Gazeta Învățământului, 1969 (Anul 21, nr. 976-1023)

1969-09-12 / nr. 1008

Proletari din toate țările, unifi vat SUB CELE MAI LUMINOASE AUSPICII începutul unei noi etape de activitate școlară a prilejuit întotdeauna manifestarea unor profunde sentimente de bucurie, căci întotdeauna el a fost legat de năzuințele de viitor, întruchipate în tînăra generație. Astăzi, în pragul acestui an școlar, care se deschide sub semnul hotărîrilor Congresului al X-lea al partidului, suntem îndreptățiți mai mult ca oricînd să privim cu cea mai deplină încredere, cu cea mai deplină mîndrie destinele tineretului țării. Urmînd șirul neîntrerupt al luptelor pentru libertate, independență și o viață mai bună, poporul nostru a înfăptuit, acum un sfert de veac, insurecția armată, pornind, sub conducerea înțeleaptă a Partidului Comunist, pe drumul marilor realizări care cu fiecare treaptă străbătută se însumează pregătind asaltul spre o nouă treaptă , pentru atingerea celor mai înalte idealuri ale omenirii, întruchipate în societatea comunistă. Caracteristică principală a politicii marxist-leniniste a partidului nostru, grija față de om, față de dezvoltarea maximă a facultăților lui intelectuale și morale, care să-i permită participarea plenară la dezvoltarea societății și la făurirea propriei fericiri în era progresului științific, tehnic și cultural, a devenit centrul preocupărilor permanente, căreia îi sunt subordonate toarte eforturile individuale și colective. Acesta este temeiul bine justificat al grijii neobosite și progresiv accentuate pe care partidul și statul nostru socialist o acordă învățămîntului și slujitorilor școlii, a căror valoroasă contribuție la ridicarea necontenită a nivelului de cultură și civilizație al întregului popor este unanim recunoscută. Dezvoltarea și perfecționarea procesului de instruire și educare a tinerelor generații au înregistrat, cu deosebire în actualul cincinal, numeroase succese. In această perioadă, aproape fiecare început de an școlar a adus noi și importante elemente în dezvoltarea învățămîntului nostru în raport cu înaintarea rapidă a țării pe drumul construcției socialiste. Niciodată însă ca acum n-a fost exprimată cu atîta hotărîre și n-a fost antrenată atît de categoric voința colectivă în acțiunea de transformare înnoitoare a învățâmîntului pe linia modernizării și perfecționării lui integrale, conform cu mărețele obiective care-și cer înfăptuirea în toate sectoarele vieții economice și social-culturale. Directivele C.C. al P.C.R. din aprilie 1968, Legea privind dezvoltarea învățâmîntului și Statutul personalului didactic au precizat cadrul și au indicat direcțiile de dezvoltare pe o perioadă mai îndelungată a învățâmîntului nostru, iar hotărîrile Congresului al X-lea al P.C.R. au mobilizat pe toți slujitorii școlii la o muncă plină de însuflețire pentru transpunerea în realitate a amplului program de măsuri menite să sporească aportul activității de instruire și educare la progresul nestăvilit și multilateral al societății noastre socialiste . Sub aceste auspicii luminoase, la 15 septembrie școlile de toate categoriile, iar la 1 octombrie instituțiile de învățămînt superior îi vor primi sărbătorește pe cei peste patru milioane de elevi și studenți care, în clasele curate, în sălile de curs spațioase sau în laboratoarele bine utilate cu aparatură modernă, își vor însuși noi și noi cunoștințe necesare unei temeinice pregătiri pentru viață, pentru muncă. In acest an, pe harta învățămîntului nostru a apărut un obiectiv nou: cele 10 200 de clase a IX-a care marchează trecerea la școala generală obligatorie de 10 ani, menită să asigure poporului nostru un mai înalt nivel de cultură generală, situînd România în rîndul țărilor fruntașe din acest punct de vedere. Numeroși absolvenți ai liceului se îndreaptă nu numai spre învățămîntul superior, dar și spre cele treizeci de specialități pentru care au fost instituite școlile de subingineri și spre școlile tehnice postliceale, iar mulți absolvenți ai școlilor generale către școlile profesionale sau ucenicia la locul de muncă, dezvoltate în acest an pe direcțiile pregătirii de cadre medii și muncitori calificați prevăzute în hotărîrile Congresului. Organele învățămîntului, conducerile