Gazeta Învățământului, 1970 (Anul 22, nr. 1024-1069)

1970-09-18 / nr. 1055

In noul an școlar , munca se va integra organic in circuitul instructiv—educativ —interviu cu prof. univ. dr. GAVRIL SÂMBOANU, director general în Ministerul Învâțămîntului — Prima zi de școală a cunoscut In întreaga țară tradiționala atmosferă sărbătorească. Peste 4.500.000 de elevi și 210.000 de dascăli și-au reluat activitatea, însuflețiți de urările și îndemnurile ce le-au foast adresate de Comitetul Central al partidului, Consiliul de Stat și Consiliul de Miniștri. Profund impresionate de înalta prețuire ce li se arată, cadrele didactice și-au exprimat, cu prilejul festivităților de deschidere a cursurilor, hotărîrea de a munci fără preget pentru îmbunătățirea continuă a procesului de învățămînt, de a promova un spirit înnoitor în întreaga activitate școlară. Din dorința de a veni Ia Intimpinarea acestei hotăriri am solicitat tovarășului prof. dr. GAVRIL SÂMBOANU, directorul general al Direcției generale pedagogice din Ministerul Invățămintului, unele precizări legate de cele mai importante probleme ale activității didactice și educative în acest nou an școlar. — Oamenii școlii, ca și opinia publica, au aflat ci, așa cum a precizat recent tovarășul Mircea Malita, ministrul invațămîntului, în acest an școlar munca nu mai este considerată ca o activitate suplimentară, ci se va integra organic in circuitul instructiv-educativ. Ea va deveni o materie de invățămînt ca profesor, manual, note și lecții. Deoarece vă ocupați direct de problemele privitoare la conținutul învățămintului, v-am ruga să vă referiți la măsurile concrete pe care le are in vedere ministerul în această direcție. — Este vorba mai întîi de o mutație de mentalitate pentru școală, pentru profesori. Preocuparea de a pregăti tineretul corespunzător cu cerințele actuale și de perspectivă ale societății trebuie mult mai precis legată de înarmarea lor pentru munca practică. Școala, In totalitatea ei, are misiunea să-și conceapă munca nu numai potrivit programelor unor examene imediate, ci mai ales în funcție de examenul fundamental pe care trebuie să-l dea produsul ei — confruntarea cu comanda imperativă a societății de tip industrial. Un asemenea proces nu este nici simplu, nici ușor. Pentru acest an școlar Ministerul Invâțămîntului luat o serie de măsuri menite să a îmbunătățească pregătirea tehnicopractică a elevilor din învățămîntul de cultură generală. — Vă propun să trecem in revistă aceste măsuri, cu atit mai mult cu cit, după informațiile noastre, ele nu au fost încă difuzate în școli. — în sistemul invațămîntului de cultură generală Îmbunătățirea pregătirii tehnice a elevilor se va realiza prin : a) introducerea planul de invățămînt a unor disincipline cu caracter tehnic b) organizarea unor activități practice care să le formeze elevilor priceperile și deprinderile necesare in vederea mînuirii mașinilor și utilajelor. — Concret, aceasta Înseamnă că... — In clasele I—IV din toate școlile — atît în mediul urban cit și în cel rural — în cadrul orelor de îndeletniciri practice se va pune accentul pe jocuri tehnice de construcții și jocuri mecanice. în clasele V—VI, în cele 2 ore săptămînale de lucrări practice băieții vor efectua lucrări aplicative in lemn, iar fetele lucru de mină și gospodărie. La clasele VII—VIII se va mări numărul orelor de lucrări practice de la 2 la 4 ore pe săptămînă, urmînd ca băieții din me c. RADOI (Continuare In pag. a I-a) Proletari din toate țârile, unifi-va I Așa a fost în prima zi de școală Spiritul practica componenta esențială a formației omului contemporan Ca principal factor în pregătirea tineretului pentru viață, școala are misiunea de a educa gîndirea științifică și tehnică, de a dezvolta aptitudinile și a preciza opțiunile de orientare profesională. Aceasta pune în mod implicit și explicit problema formării spiritului practic al tinerei generații ceea ce presupune realizarea, la diferite nivele, a unui complex de acțiuni. Prima dintre acestea o constituie precizarea conturului și atributelor esențiale ale conceptului respectiv, în raport cu dezvoltarea științifico-tehnică a lumii contemporane, cu solicitările societății noastre socialiste. Investigațiile pe care le prezentăm în coloanele ce urmează își propun să contribuie la această precizare. Tocmai de aceea ele au fost efectuate nu numai în rîndurile unor pedagogi și psihologi ci și în rîndurile unor cadre de  conducere din industria țării noastre. Iscuția noastră cu ing. ION MARINESCU, directorul general al uzinelor „Republica“, ne-a permis să conturăm sfera națională a „spiritului practic“ în cîteva din domeniile cele mai importante ale relației acestuia cu producția: „într-o concepție greșit simplificatoare — ne-a spus ing. Marinescu — producția modernă era asimilată aproape exclusiv cu tehnica, cu aplicațiile practice ale științelor naturii, uitîndu-se condiționările ei economice fundamentale la nivelul organizării și conducerii muncii. In legătură cu