, a tuturor oamenilor muncii, fără de partid la stabilirea măsurilor ce se adoptă în vederea înfăptuirii politicii partidului în domeniul instrucției și educației."“ Respectînd cerințele organizării științifice a activității de conducere și principiul muncii colective, organizațiile de partid din școli au datoria să studieze atent realitățile din școală, să cuprindă și sărezolve operativ problemele ce se ridică, bazîndu-se pe consultarea largă a colectivelor școlare în vederea găsirii celor mai corespunzătoare soluții de îmbunătățire a muncii; în același timp, ele trebuie să manifeste toată solicitudinea și exigența față de aportul fiecărui comunist, al fiecărui cadru didactic la bunul mers al muncii în școală, înțelepciunea cu care rezolvă conducerea partidului problemele cheie din toate domeniile de activitate, inclusiv cele din sfera învățămîntului, prin consultarea largă a cadrelor de partid și de stat, a specialiștilor, a diferitelor categorii de oameni ai muncii — trebuie să constituie pentru fiecare organizație de bază sursă de inspirație, model de organizare și desfășurare a muncii. In cele cîteva idei expuse în acest articol s-au punctat doar unele aspecte ale activității organizațiilor de partid din școli în lumina prevederilor recentelor documente de partid. Firește, această temă are o problematică mult mai vastă și prezintă, în munca concretă, aspecte diferite. De aceea considerăm că, în vederea conturării și cristalizării celor mai bune metode și procedee de activitate a organizațiilor de partid din școli, ar fi util să se realizeze un schimb de păreri cu privire la experiența acestora, ca bun cîștigat pentru întreaga muncă de partid. Sesiune de comunicări științifice Recent, în orașul Lugoj a avut loc o sesiune de comunicări la care și-au adus contribuția numeroși profesori, membri în filialele locale ale societăților științifice ale cadrelor didactice. Au fost prezentate cu acest prilej, printre altele, comunicările : „Contribuții la cunoașterea stării de spirit a maselor populare din Banat în anii dictaturii militaro-fasciste“, de prof. emerit Dem Popescu, „Activitatea științifică a filialei Societății de științe filologice din Lugoj în perioada 1949—1869“, de prof. Gheorghe Luchescu, „Dezvoltarea învățămîntului și culturii de masă în Lugoj“ de Gheorghe Luchescu, Alexandru Diaconescu, Octavian Bacău, Ioan Stratan, Gavril Mureșan. Manifestări științifice .rin sprijinul profesorilor de fizică și chimie Societatea de științe fizice și chimice și-a propus să întărească, în cursul anului școlar care începe în curînd, sprijinul acordat cadrelor didactice de specialitate în vederea continuei ridicări a nivelului predării. Ca urmare, chiar în primele săptămîni de cursuri se vor desfășura o serie de acțiuni pe această linie. Astfel, în perioada 27—28 septembrie va avea loc, la Constanța, o consfătuire organizată prin filiala locală, cu tema „Lucrări de laborator ce pot fi efectuate in clasele XI și XII sau anii III și IV ai școlilor speciale“ iar filiala Iași va organiza în zilele 18—19 octombrie, un simpozion cu tema „Fizica și chimia polimerilor“. Pentru a asigura acestor manifestări un conținut științific interesant, Societatea solicită cadrele didactice din învățămîntul de cultură generală și superior să participe cu referate sau scurte comunicări, dînd astfel posibilitatea ca informarea științifică și schimbul de experiență să se realizeze intr-un cadru lărgit de participanți. Profesorii care doresc să participe cu referate sau comunicări sunt rugați să anunțe aceasta la sediul central al Societății (București, str. Nuferilor nr. 23), iar cei care doresc să asiste la discuțiile ce se vor purta la consfătuire și la simpozion se pot adresa inspectoratelor școlare și filialelor județene ale Societății. Un îndrumător de cercetări geografice De cîțiva ani, sub auspiciile Societății de științe geografice au văzut lumina tiparului o serie de utile lucrări de specialitate grupate sub titlul generic „Biblioteca geografului“. Ultimul volum din această serie este un îndrumător de cercetări economico-geografice care reunește folositoare indicații pentru întocmirea studiilor și cercetărilor în domeniul geografiei. Volumul, se deschide cu două studii cu caracter general privind folosirea datelor fizico-geografice în cercetările economico-geografice și considerații generale asupra metodologiei cercetărilor de geografie economică. Sunt înserate apoi îndrumări pentru studiul unor unități geografice cum ar fi așezările rurale, zonele preorășenești, orașele, întreprinderile industriale, unitățile agricole socialiste, județele, precum și indicații privind cercetarea economico-geografică a agriculturii, transporturilor, populației etc. Alte studii cuprinse în volum se referă la întocmirea și prelucrarea fișelor