Gödöllői Universitas, 1997 (1. évfolyam, 1-10. szám)
1997-05-01 / 5. szám
MÉDIÁK Szónoklatok szokrateszi kérdezz-felelek nélkül A Socrates programról tartottak kétnapos tájékoztató konferenciát a BM Dunapalotában áprilisban. A regisztráció már órákkal a konferencia előtt megkezdődik, azaz kipipálnak minden jelenlévőt, akár az iskolában óra előtt. Ez most nem a hetes feladata volt. Úgy tűnik, a tolmácsolást tényleg megoldják, de kevés a fejhallgató, úgyhogy aki későn jön, annak majd elmesélik az előadás után, mit mondtak az emelvényen. Kezdés előtt már nincs hely a teremben, jónéhányan „felszorulunk” az erkélyre. Az erkélyjelenet elmaradt. A megnyitó másfél óráját Magyar Bálint művelődési miniszter kezdi. Felolvasásában határozottan kijelenti ezzel a programmal belépünk az Európai Unióba. Kisebb magyarázkodásba kezd, figyelve Domenico Lenarduzzi (Európai Bizottság, DG XII, igazgató) arcát. Hiszen a Socrates programot csak az EU tagországokban használják, s ha hazánkban is elindul ez a program, az már egyet jelent a belépéssel, még ha szó szerint nem is. Hozzáteszi azt is, hogy ez a program nem segélyezett program, hanem a magyar költségvetést terheli. 1998 közepéig az iskolák be lesznek kapcsolva az Internetbe, ami elősegíti majd a nyelvtudást illetve új motivációt jelent a fiatalok számára. A következő Somogyi Ferenc (KÜM, helyettes államtitkár), aki sokszor hangsúlyozza, hogy ez a program mindenki számára, az egész magyar nép számára „mérföldkő”. A program három évig tartó periódusonként indul, eltérően az eddig már ismert öt éves periódusú Tempustól vagy Leonardotól. Ez a mérföldkő hosszú távú befektetés számunkra, amelynek legnagyobb előnye és lényege a tanárok és diákok egyaránt mobilissá válása. Azután, hogy még jobban elkápráztasson bennünket ez a „mérföldkő”, milliós nagyságrendű számokkal lep meg, amikről azonban nem tudtam megfejteni, hová tartoznak. Viszont elhangzott még egy adat, talán a leglényegesebb: a programot 50% ban az adott ország és 50% ban a PHARE program támogatja. (Sokan összesúgnak, s kérdőn néznek egymásra: melyik az az adott ország, hogy is van ez, talán nem kell fizetnünk egy petákot sem?) De a megnyitó folytatódik, illetve befejeződik Domenico Lenarduzzival, aki helyén ülve kezd el beszélni s megvárja míg a teremben összegyűltek felveszik a tolmács fejhallgatót. (Magyar Bálint kihasználta a más irányú elfoglaltságunkat eltűnik a teremből.) Tájékoztat bennünket arról, hogy ennek a programnak az elindítását ő maga is eseménynek tekinti. Tekintsük hát mi is annak. Magyar Bálint mondatára reagálva pedig elmondja, hogy ez azonban még csak az első lépés a csatlakozás útján. Az Európai Uniót tizenöt ország alkotja most, amelyeket ismertet, és folytatja a felsorolást az elkövetkezendő időben csatlakozó országokkal illetve a csatlakozás várható időpontjaival. Majd megemlíti, hogy ezt a programot, amiről most szó van, a Socratest nem most indítják be. A tanácskozás erről, majd nyáron lesz. (Sokak arcán furcsa fintor jelenik meg, ami nem csoda, hiszen már egy órája azt hallgatjuk, hogy gyerünk, csináljuk, ez az ami kell nekünk. Most pedig? Kiderült, hogy ez a program olyan biztos, mint az Európához vagy akár a NATO hoz való csatlakozásunk... (Somogyi Ferenc feláll, megveregeti Domenico Lenarduzzi úr vállát és távozik.) Türelemre int bennünket azzal a példával, hogy Spanyolországgal és Portugáliával