Graiul Sălajului, septembrie 2015 (Anul 26, nr. 5913-5934)

2015-09-16 / nr. 5924

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro es Eduard Farcaș Conducerea Senatului a respins ieri solicitarea soției lui Corneliu Vadim Tudor ca sicriul cu trupul neînsuflețit al fostului vicepreședinte al Senatului să fie depus în holul carierei legislative. Geniul literar și politicianul Vadim Tudor va fi înmormântat mâine în Capitală. Zaharia Brîndușe, președintele Partidului România Mare Sălaj în perioada de glorie a partidului 1996 - 2004, ne-a relatat ieri în exclusivitate despre cum a ajuns Vadim Tudor la Zalău. "E greu să vorbești despre Vadim Tudor. Era un adevărat suflet, o personalitate extraordinară. Dumnezeu să-l odihnească în pace. A plecat dintre noi un mare român, un mare iubitor de țară. Vadim Tudor a fost în Zalău în 1992,1996,1999 și 2000. A fost plăcut impresionat de oraș. La Biblioteca Județeană Sălaj a fost expusă timp de două săptămâni toată colecția de cărți vechi a lui Vadim. Și a fost apreciată. Sute de oameni sau înghiesuit să o vadă, să răsfoiască câte o carte, un manuscris. A avut însă un minus. A fost atât de bun încât, datorită bunătății lui, mulți oameni au ajuns sus, iar apoi au devenit oportuniști. Dacă Vadim Tudor nu se înconjura de acești oameni. PRM rămânea o forță politică, îmi amintesc că la aniversarea de 55 de ani iam dus drept cadou o carte rară. A fost foarte bucuros și a pus-o în colecția sa. Colecționa cărți, era un om de cultură, un suflet extraordinar. Era o enciclopedie vie. Să-i fie rușine domnului Tăriceanu că nu a acceptat ca trupul lui Vadim să fie dus pentru ultima dată în Senat, acolo unde și-a dedicat viața ca parlamentar", a spus Zaharia Brîndușe. Dacă politica a fost unul din aspectele controversate ale vieții lui Vadim Tudor, opera literară a poetului este de o valoare incontestabilă. Vadim Tudor avea o sensibilitate despre care nu poate vorbi nimeni, decât el prin poeziile pe care le-a scris. Și a avut întotdeauna geniul de a transmite prin poezie această sensibilitate. Trebuie să exemplificăm și reproducem una din poeziile sale cele mai cunoscute. Mulțumesc, iubită mamă Mulțumesc, iubită mamă steaua mea din zori de zi fără tine îmi este teamă că planeta s-ar răci. Te-am secătuit de vlagă, m-ai crescut, m-ai înflorit pentru tine mamă dragă soarele e-n asfințit. 1 Lege tainică a firii nu pleca fără să-mi lași zăcămintele iubirii și secretul nemuririi, mamă, suflet uriaș Mamă frumoasă, primul meu rai, fă o minune te rog mai stai! dulce lumină, ram de măslin încă nu-i vremea, mai stai puțin! Miercuri -16 septembrie 2015 GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro ~ es Eduard Farcaș Noul Cod Fiscal, care va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2016, aduce precizări importante privitor la plata asigurărilor de sănătate. Un articol din noul Cod Fiscal introduce o contribuție obligatorie chiar și pentru cei care nu au nicio sursă de venit. Vor fi obligați să aibă contribuție minimă de 5,5 la sută din salariul minim brut pe economie, adică 66 de lei pe lună (792 de lei pe an) ca să fie asigurați. Banii vor fi distribuiți către Casa Națională de Asigurări de Sănătate. Contribuția este calculată pentru salariul minim brut de 1.200 de lei, anunțat de Guvern pentru anul 2016. Singurele excepții sunt elevii, studenții până la vârsta de 26 de ani, femeile însărcinate, lăuzele și persoanele cu handicap. Contribuția se calculează prin aplicarea cotei individuale de contribuție asupra bazei de calcul reprezentând valoarea salariului minim brut pe țară și se datorează pe toată perioada în care sunt încadrate în această categorie. Pentru persoanele care nu au realizat venituri pe o perioadă mai mare de șase luni și nu au efectuat plata contribuției lunare pentru această perioadă, contribuția datorată pentru luna în care solicită înregistrarea se calculează prin aplicarea cotei de 5,5 la sută asupra bazei de calcul reprezentând valoarea a de șapte ori salariul minim brut pe țară. Dacă perioada în care nu sau realizat