Gazeta de Transilvania, 1841 (Anul 4, nr. 1-52)

1841-10-19 / nr. 42

SAT GTA DE TRANSILVANIA. (CU PREANALTA VOIE). Transilbmiin. brașov. în 25. Oct. c. n. se făcu la noi alegerea la derigătoriile primare cetățenești și districtuale. Prezident al comunităților alegătoare (din cetate și de prin district) era orânduit și de față L. Vagțegmeister din Mediaț Mih. Conral de Haidendorf. Rezultatul alegerii du acesta: Jude primariu al cetății și al Districtului sau alet D. Jude al cetații și al Districtului Dosif de Vențel; Jude an cetății șii al Districtului Sîntâiul funogiu D. Iosif Gref, funogiul funogiu al cetății D. Goan de Albiihofelăd, Directorul Depolițaiu. Mai încolo postlirector fu ales D. Senator Iosif de Trauș, iar Orator al conmunității (tatăl evtei) Dlui Ioan G. Barbenius, carele și pănă aci ținuse acelaș post. O nnitate prea rară ni se face cunoscută din Șepsi Sf. Giorzu, cum că o fată de ungur la confuia calviniană, din deosibită iubire ce avu cătră un fecior dintre fiii lui Iorail, părăsindu-și religia sa criștinească, privini pe cea mozaică, numai ca să se poată mărita după dântul. Toată osteneala și toate mijloacele apucate de părinții și de rudele fetei remaseră fără folos, creștina se făcu jidovoaică. credem că pentru unii din cetitori ar fi interosant a da o descriere generată de rezultatul culetului de vii în toată Patria noastră. Să fim însă astădată mulțumiți a ști peste tot, cum că mult au eștt legiul, cund pe la unele locuri ca și cel din 1854, însă la cele mai multe părți va ajunge cu cel din anul act numit; cu toate acestea este cun și are destul foc Seairt în sine. - Prețul vedrei (e opt cupe) se suie dela doi pănă la trii fvanți. - late Țări POLOPIA. Poi cetim cu deolivit intern unele daturi asupra Poloniei. - Jurnalul englesc Morning Crowmincle zice mai de curând: Multe vești singulare cercuiesc asupra scopului ce se zice că 'lar avea împăratul Nicolle de a restatornici vechea naționalitate a Poloniei, de unde s ar putea tălmăni și voința unor fugiți Poloni, de a se arunca cu totul în brațele generozității împăratului Nicolae. Atâta se pare a fi aevărat, cum că Riga Corusiei cu prilejul vizitei sale în Barșabul ar fi stătut cu totul la mirare aflând, cum că cumnatul său împăratul este plin de idei cu totul altele, de cum se opunea pănă acuma. Ideile acestea sânt idei pentru renașterea semințiilor slavice peste tot, care de ar fi să se puie în lucrare, ambelor staturi mari vecine nu le vor veni nici prea dorite nici prea de folos. Se agepta, ca să se publice o cărticică prea interesantă în privința aceasta de cătră profesorul Mitchievic, însă acea publicație pănă acum întimpină unele pedeci. Atâta jurnalul englezesc, însă ce să zicem la acele știri oficiale din Carșovia, care ne arată nendoit, cum că împăratul P Nicolae prin un 8cas al său din 18. Sept. ridicănd sfatul de stat și înnaltul tribunal al clăiei Poloniei din Varșobia, în locul acelora așeză două departamente nează în senatul împărătesc ocărmuitoriu de la St. Petersburg. îÎn acistea nouă departamente căpătară cățiva tărsa poloni sclavi și glas. Deși din aceasta o ar părea, că degăbărșita întrupare a Poloniei cu Rusia o au făcut! Polonia s'au prefăcut în provinție rusească, urmele naționalității ei s'au stins? Multe ar fi a zice asupra acestui lucru; însă sfera noastră nu se întinde astădată așa deiparte. Destul arata, că de cumva prin apucătura sus arătată subtretința naționalității polonești au luat cea mai de