Glasul Bucovinei, septembrie 1920 (Anul 3, nr. 506-527)

1920-09-26 / nr. 525

Anul IM M8 nr.?77 € í UANVERSI Numărul 50 bani Cernăuți, Duminică 26 Septembrie 1920 Nr. 525 ,10 Bib. Organul partidului democrat al unirii Telefon No.1 Fondator : Serii? Pușcăria ___ £.30 tei. ANUNȚURI ȘI RECLAME: 20 tei, pentru Cernăuți, Strada Domnească fo. 33 « cafadeasă dapfi tarif și se primesc la administrați* trei luni 10 tei, . pe *k an 9 lea. Se primesc numai articole îscutt* Strada Domnească No. 33 . m .——..........................m,.... ............ Manuscrisele nu se iimporeurt Penam inserate tn mfentoml xi araim se mea t[i cn 90% a» ! " “ REDACȚIA Șl ADMINISTRAȚIA : —.... .......................... — ■ ...111 ---------- - ■■ ■ ■ r-rr-...... - — ■v.iirf Interview cu dJțlVaida-Voevod Cu prilejul trecerii d-lui Al. Vaida Voevod, fost prim ministru al primului guvern parlamentar al României Mari prin Cernăuți am avut onoarea unei convorbiri cu d-sa, în cursul căreia d-nul Valda a binevoit cu deosebită amabilitate a ne răspunde la următoarele întrebări : Cărui fapt se datorește cinstea vizitei pe care ni-o faceți chiar acuma? D. Valda . Am venit la Bucovina pentru a vedea care este situațiunea și în această provincie românească precum și pentru a lua contact cu elementele sănătoase ale acestei frumoase țări. Cum vedeți situația internă a țării? D. Vaida : Ca și în Transilvania și în celelalte provincii ale României întregite, tot așa constat și în Bucovina răsturnarea tuturor așezămintelor de stat prin vinovata insuficiență și slăbiciune a guvernanților de astăzi. Din discuții avute în cursul călătoriei prin Bucovina cu țărani și reprezentanți ai celorlalte clase sociale am câștigat impresia că vina desorganizării continue a vieții noastre publice rezidă în lipsa de scrupul și de pricepere precum și în nesfârșita patimă de partid a guvernului central și a exponenților sai. Și fiindcă vorbim de cauzele acestei desorganizări țin să accentuez că acest sistem de guvernământ lipsit cu desăvârșire de o idele de stat conducătoare și care încearcă în toate acțiunile sale ca și în presă să înlocuiască priceperea politică și cunoașterea temeinică a problemelor cu primejdioase mijloace demagogice, dacă nu va înceta, ne va duce neapărat la un dezastru. Ce credeți că e de făcut ? D. Valda . Alternativa este următoarea : Saud. Averescu se hotărește să și compuie un minister cu totul nou, înlocuind pe oamenii aproape fără excepție incapabili din care și-a improvizat guvernul, procedând la o regenerare a cabinetului său cu bărbați care, în mod efectiv, să corespundă misiunii lor. După a mea impresie acesta din urmă e și punctul de vedere al domnilor Tache Ionescu și Cantacuzino. Cred că mai curând sau mai târziu șeful actualului guvern va da ascultare sfaturilor acestor doi bărbați, singurii săi binevoitori devotați dintre toți membrii acestui guvern. Dar dacă această regenerare sau schimbare în prezentul guvern nu se va putea face ? D. Vaida . Atunci incapacitatea guvernului va îngrămădi pe zi ce merge tot mai multe greșeli astfel că, ajungând la un moment dat în fața alternativei, ori guvernul ori batjocorirea și pe mai departe a intereselor reale ale țării, disolvarea în debandadă a guvernului averescan va trebui să urmeze în mod absolut. Cine credeți că ar urma ? D. Valda . Opoziția națională nu aspiră la succesiune. Moștenirea morală și anarhizarea tuturor serviciilor publice prin actualul guvern, i-ar impune o sarcină politică ipotecară aproape imposibil de amortizat. Ar rămânea deci partidul liberal încercările acestuia de a discredita și destina opoziția națională n’au reușit. Cred totuși că diletantismului stângăcia și criminal care stăpânește astăzi îl este de preferit bizantinismul lor. Astfel am impresia că până și un guvern prezidat de d. Al. Constantinescu ar fi de preferrat metodelor actuale de guvernământ. D. Constantinescu este măcar de jovialitate și maniere plăcute. Ce apreciere aveți pentru activitatea de până acuma a actualului parlament ? D. Valda . Tot ce a făcut e o serie de samavolnicii și de ilegalități ale majorității. Dintre legile notate relevez doar legea contractelor colective care adusă în parlament ca proiect guvernamental a fost schimbată cu desăvârșire prin amandamente propuse de minoritate 5 minute înainte de votarea ei. Așișderea legea izlazurilor, în funcție de votarea și promulgarea legii de expropriere a fost adusă în parlament înainte de a se fi luat vre-o hotărâre privitoare la expropiere. De aici se poate conchide asupra seriozității cu care s’a tratat chestiunea. Ce politică urmează guvernul în chestiunile externe ? D. Vaida . D. Tache Ionescu e preocupat de înjghebarea „Micei Antante“. Doresc ministrului nostru de externe cel mai mare succes în această acțiune. Reușind să adune într’un mănunchi, în contra Rusiei, regatul sârbo-croatosloven, republica social democrată ceho-slovacă, Polonia învingătoare cu regatul nostru, d. Tache Ionescu va presta în adevăr o operă diplomatică vrednică