Gazeta Transilvaniei, 1863 (Anul 26, nr. 1-120)

1863-06-01 / nr. 42

Nr. 49. Brasîovu, 1.Iuniu 1809. Amilii A AII. Gftzot’a esse de 2 ori: Mercurea si Sambet’a, Faiea una date pe septemana. — Pretiulu: pe 1 anu 10 fl. v. a. Pentru tieri esterne 16 fl. v. a. pe unu anu Bou 40 doi dieceri, or 3 galbini mon. sunatoria. Se prenumera la postele c. r., si pe la DD. corespondenti. — Pentru serie ad. cam 10 vorbe mari sau mici inserate se ceru 8cr. Tacs’a timbrata e 30 cr. de fiacare publicare. Fara depunerea acestui pretiu înainte nu se voru mai primi publicări. MONARCHI’A AUSTRIACA. Pregătiri la dieta. Proieptula de lege despre curtea judecatoreasca de a trei’a instantia organisanda pentru Marele Principatu Transilvania. (Capetu din Nr. tr.) Art. 3 vorbesce despre personalulu tablei septemvirale, care este separatu de alu regescului guvernu, după uumu soimu din Nr. tr. Art. 4. Clas’a dietala si siem’a salariala a personalului tablei septemvirale se cuprinde in unu adusa. Art. 5. Denumirea vice-presiedintelui, a asesoriloru, a secretariului de consiliu si a directorului oficieloru ajutatoare ale tablei septemvirale regesei transilvane urmeza dela Mai. S a c. r. apostolica pe temeiulu candidatiunei, ce este a se asterne de gubernatorulu regescu după inviatiunea art. 7 si 8 alu legei presente, eara a personalului celuilaltu intregu prin insasi tabla regesca septemvirala. Priimirea si denumirea personalului servitorescu remane pre lenga presidiu. Art. 6. La înlocuirea posturiloru vice-presiedintiloru si ale asesoriloru este a se lua privire la confesiunile tierei, si anume la cea romano-catolica, gr.-catolica reformata, unitaria, evangelica-augustana si gr.-orien- tala in astufeliu de modu, ca fiacare din elese fia re- presentata aci. Se intielege de sine, ca la asiediarea floru in posturi este de a se lua in consideratiune harnica si alte receaintie legiuite. O asemenea consideratiune pe catu se va poté mai drepta va fi de lipsa si la înlocuirea postului de secretariu de consiliu, alu adjunctiloru de secretariu de consiliu, alu directorului de oficiale ajutatorie si alu vicedirectoriloru. —Art. 7. înlocuirea d’antaiu a posturiloru de servitiu reservate denumirei preinalte cu esceptiunea posturiloru secretariului de consiliu — si alu directorului de oficiele ajutatoare urmedia la propunerea gubernatorului regescu astufeliu, ca elu pentru postulu de vice-presiedinte se candideze din partea fiacareia din mai susanumitele confesiuni cate trei individi si pentru fiacare postu singuraticu alti acelor 8 asesori din fiacare confesiune cate unu individa, si Mai. S’a c. r. apostolica prégratiosulu Mare Principe se denumesca numerulu recerutu din sirulu celoru candidați. După ce a urmatu antai’a înlocuire a posturiloru de servitiu însemnate in modulu aretatu , Presidiulu in cointielegere cu vicepresiedintele si cu asesorii va propune candidatiune pentru înlocuirea postului secretariului de consiliu si alu directorului de oficiele ajutatore la loculu celu preinaltu. Totuodata vi se va întreprinde înlocuirea posturiloru celuilaltu personalu de ajutători si de cancelaria (art. 5.) in propriulu seu cercu de activitate. Art. 8. Candidatiunile de înlocuire in privinti’a posturiloru de servitiu, ce voru deveni vacante pe viitoriu si sunt reservate pentru préinalt’a denumire, se voru asterne de tabl’a regesca septemvirala, si adeca cu urmarea de dreptu alu articulului precedentu in acelu modu, ca tabl’a septemvirala pentru fiacare postu vacantu din partea confesiuniloru menționate se candideze cate trei individi. Art. 9. Obiectele, care după constatatoarele prescrise sunt reservate la suprema curte de judecătoria intregei adunari, senatului plenaru alu unui senatu de diece consiliari pe lenga unu presiedinte~, se voru pertracta la tabl’a regesca septemvirala transilvana intr’o siedintia de consiliu de unu presiedinte si optu judecători, era trebile celelalte tiitore de suprem’a curte judecatorésca se voru pertracta tote intr’o siedintia de consiliu de unu presiedinte si siese judecători. Art. 10. Asupr’a certeloru despre competinti’a judecatoriei, deca un’a dintre judecatoriele cadiate in conflictu se afla in Marele Principatu Transilvani’a, era alt’a in alt’a tiera a imperiului, si judecatori’a transilvana de a dou’a instantia nu ar pote se se invoieasca cu concernint’a judecătoria suprema despre aceea, atunci decide regeasca tabla septemvirala transsilvana in contielegere cu suprem’a judecătoria, relative cu tabl’a septemvirala a celeialalte judecătorii concerninte ; deca nu s’aru poté castiga nici o învoire, Maiestatea Sea c. r. apostolica. Asupr’a conflicteloru de competintia intre diregatoriele de judecătoria si de administratiune inlauntrulu Marelui Principatu, decide tabl’a septemvirala in cointielegere cu Cancellari’a aulica, si neputendu-se acestea intielege, Maiestatea Sea c. r. apostolica. Art. 11. Asupr’a delegatiunei unei altei judecătorii in loculu unei judecătorii transsilvane si vice versa, decide tabl’a regesca septemvirala transsilvana in cointielegere cu suprema curte judecatoreasca competinte, relative cu tabla septemvirala a celeilalte tieri si in casa de neinvoire, Maiestateatea c. r. apostolica. Art. 12. Agendele oficiose ale desfiintiatului tribunalu de apelatiune c. r. transsilvanu si ale presidiului lui atingatoare de economi’a, poterea disciplinarea si punerea in posturi a amploiatiloru judecatoresci, trecu la tabl’a septemvirala. Art. 13. Ce atinge limb’a oficiasa a tablei septemvirale , ea se reserva unei legi speciale. Art. 14. Toate espeditiunile tablei septemvirale suntu a se prevedé cu subscrierea: Tabl’a regesca septemvirala a Marelui Principatu Transsilvani’a, si a se subscrie de presidentulu tablei septemvirale, relative de locuttitoriulu lui. Sentintiele tablei septemvirale poarta inscriptiunea: „In numele Maiestatii Sale c. r. apostolice“ si suntu a se prevede cu subscrierea Presidiala si a unui assessoru de tabl’a septemvirala. Art. 15. Sigilulu tablei septemvirale arata c. r. acvila si marca tierei Marelui Principatu Transsilvani’a cu circumscriptiunea „Sigillum tabulae septemviralis Magni Principatus Transsilvaniae“. Art. 16. Prescrisele legiuite, ce au urmatu asupra supremei curti judecatoresci si a supremului tribunalu urbarialu precum si alte renduieli privitoare la acestea, incatu ele inca stau in putere, si legea presenta nu patimescu nici o schimbare, au se afle si asupra tablei regesei septemvirale transsilvane pana atunci aplicare, pana ce ele nu se voru schimbă in calea revisiunei de legislatiunea constitutionala.