școlilor și ale instituțiilor de învățămînt superior, cu participarea activă a organelor și organizațiilor sindicale au făcut pregătiri intense pentru noul an școlar. S-a lărgit baza materială a învățămîntului prin construirea de noi localuri și săli de clasă și darea în folosință a noi locuri în CONSTANTIN DRAGULESCU președintele Comitetului Uniunii Sindicatelor din învățămînt și cultură (Continuare in pag. a 2-a) DIRECTORUL, PROMOTOR AL MUNCII COLECTIVE Congresul al X-lea al partidului, moment remarcabil în viața întregului nostru popor, a deschis perspective cum n-a mai cunoscut istoria acestei țări, marcînd o etapă hotărîtoare în procesul complex al făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Făurirea acestei societăți, în care guvernează principiile dreptății și echității sociale, este opera conștientă a maselor populare conduse de partid. „Partidul — sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu în Raportul prezentat la Congres — este nucleul în jurul căruia gravitează întreaga societate și de la care radiază energia și lumina ce pun în mișcare și asigură funcționarea întregului angrenaj al orînduirii socialiste. La rîndul său partidul se regenerează continuu sub impulsul puternicelor fascicole de energie și lumină din rîndurile națiunii socialiste“. Sub ochii noștri se desfășoară în toată amplitudinea perfecționarea relațiilor de producție, adîncirea democrației socialiste — singura democrație reală, care permite fiecărui cetățean să se manifeste plenar în sfera vieții sociale, să participe tot mai activ la conducerea treburilor țării, la înfăptuirea mărețului program de înaintare a patriei către țările senine ale comunismului. Or, participarea la viața obștească a fiecărui cetățean este într-un raport direct proporțional cu nivelul pregătirii sale, cu capacitatea de a recepta ceea ce este nou și avansat, cu bogăția fondului de sentimente de care e înnobilat, cu încrederea nemărginită în idealurile de muncă și luptă ale Partidului Comunist Român, întregul nostru sistem educațional contribuie la formarea și dezvoltarea personalității cetățenilor patriei noastre, dar cu osebire învățămintul, școala au această înaltă menire. Am putea spune că există o unitate indestructibilă, o intercondiționare reciprocă între dezvoltarea societății și înflorirea personalității umane, între aceasta din urmă și participarea directă și competentă a viitorului cetățean la progresul material și spiritual al națiunii noastre socialiste. Tocmai de aceea partidul nostru acordă o atenție statornică problemelor învățămîntului, modernizării sale continue, creșterii rolului său formativ. In Documentele Congresului al X-lea se arată cu claritate că Directivele C.C. al P.C.R. din aprilie 1968 și Legea învățămîntului „asigură orientarea și cadrul de modernizare al învățămîntului pe o lungă perioadă de timp“. In fața școlii de toate gradele stau sarcini deosebit de importante : generalizarea învățămîntului de 10 ani și perfecționarea continuă a învățămîntului liceal ; orientarea întregii activități de dezvoltare și diversificare a învățămîntului către asigurarea formării și calificării cadrelor de toate categoriile: a noi contingente de specialiști și tehnicieni pentru: toate sectoarele vieții noastre sociale ; reducerea duratei de școlarizare în învățămîntul profesional, instruirea elevilor realizîndu-se, în principal, în producție, asigurarea condițiilor necesare pentru împrospătarea sistematică a cunoștințelor tuturor celor ce muncesc și, în mod deosebit, perfecționarea continuă a cadrelor de specialitate ; dezvoltarea în continuare a învățămîntului superior, îndeosebi a celui tehnic și economic, acordîndu-se atenție deosebită pregătirii specialiștilor în domenii care reprezintă priorități în tehnologia și activitatea economică modernă ; îmbunătățirea permanentă a programelor, manualelor și cursurilor pentru a transmite tineretului o cultură vie, modernă, perfect ancorată în realitățile construcției socialiste din țara noastră, ale progresului înregistrat în știința, tehnica, literatura și arta contemporană ; asigurarea unei strînse legături între școală și viață, în scopul înarmării elevilor cu deprinderile practice necesare integrării mai active