Geodézia és kartográfia 2017 (69. évfolyam, 1-6. szám)
2017 / 1. szám - Horváth Gábor István - Ádám József: Eredmények és feladatok
Eredmények és feladatok Gondolatok a 2017. év küszöbén Horváth Gábor István - Ádám József Tisztelt Olvasóink! Kedves Kollégáink! Új év köszöntött ránk, új tervekkel tekintünk a 2017-es évre. A Magyar Földmérési, Térképészeti és Távérzékelési Társaság (MFTTT) és a földügyi szakigazgatás szakmai irányítását ellátó Földművelésügyi Minisztérium Földügyi Főosztálya nevében köszöntjük a Geodézia és Kartográfia folyóirat minden kedves olvasóját, a Társaság tagságát. Szeretettel köszöntjük, és az új évre szóló jókívánságainkat küldjük a szakterületen tevékenykedő vagy korábban tevékenykedett kollégáinknak valamint azoknak a szervezeteknek, akik a földmérés, a térképészet, az ingatlannyilvántartás, a földügy, a távérzékelés és a térinformatika művelésével szolgálják a szakterületünk szolgáltatásait igénybe vevő közjogi, politikai, közigazgatási, műszaki, üzleti és társadalmi élet döntéshozóit, egyéb szereplőit, a felhasználókat itthon és külföldön. Visszatekintve az elmúlt évre most is elmondhatjuk, hogy sűrű, változásokban és tapasztalatokban gazdag év áll mögöttünk. A földhivatali intézményrendszer funkcionális átalakítása folytatódott, amelynek eredményeképpen ez év január elsejétől jelentős változások következtek be. Először is fontos megemlíteni, hogy 49 év után a szakma országos intézménye, a Földmérési és Távérzékelési Intézet (a továbbiakban: FÖMI) jogutódlással, Budapest Főváros Kormányhivatalába történő beolvadással megszűnt (a központi hivatalok és a költségvetési szervi formában működő minisztériumi háttérintézmények felülvizsgálatával kapcsolatos intézkedésekről szóló 1312/2016. (VI. 13.) Korm. határozat alapján). Feladatait 2017. január 1-től (ugyanúgy a Bosnyák téri székházban) Budapest Főváros Kormányhivatala Földmérési, Távérzékelési és Földhivatali Főosztálya látja el. A Földművelésügyi Minisztérium, azon belül a Földügyi Főosztály szakmai irányító és ellenőrző szerepe nem változott, vagyis ez a hatáskör továbbra is a földművelésügyi minisztert illeti meg. Az új név utal egy másik változásra is. Ez év január elsejétől a Kormányhivatalokban korábban önálló Földhivatali Főosztályok is átalakultak, összevonásra kerültek más, a Kormányhivatalokon belül működő főosztállyal. A megoldás nem egységes. A legtöbb megyében Élelmiszerláncbiztonsági és Földhivatali Főosztály néven működnek tovább, de pl. Csongrád megyében a Hatósági Főosztály részeként. Pest megyében Élelmiszerlánc-biztonsági, Földhivatali, Növény- és Talajvédelmi, Erdészeti Főosztályként, a fővárosban pedig a volt Földhivatali Főosztály a FÖMI-vel került összevonásra. Nyilván ez a helyzet számos gyakorlati problémát fog felvetni, különösen a FÖMI esetében, ahol egy szervezetbe, azon belül egy szervezeti egységbe kerültek országos hatáskörű és megyei földhivatali szintű feladatok. A szervezeti átalakítások számos jogalkotási munkát eredményeztek, de emellett bővelkedett az elmúlt év jogszabály-véleményezési feladatokban is. A kormányhivatali integrációval összefüggő funkcionális változások miatt a földügyi szakterületre vonatkozó jogszabályok felülvizsgálata és módosítása megtörtént annak érdekében, hogy a hatásköri, illetékességi kijelölések a változással egy időben történjenek, ezáltal biztosított legyen a folyamatos, gördülékeny ügyintézés. A miniszteri rendeleti szintű szabályozások is elkészültek, a közigazgatási egyeztetések még zajlanak. A jogszabály-módosítások hatályba lépését követően a teljes földügyi igazgatás számára komoly szakmai kihívást jelent a helyes joggyakorlat megszerzése, az új eljárásrendek kialakítása, miközben változatlanul el kell látni a meglévő hatósági feladatokat. Éppen ezért a Földügyi Főosztály idei stratégiai céljai között szerepel többek között a földügyi szakigazgatás minden területén az eljárások, a joggyakorlat egységesítése, olyan egységes jogalkalmazási gyakorlat kialakulásának előmozdítása, mely a hatályos szabályozás bírósági döntésekben kikristályosodott értelmezésére is figyelemmel van. Emellett továbbra is fontos feladatunk a földügyi szakigazgatás részterületein az igazgatási eljárásokra vonatkozó, szükséges jogszabály-módosítások és rendelettervezetek előkészítése, vagyis a jogalkotási munka idén is folytatódik. Az ingatlan-nyilvántartás területén kiemelendő az ingatlan-nyilvántartás szabályainak és az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvénynek, valamint az általános közigazgatási perrendtartásról szóló törvény szabályainak összehangolása. A földmérést illetően már előkészítés alatt van a földmérési és térképészeti tevékenységről szóló 2012. évi XLVI. törvény módosítása. A hosszas szakmai egyeztetések ellenére szintén nem került még sor az ingatlan-nyilvántartási célú földmérési és térképészeti tevékenység részletes szabályairól szóló 25/2013. (IV 16.) VM rendelet megújítására sem, amely az idei év egyik fontos feladata lesz. További erőfeszítéseket teszünk a Nemzeti Téradat Infrastruktúra (a továbbiakban: NTI) Bizottság létrehozását megvalósító rendelet megalkotását illetően. Az NTI Bizottság felállítását több alkalommal kezdeményeztük, létrehozását a Miniszterelnökség a múlt évben nem támogatta. Az NTI megteremtése lehetővé tenné a téradatok hatékonyabb felhasználását, a díjkérdések szakmai rendezését, az egyes adatbázisok közötti együttműködést, az adatcserét és -harmonizációt. A földügyi és térképészeti tevékenységet jelentősen befolyásolja az Európai Uniós szintű téradat-harmonizációt, szolgáltatásintegrációt megvalósító INSPIRE-direktíva 2007-es elfogadása, mely fontos szerepet követel meg a földügyi adatkörök harmonizációjával, szolgáltatásával kapcsolatban. A tavalyi év eredménye, hogy GEODÉZIA ÉS KARTOGRÁFIA