venituri este mai mică de șase luni și nu s-a efectuat plata contribuției lunare pentru această perioadă, contribuția datorată pentru luna în care solicită înregistrarea se stabilește proporțional cu perioada respectivă. Ai, n-ai bani, trebuie să dai măcar 66 de lei pe lună Suntem obligați să dăm cel puțin 5,5 la sută din salariul minim pentru asigurarea de sănătate WK Directorul CJAS spune că este o măsură care exista și în trecut, sub altă formă . * Marius Tăutu, directorul Casei Județene de Asigurări de Sănătate, spune că măsura nu aduce nicio noutate, decât aceea că noul Cod Fiscal va prevedea această măsură, care până acum a fost reglementată de Legea 95. "Este o măsură prinsă în noul Cod Fiscal care exista până acum în Legea 95. Persoanele care nu au nicio sursă de venit au obligația să plătească 5,5 la sută din salariul minim brut pe țară pentru a putea beneficia de serviciile medicale. Modificarea este că, prin reglementarea în Codul Fiscal, ANAF va putea să verifice și chiar să execute silit persoanlele care au sursă de venit și nu plătesc asigurările de sănătate", spune Marius Tăutu, directorul Casei Județene de Asigurări de Sănătate. Marius Tăutu a mai spus că "persoanele care nu plătesc CAS-ul, beneficiază totuși de serviciile medicale din "pachetul minimal". "Vor beneficia de pachetul minimal toate persoanele care nu plătesc contribuția. Pachetul minimal înseamnă urgențele. Trebuie menționat că o femeie care devine gravidă este automat considerată asigurată", a mai spus Marius Tăutu. Senatorul Vegh și deputatul Nosa spun că este o măsură bine venită Senatorul sălăjean UDMR Vegh Alexandru, membru în Comisia de Buget-Finanțe a Senatului, a apreciat că "este prevăzut de noul Cod Fiscal că se lărgește baza de impozitare". "Fiecare român trebuie să plătească o sumă minimă pentru a fi asigurat. Este o prevedere normală, pentru că puțini români nu au nicio sursă de venit. Codul Fiscal prevede ca fiecare român să plătească 5,5 la sută din salariul minim brut pentru a putea fi asigurat", a spus Vogh Alexandru. Deputatul PSD, Iuliu Nosa, vicepreședinte al Comisiei Buget-Finanțe din Camera Deputaților, spune că "fără susținere financiară, sistemul medical nu poate funcționa la standardele pe care ni le dorim, de aceea este nevoie de această prevedere în Codul Fiscal". Bonurile de masă devin cârduri de anul viitor es Viorel Varga Cum rulajul anual prin tichete de masă e de peste un miliard de euro în România, companiile care le emit au născocit o îmbunătățire a acestui sistem de recompensare a angajaților. Hârtiile vor fi înlocuite în curând de cârduri. Primul emitent al noului tip de card a anunțat că acesta nu va impune costuri de administrare și nici nu se vor putea face retrageri de la bancomat cu el. Vor putea fi plătite doar produse alimentare (fără țigări) în unitățile care primesc tichete de masă. Cele două tipuri de tichete pe hârtie și pe card vor continua să funcționeze în paralel. încărcare de 200 de lei pe lună Se estimează că în primul an de funcționare (2016), peste 100.000 de salariați vor trece de la tichetele pe hârtie la “plastic”. Cârdurile vor fi încărcate lunar de către angajator cu câte 200 de lei, iar posesorii vor putea verifica oricând soldul, precum și istoricul tranzacțiilor la cele mai apropiate restaurante și magazine în care pot plăti cu carduri de masă. Cei aproape două milioane de salariați din România care primesc beneficii sub forma tichetelor de masă formează o piață anuală de circa un miliard de euro. Avantaj și pentru angajator, și pentru angajat începând cu luna mai a acestui cele mai flexibile și avantajease contribuțiilor sociale datorate de an, valoarea nominală a tichetului metode de susținere a puterii de angajat (16,5%), conform Legii 142/ de masă s-a majorat, de la 9,35 lei cumpărare a salariaților, fiind de 1998 privind acordarea tichetelor de la 9,41 lei. Autoritățile promovează ductibile la calculul impozitului pe masă și a normelor de aplicare a tichetele de masă ca fiind una din profit (16%) și scutite de la plata acesteia.