Gazeta de Transilvania, 1839 (Anul 2, nr. 1-52)

1839-07-09 / nr. 28

1GV (SPRCEANASTA VOV. . aștii foi din cf.la cr. fără poștă? §. primă cu Foea pentru minte inimă și literatură este pre un jumatate de an cu poșta Șgasnot. 9. Line. u arg. Pentru înștiințări să plătesc pănă la 6 rânduri 8icr. de ani în sus 1cr. argint de un rând. s'a. mă FĂRUISEU GAMMA. Truniitul din Turda, în 4. Iulie c. n. 6 au păvărșit aici o faptă cu totul îngrozitoare, prin care I.Chiș, Inginer Mmații, ungur fu așternut pe lavița morții. Un S. S. oarecari, om ce olujisă la mai multe părți, în vremea aceasta ținea dela un domn o cagă cu chirie și o moșioară; din aceasta fu el scot aândusă pomenitului inginer. S. Ș. având prepus greu, cum că inginerul ar fi fost pricinuitoriu ca să fie dânsul silit a eși din acea casă, înferbântat de pofta de ași lsvândi, declară la toți, că de va merge ceva acolo, el îl va pușca. În 4 Iunie dimineața poftește la sine pe advocatul stăplănului casei spre a-și trage sama cu dăngul, asupra căruil încă lvea mănui. Solbvocatul pofti cu sine și pe inginer.. întră amănloi în casă. S. Ș. după puține vorbi scoate doă pistoale și fără nici o întărgiere unul îl sloboade în trupul lui Chiș, iar pe celalalt înl îndreaptă cătră pieptul advocatului; însă acesta văzănd primejdiea, sări la o parte și apucând țeven, o îndreptă spre boltitura casei, care însă nuu luat foc. Advocatul apucând pistoalele alergă la poliție, ingineriul mearsă la sălașul său, dar plumbul rămas în trup grăbind aprinderea din lăuntru în 26 ceagturi făcu capăt vieții lui. Ucigașul n'au așteptat pedeapsa judecății, ci după depărtarea celor doi, el grăbi la țărmul arieșului și luându'și o stare de a putea să cadă drept în apă spre ai fi aceea mormântul, un al treilea pistol ce în mai arpusită la sing 'și'a îndrintă cătră cruri și așa cu capul sfărâmat să răsturnă în valul apii, l de unde tras fiind s'au îngropat fără nici o țtrimonie bisericească. Duin țănutul Culajului și a Liudului priimim asupra rodurilor din anul acesta următoarea știre: Pe la noi îmclă timpuri foarte plăcute, vegetație frumoasă, cucuruzii și holdele sânt în cea mai dorită stare. Șcurile târnăvilor și a murășului au o față cu totul dezrătăcioasă, însă din cămpie existe tristă că au bătut giața la multi sate. Vinii încă au rod frumos, însă cam rar. Turul. Ștrr ofiiiale din Cucuieti spun acute: „Măriria Sa împăratul Sultan Mahmut mai nainte de vreo șase luni pătimind le un catar la piept, din care slăvindui se dreptelnicește sănătatea, la 16, ale următoarei luni i sau schimbat boala mai sprebine, dar la 19. (C iunie) de dimineață și a lat obștescul sfărșit, lăsând Supușilor mare mărinire și jale. „După moartea Măririi Sale îndată aducâăndusă după obiceiu toți cei mai de căpetenie ulemale și rigealuri la palatul Cizantiei au înzlațat în împărătescul scaun pe Marimia Sa Sultan Abdul-Megit întâiul născut fiu al fericitului Sultan Mahmud în vărstă de 17 ani. Svurirea Sa noul nostru Suveran după amiizăzi săvârșind rugăciunile Pomatuli