în procesul muncii , perfecție- Prof. ION RIZESCU (Continuare în pag. 4-a) r SUCCES ÎN NOUL AN ȘCOLAR ORGANIZAȚIA DE PARTID DIHI ȘCOALĂ Cu deosebită satisfacție au luat cunoștință cadrele didactice de hotărîre a Congresului al X-lea al Partidului Comunist Român prin care se acordă organizațiilor de partid din școli și facultăți dreptul de control asupra activității conducerii administrative în aplicarea liniei politice a partidului, a hotărîrilor și directivelor organelor superioare de partid și de stat. Este în practica partidului nostru de a studia atent fenomenele noi ce apar în procesul dezvoltării sociale în vederea luării celor mai corespunzătoare măsuri de continuă perfecționare a muncii de partid, de stat, a întregii societăți. In perioada de după Congresul al IX-lea, organizațiile de partid din toate sectoarele de activitate au cunoscut o puternică dezvoltare. Ele au primit un număr de noi membri de partid și și-au îmbunătățit conținutul muncii politico-organizatorice, afirmîndu-se tot mai puternic ca forță politică conducătoare. Același proces de dezvoltare și maturizare l-au cunoscut și organizațiile de partid din instituțiile de învățămînt. In prezent, în numeroase colective școlare, peste 50 la sută dintre profesori și învățători poartă înaltul titlu de membru de partid, iar organizațiile de bază din școli au la activul lor o rodnică activitate. Modificările și completările aduse Statutului partidului reflectă schimbările survenite în structura sa ca urmare a îmbunătățirii administrativ-teritoriale a țării, a perfecționărilor ce au fost aduse activității de partid după Congresul al IX-lea și Conferința Națională, grija ce se manifestă pentru precizarea în continuare cu mai multă claritate a atribuțiilor organelor și organizațiilor de partid în conducerea complexului proces de edificare a socialismului. In cazul organizațiilor de partid din școli, noile atribuțiuni ce li s-au acordat consfințesc, pe de o parte, experiența pe care au acumulat-o, capacitatea lor de influențare a maselor, gradul de maturitate la care au ajuns și care le face capabile să-și asume dreptul de control asupra conducerii administrative. Pe de altă parte, aceste atribuțiuni, creîndu-le posibilități mai largi de acționare în mobilizarea factorilor instructiveducativi din unitățile școlare, ridică în fața lor mari răspunderi cu privire la înfăptuirea politicii partidului și statului nostru în domeniul învățămîntului public. Cu alte cuvinte, organizațiile de partid din școli au, în noile condiții, posibilități, dar și responsabilități sporite în ceea ce privește modul de organizare și desfășurare a întregii munci politico-ideologice și organizatorice, în ceea ce privește calitatea și eficacitatea acesteia. Ele sunt chemate să determine, pe această cale, o și mai mare efervescență în rîndul cadrelor didactice, în frunte cu comuniștii, o preocupare mai susținută față de munca instructiv-educativă, în vederea ridicării întregii activități școlare la un nivel tot mai înalt, în pas cu evoluția societății noastre socialiste. Măsurile luate au în vedere creșterea muncii de partid din instituțiile de învățămînt la nivelul cerințelor și exigențelor noii etape deschise de istoricele hotărîri ale recentului Congres. Ele se înscriu pe linia îmbunătățirilor aduse modalităților prin care își exercită partidul rolul său de conducător în societate, de factor politic fundamental, de forță conducătoare a națiunii socialiste române. Acordarea dreptului de control organizațiilor de partid din învățămînt reprezintă totodată o concretizare a sarcinilor trasate organelor și organizațiilor de partid prin Rezoluția Congresului al X- lea al Partidului Comunist Român, prin care li se cere să asigure conducerea politică a tuturor sectoarelor vieții sociale. „Nu trebuie să existe nici un domeniu — se spune în acest document — în care să nu se exercite controlul și îndrumarea politică și ideologică a partidului". După cum se știe, conducerea partidului, secretarul său general — tovarășul Nicolae Ceaușescu — acordă o deosebită apreciere rolului cadrelor didactice, contribuției aduse în opera de construcție socialistă de învățători și profesori, cel mai numeros detașament al intelectualității