Gödöllői Universitas, 1997 (1. évfolyam, 1-10. szám)

1997-05-01 / 5. szám

MÉDIÁK Szónoklatok szokrateszi kérdezz-felelek nélkül A Socrates programról tartottak kétnapos tájékoztató konferenciát a BM Dunapalotában áprilisban. A regisztráció már órákkal a konferencia előtt megkezdődik, azaz kipipálnak minden jelenlévőt, akár az iskolában óra előtt. Ez most nem a hetes feladata volt. Úgy tűnik, a tolmácsolást tényleg meg­oldják, de kevés a fejhallgató, úgyhogy aki későn jön, annak majd elmesélik az előadás után, mit mondtak az emelvényen. Kezdés előtt már nincs hely a teremben, jónéhá­­nyan „felszorulunk” az erkélyre. Az erkélyjelenet elmaradt. A megnyitó másfél óráját Magyar Bálint művelődési miniszter kezdi. Felolvasásá­ban határozottan kijelenti ezzel a program­mal belépünk az Európai Unióba. Kisebb magyarázkodásba kezd, figyelve Domenico Lenarduzzi (Európai Bizottság, DG XII, igazgató) arcát. Hiszen a Socrates progra­mot csak az EU tagországokban használják, s ha hazánkban is elindul ez a program, az már egyet jelent a belépéssel, még ha szó szerint nem is. Hozzáteszi azt is, hogy ez a program nem segélyezett program, hanem a magyar költségvetést terheli. 1998 közepé­ig az iskolák be lesznek kapcsolva az Inter­netbe, ami elősegíti majd a nyelvtudást il­letve új motivációt jelent a fiatalok számá­ra. A következő Somogyi Ferenc (KÜM, he­lyettes államtitkár), aki sokszor hangsú­lyozza, hogy ez a program mindenki szá­mára, az egész magyar nép számára „mér­földkő”. A program három évig tartó perió­dusonként indul, eltérően az eddig már is­mert öt éves periódusú Tempus­tól vagy Leonardo­tól. Ez a mérföldkő hosszú távú befektetés számunkra, amelynek legna­gyobb előnye és lényege a tanárok és diá­kok egyaránt mobilissá válása. Azután, hogy még jobban elkápráztasson bennünket ez a „mérföldkő”, milliós nagyságrendű számokkal lep meg, amikről azonban nem tudtam megfejteni, hová tartoznak. Viszont elhangzott még egy adat, talán a leglénye­gesebb: a programot 50% ban az adott or­szág és 50% ban a PHARE program támo­gatja. (Sokan összesúgnak, s kérdőn néznek egy­másra: melyik az az adott ország, hogy is van ez, talán nem kell fizetnünk egy petákot sem?) De a megnyitó folytatódik, illetve befeje­ződik Domenico Lenarduzzi­val, aki he­lyén ülve kezd el beszélni s megvárja míg a teremben összegyűltek felveszik a tolmács fejhallgatót. (Magyar Bálint kihasználta a más irányú elfoglaltságunkat eltűnik a teremből.) Tájékoztat bennünket arról, hogy ennek a programnak az elindítását ő maga is ese­ménynek tekinti. Tekintsük hát mi is annak. Magyar Bálint mondatára reagálva pedig elmondja, hogy ez azonban még csak az el­ső lépés a csatlakozás útján. Az Európai Uniót tizenöt ország alkotja most, amelye­ket ismertet, és folytatja a felsorolást az el­következendő időben csatlakozó országok­kal illetve a csatlakozás várható időpontja­ival. Majd megemlíti, hogy ezt a progra­mot, amiről most szó van, a Socrates­t nem most indítják be. A tanácskozás erről, majd nyáron lesz. (Sokak arcán furcsa fintor jelenik meg, ami nem csoda, hiszen már egy órája azt hall­gatjuk, hogy gyerünk, csináljuk, ez az ami kell nekünk. Most pedig? Kiderült, hogy ez a program olyan biztos, mint az Európához vagy akár a NATO hoz való csatlakozá­sunk...