această idee, cit și cu anumite mentalități îngust didacticiste, în unele cercuri de învățămint s-a acreditat părerea că spiritul practic este sinonim cu formarea unor abilități de lucru sau deprinderi tehnice. Dar spiritul practic înseamnă mult mai mult, el acționează prin intermediul unor factori multipli și experieița noastră de producție dovedește din plin acest lucru. Consider de aceea că învățămîntul nostru ar trebui să se ocupe mult mai amplu de studiul muncii. De abia acum aceste probleme se pun în cadrul CEPECA și foarte timid la institutele politehnice, cînd în fapt studiul muncii nu ar trebui să lipsească, după părerea mea, nici din școala profesională, nici din liceul de specialitate și poate nici de la disciplinele cu caracter tehnic-aplicativ ale școlii generale. Abecedarul acestui studiu îl poate constitui prezentarea metodelor înaintate de muncă. Totodată cred că ar trebui regîndită întreaga formă de desfășurare și îndrumare a activității tineretului școlar în producție. Mă refer in special la tinerii din învățămîntul profesional și de specialitate, dar și la toți cei care vin în uzină. In prezent ei sînt îndrumați de către maiștrii-instructori, ceea ce este în general bine. .Dar maiștrii-instructori au o acțiune limitată la funcționarea mașinilor și la tehnica mînuirii lor. Dacă îndrumarea ar fi efectuată, cel puțin periodic, și de către specialiști în organizarea muncii, elevii ar putea afla — chiar la nivelul unor subunități din cadrul secțiilor cum sînt brigăzile și echipele — principiile organizării lucrului cu randament și productivitate sporite, ar afla care este cadrul organizatoric și care sunt acțiunile concrete care duc la creșterea productivității muncii. Or, toate acestea fac parte din conceperea la un nivel superior a spiritului practic, împiedică confundarea lui cu practicismul îngust". Ca o continuare dintre cele mai propice a acestor opinii ing. ADALBERT BULARKA, director general adjunct al Uzinelor „23 August“, s-a referit la procesul de producție propriu-zis, pornind de la linia trasă pe planșetă în atelierul de proiectări. „Departe de a fi un simplu detaliu tehnic — a spus interlocutorul nostru — această linie trebuie gîndită de la început ca o materializare în oțel, aluminiu sau alt material. Astfel ea devine dintr-odată funcționalitate în procesul de producție, înseamnă consum de material mai redus sau mai mare, element util sau inutil, estetică industrială. Pînă și șuruburile utilizate în asamblarea diferitelor instalații pot releva pregnant prezența sau absența spiritului practic. Ce s-ar întîmpla, de pildă, dacă la o mașină cu mii de șuruburi de prindere acestea ar fi alese cu sute de dimensiuni diferite? Ce chia ar deveni asamblarea și câ de dificilă ar fi cea mai mică reparație ! De aceea — și aceasta este o consecință a spiritului practic — teh M. ALEXANDRU (Continuare in pag. a 3-a) \ t In prima zi a anului școlar, copiii din clasa I au trecut pe sub arcul de flori pe care colegii mai mari l-au înălțat in cinstea lor SALUTUL Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri adresat cadrelor didactice și elevilor cu prilejul deschiderii noului an școlar Stimați tovarăși învățători și profesori, Dragi elevi. Cu prilejul începerii noului an de invățămînt. Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat și Consiliul de Miniștri ale Republicii Socialiste România adresează un călduros salut corpului didactic și elevilor, organizațiilor de partid și tineret din școli, părinților și tuturor acelora care, prin munca și strădaniile lor, participă la nobila operă de instruire și educare a tineretului patriei, la progresul și înflorirea școlii românești. Deschiderea noului an școlar are loc în condițiile cînd întreaga țară iși desfășoară larg forțele pentru înfăptuirea cu succes a prevederilor ultimului an al cincinalului și trecerea la următorul plan de cinci ani, cind activitatea creatoare din patria noastră se concretizează in noi și însemnate realizări în domeniul economiei, științei și culturii — expresie a atașamentului nemărginit al întregului popor față de politica marxist-leninistă a partidului și statului, a hotărîrii sale de a transpune în viață vastul program stabilit de cel de-al X-lea Congres al Partidului Comunist Român, în vederea dezvoltării multilaterale a societății noastre socialiste. Acest an școlar marchează un moment de seamă în procesul transpunerii în viață a Directivelor Comitetului Central al Partidului Comunist Român cu privire la dezvoltarea și perfecționarea învățămîntului de toate gradele. Se încheie cuprinderea în clasa I a tuturor copiilor de la vîrsta de 6 ani și începe funcționarea cu toate clasele a școlii generale de 10 ani. Se continuă acțiunea de modernizare și perfecționare a învâțămîntului — ceea ce-i va da posibilitatea să răspundă intr-o măsură și mai mare cerințelor sporite pe care opera de edificare socialistă și progresul general al țării te pun în fața sa. Ne exprimăm convingerea că membrii corpului