țării noastre. Oamenii școli sunt slujitori pasionați ai nobilei instituții care este școala, chemată să îndeplinească rolul de factor principal de educație a cetățenilor, a întregii societăți din epoca noastră, principalul canal de difuzare a științei și culturii, de îmbogățire a minții, de modelare a caracterelor și formare a tinerei generații. Așa cum se arată în Raportul prezentat la Congres, școala trebuie să dea societății „atît buni specialiști, cît și cetățeni înaintați, cu un orizont larg, cu spirit de inițiativă, cu o minte receptivă la tot ce e nou și avansat, cu un înalt spirit de responsabilitate față de îndatoririle sociale". Din aceste prevederi programatice se desprinde, ca primă preocupare a organizațiilor de partid din școli, sarcina de a asigura, împreună cu conducerile școlilor, continua îmbunătățire a conținutului procesului de învățămînt, a gradului de pregătire și educare a tineretului școlar. In acest scop consider necesară lărgirea sferei de preocupări a birourilor organizațiilor de bază, astfel încît să nu fie scăpată din vedere nici una din laturile principale ale muncii didactico-educative, începînd cu pregătirea profesională și politicoideologică a fiecărui cadru didactic și sfîrșind cu perfecționarea stilului și metodelor de muncă ale direcțiunii școlii, ale organizațiilor revoluționare de copii și tineret — chemate să ajute școala în nobila sa misiune. Pentru ca viitorii absolvenți să fie atît specialiști de înaltă calificare, cît și oameni cu o concepție înaintată, cu o ținută morală sănătoasă, buni cetățeni, constructori pricepuți ai socialismului și comunismului, în educația comunistă a tineretului studios — ca parte inseparabilă a procesului de învățămînt — paralel cu educarea în spiritul patriotismului, internaționalismului socialist, atenția principală a organizațiilor de partid trebuie îndreptată spre formarea concepției înaintate, materialiste a elevilor în lumina filozofiei marxistleniniste. Pentru realizarea acestor deziderate, organizațiile de bază au înalta îndatorire de a se ocupa cu mai multă grijă de pregătirea politico-ideologică a comuniștilor, a celorlalte cadre didactice, în așa fel încît aceștia, la rîndul lor, să poată asigura o educație corespunzătoare tineretului ce-l pregătesc, considerînd această preocupare ca una din sarcinile centrale. Așa cum cer documentele Congresului al X-lea al partidului, în etapa actuală în munca politicoeducativă accentul principal trebuie să cadă pe înarmarea politico-ideologică a maselor, pe însușirea aprofundată de către acestea PETRE BARTOȘ (Continuare în pag. a 2-a) Zeci de mii de elevi pe ogoarele patriei Ingemănind căldura generoasă a soarelui cu abundența sevelor pămîntului și cu inepuizabila energie și hărnicie a oamenilor, vara a poleit cu aur grînele, a rumenit fructul livezilor, a pîrguit rodul viilor. Ca in fiecare toamnă, și acum harnicilor culegători li s-au alăturat elevi ai liceelor și ai școlilor profesionale. Zeci și zeci de mii de adolescenți, au pornit spre întreprinderile agricole de stat și cooperativele agricole de producție spre a-i ajuta pe oamenii muncii de pe ogoare în bătălia pentru strîngerea recoltei. In multe școli din țară aceasta a devenit una dintre cele mai frumoase și mai îndrăgite tradiții, un prolog plin de semnificații al Începutului de an școlar. De citeva zile, o parte dintre elevi au și început treaba. Clase întregi s-au alcătuit in brigăzi și au plecat, în ritmul îndrăgitelor cintece de brigadieri, spre locurile de muncă. Peste tot au fost primiți ca oaspeți dragi. Citeva vești despre ceea ce au făcut pînă acum ne au și sosit la redacție Am aflat, de exemplu că cei 200 de elevi de la liceele din Miercurea Niraj, Gurghiu și Deda, județul Mureș, care au lucrat la fermele de la Uila și Batoș, au recoltat intr-o săptămînă 6.000 kg. prune, 10.000 kg. mere și au sortat alte 10 000 kg. fructe. Un bilanț la fel de bun au înregistrat și elevii din Sîngeorgiu de Pădure care lucrează la fermele de stat din județ , ca și cei aflați în aceste zile pe ogoarele, in viile și livezile dobrogene. Pentru munca aceasta atît de frumoasă, elevii merită prima notă strălucită din anul școlar care începe... Ea le este dată cu bucurie tuturor! M. V. J