Gazeta Transilvaniei, 1858 (Anul 21, nr. 1-76)

1858-10-18 / nr. 65

„MGo Gă. Octombre 1858. 4 stic POIFIG. 2  + ș Mo M - Gazeta si Foiea este regulata o data pe septemana, adeca: Mercurea. - Pretiusu loru este pe 1 anu 10 1. pe diumetate anu 5 f. m. e. inla 4 intrulu Managgiei. Pentru tieri straine 7 f.pe 1 sem., si pe anulu intregu 14 f. Se prenumera la tote postele c. r., cum si la toti cunoscutii nostri DD. corespondinti. Pentru serie „petit“ se ceru 6 sg. m. s. TRANSSILVANIEI. 99 . Monarchia Apsighiasa. Partea ofisioasa. LENE decupe conplinirea paotei. JÎN urmare:uriteană II. Despre înrolarea allumniloru din institutele militari de educăciune. $. 10. Înrolarea allumniloru cariecă din institutele militari de educăciune se va esupera de cătră deregătoriele militari după prescriptele spețiali ce esista în privința aceasta. Capu III..1 Despre întrarea de bină voiă în oste. §. 11. Celu ue va întra de bună voiă pn oaste, ape voiă liberă ca să aleagă corpulu de trupe pe care voiesce ci serbeastă. De altminte se tntezețe de sine că e de lipsă ca să fiă aptu spre aceasta. 8. 12. fecioriloru cari săntu chiemați ca să intre prin odpre aa milițiă nu le va fi iertatu să între de bună voiă pe cătu ține periodulu de recrutăciune. Capu IV. Scutirea de detorința de a întra în milițiă. 5. 13. De milițiă voru fi stutiți: 1. Uniculu fiu care va ave tată bătrănu de 70 de ani oru mumă văduvă, 2. după moartea alițăncieroru părințiloru, uniculu nepotu care va ave moșu bătrănu de 70 de ani oru bună văduvă. 3. Uniculu apare care va avea surori orfane. Cu toate acestea înse uniculu fiu, nepotu oru frate va fi scutitu de milițiă numai așa dacă a) va fi legiuitu și carnale și b) dacă dela lăsarea lui în familiă va atărna susținerea părințiloru, a soșiloru (buniloru) oru suroriloru pănă căndu 'și înplinesce aceasta detorință. Defeptele fisice și morali nevindecavere se voru considera ca și etatea de 70 de ani, decumva din causa acestoru defepte nu se va putea căștiga nice într'unu modu pănea de zilele. Ca uniculu fiu, nepotu oru frate se va considera și celu ce va avea mului ori mai mulți orați cari a) voru serbi pn oaste, de mi numai ka fetiori de reservă, înse nu ca feciori substituți (puși în locu; oru cari b) voru fi mai tineri de 15 ani oru în urmă cari s) pentru defecte fisice și morali nevindecavere nu și voru pute căștiga pice într 'unu modă pănea cea de toate zilele. 4. Celu ce se va fi însuratu după ce a eșitu din a doua clasă de etate oru celu ce se va fi însuratu înainte, înse pe lăngă deslegarea decasteriului politicu alu țerei ($ 8) și acum va fi eșitu din a doua clasă de etate. În acestea casuri însema aB6 locu scutirea numai ama, decumva va trăii muierea oru celu puținu unu pruncu și va fi de totu de lipsă ca să se lase acasă, pentru ca să îngrijească de ei. §. 14. 5. Preoții bisericei catolice fără distingere de ritu, îndată ce voru fi căpătatu vr'unuiu dintre ordurile mai înalte. 6. Candidații de statulu preoțescu alu bisericei catolice fără distingere de ritu, cari a) se voru fi susceputu de cătră ordinariulu unei diecese în seminariulu de preoți și voru studia teologia, oru cari 5) voru studia ca eorepuneri studele teologice pn vr'unu institutu publicu de studie, decumva pe lăngă asecutarea artistului diecesei loru cum că după absolvirea studielorui va lua în clerulu diecesei cale și pe lăngă atestate de studie se voru legitima cum că în anulu din urmă de studie au avutu purtare bună morale și cum că au căpătatu din toate studiele obligate celu puținu înteia clasă de progresu; apoi f) candidații de statulu preoțescu cari 3 fi vrunu ordinu aprobatu de sicepins ; Mp d) candidații statului preoțescu de ritulu grecu cari voru di absolvitu teologia mi nu voru fi sănțiți încă, decumva ce voru legitima prin atestare dela ordinariatulu loru, cum că se ținu de clericii decesei sale. De miliție voru fi scutiți mi confrații laici din ordurile aprobate de biserică, și anume atătu după depunerea profetului cătu și în decursulunovițiatului. 8. 15. 7. Preoții bisericei greco-neunite totu ama kami preoții bisericei catolice (§ 14. Nr. 15). 8. Candidații de statulu preoțescu vii confrații laici de religiunea greco- neunită totu așa ca mi cei de religiunea catolică (§ 14. Nr. 6). §. 16. 9. preoții celorulalte confesiuni religionari creștinești recunoscute prin lege. 10. Candidații statului preoțescu de confesiunea augsburgică și elvetică și candidații de confesiunea religiunei unitare, decumva a ce voru legitima prin unu atestatu dară de cătră arrotele unui institu teologicu și subscrisu de cătră superintendentele loru oru de cătră substitulu acestui superintendete despre cum că au fostu diliginți și au făcutu progresu îndestulătoriu în studie, și căm că în privința purtărei loru pu esiste în contra, oru de cumva 11. Rarbinii. 12. Candidații de rabinatu, a pănă căndu voru fi în vr'o școală de rabinatu recunoscută de gubernui ca institutu publicu, decumva se voru legitima despre o purtare nemaculată și despre progresu în destulătoriu în studie, apoi se voru legitima prin unu atestatu dară dela superintendentele loru oru dela substitutulu acestui la superintendente despre aceea, cumcă celu multu înainte de trei ani au absolvitu cu succesu bunu studiele teologice după prescriptele ce esista pentru aceasta superintendență, apoi cumcă se ținu încă de candidații statului preoțescu și cumcă din partea loru au înplinitu toate condiciunile căte săntu prescrise prin legile ce esista spre a pute căpăta o stăciune de preotu. .. 17. Pe un i b5)