de admirația lumii. Aceasta cu atât mai mult cu cât Mica Antantă e vorba să ia ființă împotriva acelei Rusii, față de care regatul nostru, prin chiar votci d-lui Tache Ionescu, se găsește la pragul luării unei hotărâri definitive de a face pace. Sper că în încercarea de alcătuire a Micii Antante nu-i va lipsi d-loi Tache Ionescu ca și altădată sprijinul d-lui Venizelos. Vanda Am mulțămit d-lui fost prim minlstra Al, pentru deosebita amabilitate cu care ne-a dat aceste prețioase, lămuriri, plecând cu acea frumoasă impresie, pe care ți-o lasă o o prea interesantă discuție cu un personaj cu vederi largi și un om de bine. Î 1Ü. , ' --------------------------------------------------»& 'iii. iiiiii.iwmii i'n 4H "• Adunarea din Rădăuți Adunarea din Rădăuți, ca și adunările din celelalte centre județene a reușit foarte bine. Și la Rădăuți reprezentanții partidului nostru au fost întâmpinați cu mare iisuflețire și ascultați cu atenție. Moțiunea de protest împotriva ilegalitaților stăpânirii actuale a fost votată de adunare în unanimitatate și cu convingerea că punctul nostru de vedere e în asentimentul opiniei publice indignate. Dați concurs! In fine, tarifele cu "prețurile maximale «’au fixat și au intrat în vigoare, cu începere de Marți 21 c. Comisiunea de fixare a prețurilor maximale s’a întrunit Sâmbătă după amiazi la palatul administrației, luând parte, pe lângă prefect și primar, și delegați ai producătorilor și consumatorilor, in [prezența d-lui Hnndel și a d-lui socot.-colonel Georgescu. Discuțiunie au fost lungi, pretențiunile ’mici ale producătorilor, au fost tăiate senrt, după cum se va vedea un alt număr al ziarului, unde vom publica o convorbire ce am avut ca d. locot.-colonel Georgescu. Esențiala este că s’a terminat cu banal gest al vânzătorilor și cu tarifele provizorii, fixându-se cele noi, cari in linii generale, nu sunt decât transformarea celor vechi, din coroane In pel, pe relațiunea aproximativă 1 ; 350. Să sperăm că, cu un control serios, la care suntem în drept să ne așteptăm, știind că delegatei preșidenției consiliului este un om hotărât, ele vor fi strict aplicate și că ne vom îndrepta spre mai bine și cât de curând vom intra în normal. Dar totul nu se limitează numai aci . In urma reclamațiunilor primite a’a hotărlt a s e fixa prețuri și la t trăsuri, hoteluri, frizeri, spălătorii chimice și, ori unde se va simți tendința de speculă , neapărat că, in primul rând trebuia a reglementate prețurile la alimentele de prima necesitate, cea ce s’a și făcut ; însă, care din noi nu s’a indignat când frizerul i-a cerut 5 lei pentru un ras, birjarul 30—50 lei pentru o cursă de la gară, câte 2 lei de guler și 3—4 lei de manșete la spălătorie etc.? Dacă s’ar da mână liberă tuturor celor cari vor să profite de situația creată prin schimbul coroanelor, am depăși cu mult viața din București, unde toată lumea se vaită de scumpete, in vremurile normale prețurile se iefteneau prin concurență, și nu eră nevoie de amestecul statului pentru reglementarea prețurilor ; astăzi insă, lăsându-și comerțul absolut liber, fără restricțiuni, în loc de concurență se ajunge la solidaritatea negustorilor pe spinarea bieților clienți. Un singur cuvânt de ordine, pornit dela cei interesați și, ca prin mișune toate se scumpesc cât ai clipi din ochi , ultimul negustor, din mahalaua cea mai îndepărtată, s’a și pus în curent, încât principiul solidarităței, sfânt in orice aita ocazie, acidă greș, fiind rău aplicat de cei interesați și, forțat, autoritățle trebuiesc să intervină să pună la locul lor pe cei cari se joacă cu banul nostru muncit din greu , căci e o crimă, având in vedere scumpetea de astăzi, să cauți a mări incă mai malt prețurile, și încă fără nici un rost. Sunt într’adevăr cauze care motivează o scumpire la un moment dat , dar oare schimbul coroanei poate îi realmente o cauză de scumpire? ktrucât? Nu numai atât, dar scumpirea aceasta artificială este un pericol, dând prilej lucrătorilor să ceară sporirea salariilor, având in vedere noua scumpire a traiului, și cum știm, salariile odată sporite, cu greu mai pot reveni la cea ce au fost, chiar dacă traiul s’ar ierteni in realitate. Măsuri au fost deci luate contra scumpirei traiului și stau și pus în aplicare , la fiecare dimineață de la 7 iam.—10 a. m. toți funcționarii primăriei repartizați in diferitele piețe, veghiază la executarea lor ; e rasidul n nostru al cetățenilor să ne facem datorii ; solidaritatea noastră poate avea încă mai mult efect, ca aceste măsuri, să răspundem cu toții la apelul autorităților, constituindu-ne în o „Ligă a consumatorilor*. Întrunirea va avea loc Duminică 26 Septembrie la primărie. D. Socot,-colonel Georgescu va expune necesitatea creărei acestei ligi, scopul ei și foloasele reale ce le putem trage. Să eșim deci din apatia noastră, câci este interesul nostru să mergem cu toți Duminică la marea întrunire unde se vor pune bazele luptei cetățenilor contra speculanților. --------------------------------------------------