economico-geografice, la cartografie, la întocmirea hărților economice complexe și la folosirea datelor statistice în geografia economică. Ultimul studiu vorbește despre cercetarea toponimică în cadrul geografiei. La elaborarea îndrumătorului au participat V. Tufescu, N. Al. Rădulescu, I. Șandru, C. Herbst, I. Gonea, V. Cucu, Atena Herbst-Rădoi, C. Stan, N. Djama, D. Alexandru și alții. Prin modul în care a fost elaborat și prin competența indicațiilor date, îndrumătorul este un util instrument de lucru pentru profesorii de geografie și un bun ghid în intocmirea cercetărilor de specialitate și a lucrărilor metodico-didactice. A.I. Sărbătorirea școlii 9 din Vetrișoaia 9 De curînd, în comuna Vetrișoaia din județul Vaslui a avut loc o frumoasă și emoționantă sărbătoare cu prilejul împlinirii unui veac de existență a școlii. Evenimentul a fost cinstit de către toți locuitorii comunei. De dimineață la școală și-au dat întîlnire, îmbrăcați în pitorești costume moldovenești, bătrâni care au învățat cu ani în urmă în acest lăcaș de cultură, tineri care l-au părăsit nu de mult, precum și sute de elevi care învață astăzi pe băncile sale. Au fost de asemenea prezenți foștii și actualii dascăli ai școlii. La festivitate Cristian, directorul Dumitru școlii, a vorbit despre drumul acesteia în cei 100 de ani, despre munca desfășurată pentru pregătirea a zeci și zeci de promoții. Referindu-se apoi la activitatea din prezent, vorbitorul a subliniat condițiile bune create de partid și de stat pentru instruirea și educarea tineretului și a arătat că întregul colectiv didactic se străduiește să fie la înălțimea sarcinilor importante care stau în fața învățămîntului. Despre contribuția pe care școala din Vetrișoaia o aduce la ridicarea nivelului cultural al comunei a vorbit și Gheorghe Iacob, primarul acesteia. La încheierea festivității participanții au vizitat expoziția „Un veac de școală românească la Vetrișoaia“ și au asistat la dezvelirea unei plăci comemorative. In sprijinul activității școlilor de 10 ani Ministerul Petrolului a dat dispoziții întreprinderilor și instituțiilor care îi aparțin să acorde sprijinul necesar inspectoratelor școlare județene și unităților școlare pentru sprijinirea pregătirii teoretice și practice a elevilor din clasa a IX-a a școlii generale. Culegere de creații populare ale elevilor Editura tineretului intenționează să publice în anul viitor o culegere de creații originale ale copiilor din țara noastră. In acest scop ea se adresează părinților și pedagogilor solicitîndu-i să trimită (pe adresa : EDITURA TINERETULUI, Redacția pentru copii, str. Ion Ghica nr. 5, București 4) scurte povestiri, poezii, desene etc. realizate de copii de toate vîrstele, ori să-i consemneze diferite manifestări ale lor (jocuri improvizate, vorbe de duh, ghicitori, șarade etc.). Părinții și pedagogii sînt rugați să indice totodată vîrsta micilor autori. Cele mai realizate încercări vor fi publicate și vor primi diferite mențiuni. Instrucțiuni privind pregătirea muncitorilor calificați in producție In noul an școlar, tinerii muncitori calificați se vor putea pregăti, în afară de cursurile de zi ale școlilor profesionale, și direct în producție — prin ucenicie la locul de muncă sau prin cursuri de scurtă durată. Pentru a se veni în sprijinul întreprinderilor și instituțiilor care pregătesc viitori muncitori prin aceste forme noi de calificare, au fost elaborate o serie de instrucțiuni și precizări privind organizarea și desfășurarea acestor cursuri, datoriile și drepturile ucenicilor școlarizați etc. întreaga colecție de acte normative ce privesc aceste forme de pregătire a tinerilor muncitori publicată în nr. 4-1969 este revistei „învățămîntul prolfesional și tehnic“, care se poate procura de la chioșcurile de difuzare a presei din localitățile unde există școli profesionale. Sesiune de lichidare Ministerul Invățămîntului aduce la cunoștință celor interesați că profesorii, învățătorii și educatoarele în funcție la data de 15 martie 1969 care nu au obținut definitivarea în învățămînt — fie că au fost respinși de 3 ori la acest examen, fie că din diferite motive nu s-au prezentat la el și au pierdut astfel dreptul să-l mai dea — se vor putea prezenta, în mod excepțional, la sesiunea de lichidare, organizată în acest scop în vacanța de primăvară a elevilor din anul școlar 1969/1970; înscrierile pentru această sesiune urmează să se facă prin direcțiunile școlilor, la inspectoratele școlare județene, pînă cel mai tîrziu la 30 septembrie 1969. Inspectoratele școlare județene (municipiul București), după verificarea dosarelor candidaților înscriși vor efectua inspecțiile speciale în trimestrele I și II ale anului școlar 1969/1970. Examenul se va desfășura după programele în vigoare pentru examenul de definitivare în învățămînt.