Graiul Sălajului, iulie-septembrie 2021 (Anul 32, nr. 7356-7421)

2021-09-16 / nr. 7411

s». Ana Tudoran înaintea alegerilor interne din USR-PLUS s-a produs prima ’’trădare" de lider Cristian Ghinea, considerat ’’omul lui Cioloș” încă de la bătălia de confiscare a USR-ului de la Nicușor Dan, a trecut în tabăra lui Barna. Ghinea susține că Barna are „ficat”, spre deosebire de Cioloș Trecerea în tabăra lui Dan Barna a omului lui Cioloș a fost explicată chiar de el într-o emisiune la Europa FM. ”Am lucrat cu Dacian, am fost coleg și în guvern și în Parlamentul European. L-am tot așteptat pe Dacian și nu îmi place să aștept, în primul rând l- am rugat pe Dacian să vină cu mine în USR în 2016 pentru că m-am convins după câteva luni de guvern tehnocrat că nu poți să schimbi decât dacă ai mandat politic. N-a vrut (...). S-a întâmplat apoi povestea aceea cu Nicușor Dan care, într-un fel, tot de la Dacian a plecat, care a avut o întâlnire cu Nicușor și nu s-au înțeles, înțeleg acum că Dacian s-a întâlnit și cu PNL, înțeleg de la domnul Orban care a făcut declarații. După care i-am spus <Hai, vino în USR, că avem nevoie de un lider>, între timp, s-a ridicat Dan Barna, un lider care are ficat, care a fost peste tot în fruntea maselor, a fost în toată țara, a condus .Fără penalty, în timpul ăsta Dacian (a spus, n.red.) ,facem ONG, ne mai gândim>. La un moment dat s-a creat între noi doi o diferență de viteză foarte mare, pentru că eu nu pot să înțeleg de ce ne tot câcâim și de ce așteptăm? Nu înseamnă că eu nu cred că Dacian are un rol, eu cred că Dacian are un rol, dar nu este potrivit acum, sau e mai potrivit Dan Barna pentru a duce partidul mai departe. E o chestie simplă, sper să nu ne rupem și noi punțile cum este la PNL, deocamdată campania noastră a fost una decentă, să lăsăm loc de bună ziua și de ușă deschisă și să lucrăm împreună orice-ar fi. Dar susținerea mea pentru Dan este fermă pentru că este ce trebuie și practic e focusat. Dacian tot se gândește”, a explicat Cristian Ghinea mutarea sa în cealaltă tabără. Explicațiile lui Dacian Cioloș într-o postare pe Facebook, Dacian Cioloș spune care au fost relațiile sale cu Cristian Ghinea și susține că au o diferență de viziune. ”Da, este adevărat că am primit multe chemări din partea lui Cristi Ghinea de a prelua USR. Pe aceste invitații s-a și clădit mitul că există o conspirație a tehnocraților de a-i lua partidul lui Nicușor Dan, dar punctul nevralgic - cel care dărâmă tot acest mit - este faptul că eu nu am dat curs acestor invitații niciodată. Motivele sunt mult mai simple decât ar crede publicul larg și probabil că din cauza simplității lor nu au fost luate în considerație. O să le expun aici, folosindu-mă de dorința lui Cristi Ghinea de a puncta electoral înainte de începerea votului intern. Nu mă las folosit de nimeni, indiferent de beneficiile cu care sunt tentat. Am o carieră lungă în spate și îndrăznesc să spun că este o carieră așezată, onestă. Nu particip de felul meu la combinații și conspirații, nu ies să strig în gura mare și sunt rezervat pentru că știu prea bine că nimic nu este gratuit și că doar propria muncă girează un succes real. Nu am dat curs invitațiilor lui Cristian Ghinea de a prelua USR pentru că nu acesta e genul meu de a face politică. Nu îmi doream să devin un pion într-o luptă pentru putere care ar fi trebuit să îmi pună mie pe tavă sau sa-mi faciliteze accesul la o funcție sau niște beneficii. Am ales drumul mai lung și mai complicat, poate, dar mai onest. Iar celor care se îndoiesc de spusele mele le recomand să înfrunte realitatea așa cum e ea și să nu mai creadă în conspirații. Dacă aș fi avut cea mai mică înțelegere cu Cristi Ghinea și cu Dan Barna, astăzi aș fi avut o funcție pe care nu aș fi meritato, iar ei nu ar fi luptat din greu în această campanie internă, înțeleg că există o diferență de viteză între noi. Eu aș spune-o mai elegant: există o diferență de viziune între noi și sper că e o platformă pe care se poate construi. Nu sunt adeptul încoronărilor și al mesianismului, nu sunt dornic să rămân dator nici unui „kingmaker” și nu cred că vreunul dintre noi se poate coborî între supuși pe care îi vindecă miraculos. E un model politic păgubos, pe baza căruia s-a scris istoria ultimei sute de ani în România. Cine ajunge în fruntea statului sau a unei organizații nu este înnobilat și începe să împartă favoruri (de fapt, să plătească datorii). Nu. Ar trebui să înceapă să muncească și să lase în urma lui o țară sau o organizație mai bună decât cea pe care a primit-o. Candidăm ca să avem șansa de a munci pentru ceilalți, nu pentru avantajul nostru și pomenile pe care le împărțim la prieteni. Dacă aceste gânduri mă fac sa fiu perceput ca fiind mai încet, cu o viteză în urmă sau indecis, fie, îmi asum toate acestea. Dacă Cristi consideră asta indecizie, e treaba lui. 3. Sunt total de