Gazeta de Transilvania, 1840 (Anul 3, nr. 1-52)

1840-08-04 / nr. 32

prețul acestui foi din culota pentru minte înimă și literatură este pe un jumătate de an cu poșta JSU. 2f. 24cr.., fără poștă 4f. ucr. arg. Pentru înștiințuri se plătesc pănă la 6 rânduri 8 cr. de aci în sus 41 cr. argint de un rănd sspivăl MADRIA VOIE DA. FARMELĂ RAMUIL. Sgasnov, 4. Apumșut. Turin. Sami Bei, poul sol a lui Mehemed Ili cătră poartă, după ce la 6. Vlie ar fi eșit din Carantină, în 7 ziua următoare făcu vizită marelui Vezir Raul pașa, iar pănă în 10. Iul. avu o conferință și cu ministrul trevirilor din afară Reșil pașa. Pe cât s'au putut afla pănă acum obiectul trimiterii lui Sami Nei, acela ar fi: făgăduința lui Mehemed Ali de a trimite flota turcească fără zăvadă la Constantinopol, a eși din Cîndia (vereia) și din cetațile cele sfinte și a lăsa porții unele districturi din Alană; pentru aceste el poftește Siria și eghiptul pentru sine și pentru familia sa de moștenire. afară de acestea Mehemed Ali cu generozitate se îndatoriază de a ținea 50000 ostași la hotarele Siriei, care să slujască de sprijiană împărăției turcești, fiind acest top de luna în dispoziția Sultanului. Din acestea s'ar părea că Mehemed Ali s'ar fi domolit mult și că el vina calea cu inimă curată. Însă cine îi mai crede lui? Reșid pașa, pe lângă toată strămtorata stare a porții, pe lângă toate tulburările ce se ridică din o parte și din alta, află și acuma cu sfat a aștepta rezultatul conferinței din London, și pănă atunci revoluția din Siria va trage luarea aminte a eghipteanului într'acolo. Se spune, cum că lordul Pontoniei din partea englezilor” vrea a pleca pe poartă, ca să puie lui Mehemed Lir condiția de a la și Sirua îndărăpt, precum și a întreprinde o desarmare a celor mai multe oștiri ale sale. Iată unde dă cauza orientului și pănă astăzi ! Din Arabia încă se trageZesinteanul și peninsula Alen, pentru care era mai nainte atăta împărecere, de curând căzu aici sânt în a domni marea roșie. Sami Bei după împlinirea însăriinzla 19. Iulie se și lepărtă din Concălătopriimi în 17. Iul. depeșe nouă din Parie. Critania maști. Gazeta univ. împărtășește o glie dela London după care la 15. Vlie s'ar fi închiat un tractat între solul turcesc Sechie Vfendi și între cele patru puteri, Anglia, Borusia, Austria și Rusia spre împăciuirea Orientului. Eu prea de însemnat, cumcă din acest act Franța reniase la o parte. Pefiind vestea aceasta cunoscută oficial, miniștrii îndată fuseră luați la întrebare strănsă în parlament, însă nici lordul Palmerston, nici I. Rusea nu votră a destăinui nimic, poftind pe parlament, ca să fie cu așteptare pănă la altă vreme, cănd în mâna englezilor, stareții eloestantinopol find la contele Bontois și Alecsandria. de pe vasul de abor „Mil' Solul franțuzesc ?) Din căgiria lui Cossreb se pari că engiivii iar pridomnisc la poartă. S di însemnat și aneea, cum că alianța ofenzivă și defenzivă a Rușilor cu Turiii înclintă la 8. Iulie 1833 pe apt ani, hiitoriu se sfârșișii. în anul