Gazeta de Transilvania, 1839 (Anul 2, nr. 1-52)

1839-02-19 / nr. 8

ssprA VEAMNASTA VOE) 41. 24cr. fură poștă 2f. șestii foi din preună cu Fruea pentru minte Inimă și Aditeratură este pre Un Șgasnot. 19. Fettpaghie. ucr. arg. Pentru înșriințări să plătesc pănă la 6 rănduri ucr. de an însue hăcr. argint de un rănd prețun jumătate de an cu poșta a839. a FAAMBULARAUER. Trușinaliin. Brașov. La 25. și 26. Fevr. e. n. s'au depus ecsamenul semestral în cele doar clase a imnaziunui nătinești din parohia romano-catolică de aici. Nădejdile Atemeiată cu un an mai nainte, s'au împlinit cu norocire. Școlarii au arătat în răspunsele sale din religie, aritmetică, istorie și geografie, ar mai vârtos din regulile limbei lătinești o deosebită ușurință, care nu putea să nu deștepte sistimente mulțămitoare în inimile părinților ce să afla de față din nații și religii deosibite., Cei carii era în stare a judeca sportul, arătară cu atâta mai mare mulțumire, cu cât știea, că adevăratul scop a unui ghimnaziu, adecă omeniria (umanitatea, îmșmanire) că poate ajunge și fără bețe, unele și alte pedepse vrednice numai de robi, mai ales acolo, unde profesorii pe lângă înțeleapta lor cumpănire și priveghere la toate, sânt ajutați și de părinți, dacă nu în instituție, măcar în păzirea moralității pruncilor ozi, încât adecă nici nu șii lasă slocozi răsfățați avândui ca pe niște despoți în familia; și iară nici nu le dedau trupul cu bătăi crăncene și cu lovituri de căți păreți șil. șii. D-le însemnat, că acest ghimnaziu dela curunda lui organizare încoace, fu ajutat cu mână darnică mai vartos tot de cărcați, de carii nu prea poate cineba zice, că interesul lor cel mai de aproape ar fi, ca astăzi oau mâne să învețe fiii ori nepoții lor în acel ghimnaziu. Așa L. congiliariu crăesc Ioan de Garter din Pest, care încă în anul trecut ajutasă această școală cu o mie fiorini arg. decurând mai adăogă din generozitatea Dsale încă 200 f. arg. la aceeaș fundație. D. general Setal pe toate luna sporește plata profesorească cu căte patru fior. arg. Asemenea și D-lui Tomas Langher, cetățean din brașov, precum și allții, a căror nume la vremea sa că vor face cunoscute. Direcția aceștia ținută de Domnu Pleban și Protopopii Antonie Covaci, îngrijește ca aici să fie priimiți tineri de orice nație și religie vor fi, singur ca să'și câșige științe fără de nici o stinderire la deprinderea întru religia sa. Brașov. La 14. și 15. c. v. s'au făcut ecamenul școalei grecești din cele două limbi în aceea prescrise, precum și din științele peste tot semestrul paralositc. Toți nepărtinitorii ascunzători laudă silința D. D-lor Didascali din acest institut, carii după metodul aici pricinuit să văd, că au apucat mături cuvenite pe cat le stă prin opere îndreptarea unora însemnări aici, cum că în Ungaria și Transilvania un gimnaziu însă chinm celor împărătași, tricue să aibă cinci caturi cu cinci profitori și cu un Director, iar clasele începătoare sau normale sânt preț cu trți profitori (afară de al fetiților) și cu un alt Director. Acete ghimnaziuri au organizații cu totul deotiită de ghimnaziurine protestantice. Din ghimnaziu trec tinerii dinaritu la ligiu sau academie spre ascultarea știinților Filosofice, matematice și a.