Gazeta de Transilvania, 1840 (Anul 3, nr. 1-52)

1840-10-20 / nr. 43

Prțul acestui foi din preună curuea pentru minte inimă 21. 24cr., fără poștă 21. și îiteratură cete pe un cui poștal cr.aru. Pentru îșștiințări și plătesc pănă la 6 rânduri 8 cr. ataci întui 1 cr. argint de un rând. Argasnorv., 20, Fetomirgie., jumătate de an FĂ3 EERAMULĂRAMIA. Ungaril Peșa oOd. 15. Zilele friguroase și ploioase din Sept. întărziază cusutul de vii, încât acelaș se începu numai în 5 Oct; rotirea e de mijloc, mustul mai tărziu e mai bun. La podul de lanț se lucră cu deadinsul. Rima Sombat Sept. 1840. Un iobagiu a domnului C.,dădu împrotiva aceluiaș la comitat o plânsoare (jalcă); câtăva vreme după aceea pomenitul a stăpân călători la moșia sa Gisolt, unde lăcuiea iobagiul care în părăse, îl chiamă înnaintea sa, în întreabă cu asprime și cu amenințări, cine vau scrise instanția? Țărganul îngrozit ripunse, cum că aceea ar fi scrisă de însuș al său fiu, care e advocat. Ce face la aceasta stăpânul de moșie, care ține și un post public? Îl priimește pe advocatul în ociirea sa întâiu cu mai multe pălmi, după acesa porunci ca haiducii o zi în curtea sa, în mintea mulțimei adunate săi tragă cinci priețeli - Comitatul porni proces criminal împrotiva acelui domn. Îîntămplarea aceasta nuo face cunoscută mai întăiu gazeta ungurească din Pesta Lelenceg, și este cu atăta mai însemmnată în ochii noștrii, cu cât unele nelegiuiri ca acestea pănă acuma nu știm să se fi publicat vrevadată în Ungaria prin gazete, gazetele românești precum și corespondințele ne vorbesc pentru o călătorie a Măriei Sale Domnului stăpănitoriu din capitală pe la Giurgiu pe Dunăre la Brăila, precum și despre fericita Sa întoarcere la 4 Oct. c. v. antădată așa și acum săsă în călătorie i urme de liberalitate. în București. M. Sa, precum turcil, în 4 Oct. se subscrite un tractat nou de negoț, între Turcia și Spania. gubernul turcisc este cuprins fără încetare a trimite în Siria trupe, arme, muniție. Jurnalul de Smirna, pentru un articol vătămătoriu asupra gubernului franțuzesc este oprit pe vreme de două luni. Monitorul Otoman face cunoscut, cumcu după ce nu de mult s'ar fi slobozit și în Turcia bancnote Sehim numite pe vreme de opt ani și pentru un căpital de 52000 pungi (18 milioane piaștiii adecă lei), care aduc 4000 pungi (doar milioane) sunătă, mai de curând s'au socotit a fi trebuincios, ca să se mai slobodă Sehime purtătoare de 6000 pungi camătă, adică cu totul un căpital de 80 mii pungi (a40 milioane și), în urma acesteia o au hotărăt a (1) r fomășelică. )) Alcetitorilor abia sunătate a îndripta grișana Făcută în anul trecut sunt „ungari” și în rândul 12 și 15 în loc de: „epiecon dințizan grico-neunit Iosif de Jiecobic", aceli „episcon dieșizan a Verșițului grico-neunit Iosif di Raltp IACIC.