hét évig tárgyaltak a csatlakozásról. De megemlíti azt is, hogy ez az Európai Unió hat tagra lett kitalálva, a jelen pillanatban tizenöten vannak és várhatóan harminc tag lesz. Mindezt működőképessé kell tenni mind a harminc tagország részére. A Socrates... (Végre szó is esik már erről a programról!) ... általános program. Egyaránt lehetőséget ad a közoktatásnak (az óvodától kezdve), a felsőoktatásnak, a nyelvtanulásnak és a távoktatásnak is. Célja, hogy a diákok tanéveiket, mint eddig is, tanulással töltsék, csak más más országban. Régebben a szakképzetlenek voltak azok, akik munkát találtak külföldön, hiszen a diplomákat nem ismerték, de ez most már a múlté. Ezzel a programmal nemcsak a különböző országokban való tanulás, de az „Európai Uniós diploma” is elérhető, amely az állampolgárságtól csak annyiban függ, hogy tagja e az adott állam az EU nak. Nyomatékosan tanácsolja az iskoláknak, hogy egy iskola legalább két más állambeli iskolával építsen ki kapcsolatot. És három nyelvcsaládból tanítsanak nyelveket a diákoknak, továbbá a passzív nyelvtudás is alakuljon ki a többi nyelvcsaládból. De ne felejtsük el, hogy az országok saját nyelvüket is tanulják és fejlesszék, hiszen „arról szó sem lehet, hogy mindenki angolul beszéljen!”. (Sok sikert kíván és elbúcsúzik. Mindenki átadhatja magát, illetve korgó hasát az étteremnek.)* A délutáni előadást Friedrich Wittich tartja, aki a program Ausztriában történt beindításáról beszél. Némi megkönnyebbülést hoznak szavai, mert kiderül, hogy ők is megszerveztek mindent, a pályázatokat elkészítették még mielőtt határozott döntés érkezett volna arról, hogy a Socrates program elindulhat országukban. B. Zs. Előfordulhat, hogy a diáknak semmit sem kell fizetnie Reviczky Zsolt a Socrates Nemzeti Irodától válaszolt még néhány fontos és tisztázandó kérdésre. - Már eldöntötte az Európa Bizottság vagy még csak függőben van ez a program itt Magyarországon? - Nyáron, valamikor május végén fognak tárgyalni és döntést hozni ebben a kérdésben. Az anyagi fedezetet a társulási bizottság már megszavazta, a végső döntés azonban még hiányzik. Ám ettől függetlenül a pályázatok határideje nem módosul a pályázati útmutatóban leírtaktól. Viszont fontos megemlíteni, hogy az idén leadott jelentkezések nem az 1997/98 as, hanem a következő tanévre érvényesek. - Mit jelent az intézményi szerződés? - Ezt az intézményeknek kell megkötniük a Európa Bizottsággal. Ez, mondhatjuk úgy is, hogy a második feltétele a programban való részvételnek. Ebben a szerződésben kell megfogalmazni az összes együttműködési területet, amelyekben együtt akarnak dolgozni a külföldi egyetemekkel, a költségvetést, a diák- és/vagy tanárcsere létszámát stb. Az ERASMUS (a felsőoktatási) program kezelése a Socrates Nemzetközi Irodától átkerült a TEMPUS Irodához, így ők segítik majd a szerződéskötéseket és egyéb felvilágosításokkal igyekeznek tanácsot adni. Egy egyetemi diáknak mit jelent a támogatás? - Magasabb szinten a költségek ötven százalékát az állam fizeti, a maradékot pedig a PHARE program. Az alacsonyabb szinten Brüsszel fizeti a pályázatban megállapított költségek felét, a másik felét pedig az intézmény gazdálkodása határozza meg. Tehát, ha az intézmény jól gazdálkodik előfordulhat, hogy a diáknak semmit sem kell fizetnie. Bedő Zsuzsa - 8 <--------------------------------------------------------------ф- GÖDÖLLŐI UNIVERSITAS