­ (Somogyi Ferenc feláll, megveregeti Do­menico Lenarduzzi úr vállát és távozik.) Türelemre int bennünket azzal a példával, hogy Spanyolországgal és Portugáliával hét évig tárgyaltak a csatlakozásról. De meg­említi azt is, hogy ez az Európai Unió hat tagra lett kitalálva, a jelen pillanatban ti­zenöten vannak és várhatóan harminc tag lesz. Mindezt működőképessé kell tenni mind a harminc tagország részére. A Soc­rates... (Végre szó is esik már erről a programról!) ... általános program. Egyaránt lehetőséget ad a közoktatásnak (az óvodától kezdve), a felsőoktatásnak, a nyelvtanulásnak és a táv­oktatásnak is. Célja, hogy a diákok tanéve­iket, mint eddig is, tanulással töltsék, csak más más országban. Régebben a szakkép­zetlenek voltak azok, akik munkát találtak külföldön, hiszen a diplomákat nem ismer­ték, de ez most már a múlté. Ezzel a prog­rammal nemcsak a különböző országokban való tanulás, de az „Európai Unió­s dip­loma” is elérhető, amely az állampolgár­ságtól csak annyiban függ, hogy tagja e az adott állam az EU nak. Nyomatékosan ta­nácsolja az iskoláknak, hogy egy iskola legalább két más állambeli iskolával épít­sen ki kapcsolatot. És három nyelvcsa­ládból tanítsanak nyelveket a diákoknak, továbbá a passzív nyelvtudás is alakuljon ki a többi nyelvcsaládból. De ne felejtsük el, hogy az országok saját nyelvüket is ta­nulják és fejlesszék, hiszen „arról szó sem lehet, hogy mindenki angolul beszéljen!”. (Sok sikert kíván és elbúcsúzik. Mindenki átadhatja magát, illetve korgó hasát az ét­teremnek.)* A délutáni előadást Friedrich Wittich tartja, aki a program Ausztriában történt beindítá­sáról beszél. Némi megkönnyebbülést hoz­nak szavai, mert kiderül, hogy ők is meg­szerveztek mindent, a pályázatokat elkészí­tették még mielőtt határozott döntés érke­zett volna arról, hogy a Socrates program elindulhat országukban. B. Zs. Előfordulhat, hogy a diáknak semmit sem kell fizetnie Reviczky Zsolt a Socrates Nemzeti Iro­dától válaszolt még néhány fontos és tisztázandó kérdésre. - Már eldöntötte az Európa Bizottság vagy még csak függőben van ez a prog­ram itt Magyarországon? - Nyáron, valamikor május végén fog­nak tárgyalni és döntést hozni ebben a kérdésben. Az anyagi fedezetet a társu­lási bizottság már megszavazta, a végső döntés azonban még hiányzik. Ám ettől függetlenül a pályázatok határideje nem módosul a pályázati útmutatóban leír­taktól. Viszont fontos megemlíteni, hogy az idén leadott jelentkezések nem az 1997/98 as, hanem a következő tanévre érvényesek. - Mit jelent az intézményi szerződés? - Ezt az intézményeknek kell megköt­niük a Európa Bizottsággal. Ez, mond­hatjuk úgy is, hogy a második feltétele a programban való részvételnek. Ebben a szerződésben kell megfogalmazni az összes együttműködési területet, ame­lyekben együtt akarnak dolgozni a kül­földi egyetemekkel, a költségvetést, a diák- és/vagy tanárcsere létszámát stb. Az ERASMUS (a felsőoktatási) prog­ram kezelése a Socrates Nemzetközi Irodától átkerült a TEMPUS Irodához, így ők segítik majd a szerződésköté­seket és egyéb felvilágosításokkal igye­keznek tanácsot adni. Egy egyetemi diáknak mit jelent a támogatás? - Magasabb szinten a költségek ötven százalékát az állam fizeti, a maradékot pedig a PHARE program. Az alacso­nyabb szinten Brüsszel fizeti a pá­lyázatban megállapított költségek felét, a másik felét pedig az intézmény gaz­dálkodása határozza meg. Tehát, ha az intézmény jól gazdálkodik előfordulhat, hogy a diáknak semmit sem kell fi­zetnie. Bedő Zsuzsa - 8 <--------------------------------------------------------------ф- GÖDÖLLŐI UNIVERSITAS

Next