Geodézia és kartográfia 2017 (69. évfolyam, 1-6. szám)

2017 / 1. szám - Horváth Gábor István - Ádám József: Eredmények és feladatok

Eredmények és feladatok Gondolatok a 2017. év küszöbén Horváth Gábor István - Ádám József Tisztelt Olvasóink! Kedves Kollégáink! Új év köszöntött ránk, új tervek­kel tekintünk a 2017-es évre. A Magyar Földmérési, Térképészeti és Távérzékelési Társaság (MFTTT) és a földügyi szakigazgatás szakmai irányítását ellátó Földművelésügyi Minisztérium Földügyi Főosztálya nevében köszöntjük a Geodézia és Kartográfia folyóirat minden kedves olvasóját, a Társaság tagságát. Szeretettel köszöntjük, és az új évre szóló jókívánságainkat küldjük a szak­területen tevékenykedő vagy koráb­ban tevékenykedett kollégáinknak vala­mint azoknak a szervezeteknek, akik a földmérés, a térképészet, az ingatlan­nyilvántartás, a földügy, a távérzékelés és a térinformatika művelésével szol­gálják a szakterületünk szolgáltatásait igénybe vevő közjogi, politikai, köz­­igazgatási, műszaki, üzleti és társadalmi élet döntéshozóit, egyéb szereplőit, a felhasználókat itthon és külföldön. Visszatekintve az elmúlt évre most is elmondhatjuk, hogy sűrű, változások­ban és tapasztalatokban gazdag év áll mögöttünk. A földhivatali intézmény­­rendszer funkcionális átalakítása foly­tatódott, amelynek eredményeképpen ez év január elsejétől jelentős változá­sok következtek be. Először is fontos megemlíteni, hogy 49 év után a szakma országos intézménye, a Földmérési és Távérzékelési Intézet (a továbbiak­ban: FÖMI) jogutódlással, Budapest Főváros Kormányhivatalába történő beolvadással megszűnt (a központi hivatalok és a költségvetési szervi for­mában működő minisztériumi háttér­­intézmények felülvizsgálatával kapcso­latos intézkedésekről szóló 1312/2016. (VI. 13.) Korm. határozat alapján). Feladatait 2017. január 1-től (ugyanúgy a Bosnyák téri székházban) Budapest Főváros Kormányhivatala Földmérési, Távérzékelési és Földhivatali Főosztálya látja el. A Földművelésügyi Minisztérium, azon belül a Földügyi Főosztály szakmai irányító és ellen­őrző szerepe nem változott, vagyis ez a hatáskör továbbra is a földművelés­­ügyi minisztert illeti meg. Az új név utal egy másik válto­zásra is. Ez év január elsejétől a Kormányhivatalokban korábban önálló Földhivatali Főosztályok is átala­kultak, összevonásra kerültek más, a Kormányhivatalokon belül működő főosztállyal. A megoldás nem egységes. A legtöbb megyében Élelmiszerlánc­biztonsági és Földhivatali Főosztály néven működnek tovább, de pl. Csongrád megyében a Hatósági Főosztály részeként. Pest megyében Élelmiszerlánc-biztonsági, Földhivatali, Növény- és Talajvédelmi, Erdészeti Főosztályként, a fővárosban pedig a volt Földhivatali Főosztály a FÖMI-vel került összevonásra. Nyilván ez a hely­zet számos gyakorlati problémát fog felvetni, különösen a FÖMI esetében, ahol egy szervezetbe, azon belül egy szervezeti egységbe kerültek országos hatáskörű és megyei földhivatali szintű feladatok. A szervezeti átalakítások számos jog­alkotási munkát eredményeztek, de emellett bővelkedett az elmúlt év jog­szabály-véleményezési feladatokban is. A kormányhivatali integrációval össze­függő funkcionális változások miatt a földügyi szakterületre vonatkozó jog­szabályok felülvizsgálata és módosítása megtörtént annak érdekében, hogy a hatásköri, illetékességi kijelölések a változással egy időben történjenek, ezáltal biztosított legyen a folyamatos, gördülékeny ügyintézés. A miniszteri rendeleti szintű szabályozások is elké­szültek, a közigazgatási egyeztetések még zajlanak. A jogszabály-módosítá­sok hatályba lépését követően a tel­jes földügyi igazgatás számára komoly szakmai kihívást jelent a helyes jog­­gyakorlat megszerzése, az új eljárás­rendek kialakítása, miközben változat­lanul el kell látni a meglévő hatósági feladatokat. Éppen ezért a Földügyi Főosztály idei stratégiai céljai között szerepel többek között a földügyi szakigazga­tás minden területén az eljárások, a joggyakorlat egységesítése, olyan egy­séges jogalkalmazási gyakorlat kiala­kulásának előmozdítása, mely a hatá­lyos szabályozás bírósági döntésekben kikristályosodott értelmezésére is figyelemmel van. Emellett továbbra is fontos feladatunk a földügyi szak­­igazgatás részterületein az igazgatási eljárásokra vonatkozó, szükséges jog­szabály-módosítások és rendeletterve­zetek előkészítése, vagyis a jogalkotási munka idén is folytatódik. Az ingatlan-nyilvántartás területén kiemelendő az ingatlan-nyilvántartás szabályainak és az általános közigaz­gatási rendtartásról szóló törvénynek, valamint az általános közigazgatási per­­rendtartásról szóló törvény szabályai­nak összehangolása. A földmérést illetően már előkészí­tés alatt van a földmérési és térképé­szeti tevékenységről szóló 2012. évi XLVI. törvény módosítása. A hosszas szakmai egyeztetések ellenére szintén nem került még sor az ingatlan-nyil­vántartási célú földmérési és térképé­szeti tevékenység részletes szabályairól szóló 25/2013. (IV 16.) VM rendelet megújítására sem, amely az idei év egyik fontos feladata lesz. További erőfeszítéseket teszünk a Nemzeti Téradat Infrastruktúra (a továbbiakban: NTI) Bizottság létreho­zását megvalósító rendelet megalkotá­sát illetően. Az NTI Bizottság felállítá­sát több alkalommal kezdeményeztük, létrehozását a Miniszterelnökség a múlt évben nem támogatta. Az NTI megteremtése lehetővé tenné a térada­tok hatékonyabb felhasználását, a díj­kérdések szakmai rendezését, az egyes adatbázisok közötti együttműködést, az adatcserét és -harmonizációt. A földügyi és térképészeti tevé­kenységet jelentősen befolyásolja az Európai Uniós szintű téradat-harmo­­nizációt, szolgáltatásintegrációt meg­valósító INSPIRE-direktíva 2007-es elfogadása, mely fontos szerepet köve­tel meg a földügyi adatkörök harmo­nizációjával, szolgáltatásával kapcso­latban. A tavalyi év eredménye, hogy GEODÉZIA ÉS KARTOGRÁFIA

Next