didactic, puternicul detașament al învățătorilor, profesorilor și educatorilor — a cărui activitate se bucură de o înaltă stimă și prețuire din partea partidului și statului, a întregului popor — își va dărui cu însuflețire și devotament cunoștințele, priceperea și întreaga sa experiență pentru educarea și instruirea tinerelor generații, slujind astfel cu credință idealurile de progres și civilizație ale națiunii socialiste, ale înfloririi materiale și spirituale a patriei. Profesori, invățători și educatori! Munca dumneavoastră, a cadrelor didactice, trebuie să ofere elevilor datele cele mai importante ale științei și tehnicii moderne, să le dezvolte gîndirea creatoare, interesul și pasiunea pentru studiu și cercetare, să le stimuleze aptitudinile și talentele, să-i pregătească temeinici pentru viață, să-i formeze ca buni și de nădejde constructori ai socialismului in patria noastră. Receptivă la cerințele concrete ale societății noastre, școala trebuie să educe tineretul în spiritul respectului și dragostei față de muncă, ajutîndu-l să-și însușească temeinice deprinderi pentru munca fizică, o pregătire multilaterală pentru activitatea practică. Partidul, statul. Întregul nostru popor vă cer, dumneavoastră, cadrelor didactice, să munciți cu pasiune pentru a înarma tineretul școlar cu concepția științifică, marxist-leninistă, despre lume și viață, să sădiți in inimile tinerei generații sentimentele înălțătoare ale patriotismului socialist, prețuirea și admirația față de trecutul glorios de luptă al poporului român, mîndria pentru tot ceea ce se înfăptuiește azi prin efortul comun al tuturor oamenilor muncii din patria noastră, fără deosebire de naționalitate, dragostea fierbinte față de patrie, față de Partidul Comunist Român, încrederea in viitorul nostru luminos și hotărîrea nestrămutată de a duce mai departe măreața operă de edificare a socialismului și comunismului pe pămîntul României. Cultivați in rîndul școlarilor prietenia și respectul reciproc dintre copiii români, maghiari, germani, sîrbi și de alte naționalități 1 însuflețiți tînăra generație cu ideile nobile ale prieteniei față de popoarele țărilor socialiste, de celelalte popoare ale lumii, ale solidarității internaționaliste cu toate forțele care luptă pentru libertate socială și națională, formați-o ca militantă neobosită pentru cauza progresului, socialismului și păcii. Desăvîrșiți-vă pregătirea, perfecționați-vă continuu arta predării, nu uitați nici un moment că ținuta științifică, etica cetățenească a omului de la catedră reprezintă chezășia succeselor activității instructiv-educative, izvor al satisfacției muncii împlinite. Elevi și eleve! Anul școlar pe care ii începeți vă oferă largi posibilități de a vă îmbogăți cunoștințele, de a vă însuși în mod temeinic comorile științei, tehnicii și culturii, îndreptățiți marile speranțe ce se pun în voi și sacrificiile pe care întregul popor le face pentru a vă asigura în școli condiții cit mai bune de studiu, muncind cu sirguință, invățînd temeinic! Perseverați în eforturile voastre de a deveni cetățeni cit mai utili, patriei, poporului din care faceți parte ! Dovediți, în toate împrejurările — in școală, in familie, in viața socială — o comportare demnă, civilizată, răspundere pentru prezentul și viitorul națiunii noastre socialiste! Partidul și guvernul cheamă organizațiile de pionieri și U.T.C. — factori activi și dinamici ai educării comuniste a tineretului studios — să sprijine eforturile școlii și ale familiei pentru dezvoltarea dragostei față de învățătură și muncă, pentru întărirea simțului datoriei și al responsabilității sociale, pentru o conduită atentă și corespunzătoare in școală și în viată. Conlucrarea strinsă dintre organizațiile de tineret și școală, sprijinul și participarea Învățătorilor, profesorilor, educatorilor la acțiunile și manifestările inițiate de aceste organizații constituie o garanție a succesului muncii educative, a bunelor rezultate în formarea și educarea tinerei generații. Organizațiile de partid din școli sunt chemate să pună în centrul activității lor preocuparea pentru îmbunătățirea continuă a procesului de învățămînt, a conținutului său științific și ideologic, ridicarea nivelului de pregătire a elevilor; ele trebuie să ajute conducerile școlilor și organizațiile de copii și tineret să imprime în viața colectivelor școlare un spirit de înaltă exigență, de disciplină și responsabilitate față de îndatoririle ce le revin, să mobilizeze pe comuniști, toate cadrele didartice la înlăturarea neajunsurilor ce se mai constată in activitatea școlară, să promoveze un spirit înnoitor in întreaga muncă pe care școala o desfășoară. Cu prilejul deschiderii noului an școlar, vă urăm, dragi tovarăși — educatoare, învățători, maiștri-instructori, profesori — noi și însemnate succese în activitatea dumneavoastră! Tuturor elevilor — din școli generale, licee, școli profesionale și tehnice — le dorim spor la învățătură și rezultate cit mai bune în acest an școlar! lI