acord cu Cristi Ghinea atunci când speră ca punțile între echipele din USR să nu se rupă așa cum s-a întâmplat la PNL. Dar pentru ca acest lucru să fie posibil e nevoie să nu mai gândim în paradigma că învingătorul ia totul. Cum spuneam și mai sus, învingătorul nu ia nimic, doar muncește mai mult și are mai multă responsabilitate. Probabil că rar ați văzut așa ceva până acum în România, dar sunt liber să îmi susțin propria viziune politică. Sunt sătul să văd exuberanța învingătorilor care îi umilesc pe cei învinși într-o confruntare politică și îmi displace jurământul de răzbunare al celor învinși și care se simt umiliți pe veci de cei care au câștigat. Nu mă joc cu focul și cred că cea mai mare calitate a unui om politic este să îi îmbrățișeze pe cei care au pierdut pentru victoria sa, nu să îi scoată din societate sau din organizație pe cei care l-au contracandidat”, scrie Dacian Cioloș. Copreședintele USR-PLUS încheie: ”fie ca cel mai de folos organizației în aceste momente să câștige și fiecare dintre noi să se regăsească într-o organizație mai bună și mai performantă, pentru că scopul ei este de a munci pentru România înainte de a ne împărți noi funcții unul altuia”. Trei candidați pentru șefia USR-PLUS Ultimele alegeri interne din USR, care au avut loc în 2019, au fost câștigate de Dan Barna cu 65 la sută, iar contracandidata sa, Cosette Chichirău, a obținut 33 la sută. In data de 15 august 2020, cele două formațiuni ale Alianței (Uniunea Salvați România și Partidul Libertate, Unitate și Solidaritate) au susținut un congres online în care s-a decis fuziunea celor două formațiuni politice. Ambele partide, USR și PLUS, oficial și legal au fuzionat într-un singur partid la 16 aprilie 2021, după aprobarea Curții de Apel București. La aceste alegeri interne s-au înscris trei candidați: Irinel Darău, Dan Barna și Dacian Cioloș. Tabere, scandal și osanale în PSD Sălaj S, Ana Tudoran Dacă scena politică a fost cumva capturată de criza politică de la nivel guvernamental și de alegerile interne ale celor două formațiuni politice din coaliția (destrămată?) de la guvernare, iată că nici în PSD Sălaj lucrurile nu sunt foarte liniștite. Recentele scandaluri din organizația de tineret a PSD-ului, scurgerile de informații din interior și lupta fratricidă dintre lupii tineri ai PSD îi dau dureri de cap președintelui Ionel Ciunt. Tabere și tabere încă nu am reușit să identificăm numărul de tabere din interior. Liderii PSD rămași după retragerea gărzii vechi (Tiberiu Marc, Iuliu Nosa) par să formeze fiecare câte o tabără internă, iar președintele Ionel Ciunt, deși încă nu a fost pus sub semnul întrebării, nu are zile ușoare când trebuie să arbitreze trecușurile dintre facțiuni. Cele mai ’’contondente” lupte în acest moment par să se dea între taberele formate în jurul lui Călin Forț și a primarului din Jibou, Dan Ghiurco; în funcție de oamenii implicați, se mai raliază și alți lideri la bătăliile acestea, când de o parte, când de alta. De exemplu, deputatul Florin Florian încearcă să echilibreze lucrurile, dar cumva pre tabăra de la Jibou. Zvonurile venite dinspre PSD arată că și viceprimarul Zalăului, Teodor Bălăjel, ar fi interesat de supremația taberei de la Jibou, pentru că și-ar dori funcția deținută în partid de Călin Forț. Așa că Ionel Ciunt stă pe un butoi cu pulbere care poate exploda oricând. Alin Demle, o dă lui Ionel Ciunt în peisajul politic local. Alin Demle este un personaj simpatic, cu multe ieșiri publice care stârnesc cel puțin comentarii. Probabil pe fondul zumzetului intern și ca să încerce un fel de unitate în jurul necontestatului, deocamdată, lider județean, Alin Demle a publicat un mesaj laudativ la adresa lui Ionel Ciunt: ’’PSD SĂLAJ are un președinte pe care orice partid sau filială ar dori să-l aibă în frunte. PSD Sălaj îl are pe el, IONEL CIUNT un om de o moralitate desăvârșită, un om cu care orice psd-ist adevărat se mândrește, un om cunoscut în toate colțurile Sălajului, un om pe care orice psd-ist îl percepe ca și lider. PSD SĂLAJ îl are pe IONEL CIUNT, îl are pe cel mai bun! Prin această postare vreau să vă asigur, domnule președinte, de susținerea tuturor psd-iștilor din întreaga filială, în toate deciziile pe care Dvs. le luați. Sunteți un președinte ales în mod democratic și căruia organizațiile locale din județ vă acordă toată încrederea!”, scrie Alin Demle. Postarea acestuia a stârnit comentarii de diferite feluri, de la mesaje de susținere din partea membrilor PSD Sălaj, la mesaje ironice din partea utilizatorilor de social-media. ”Eu sunt sigur că dl. Ciunt nu ar fi vrut să audă și să vadă așa ceva. E fantastic unde se poate ajunge... Chiar nu pot să cred, nu cred așa ceva în 2021”, scrie un comentator. ’’Ionel Ciunt este primarul care ne-a adus cu adevărat în rând cu civilizația. Nu spun că Ionel Ciunt este de neînlocuit, dar este primul primar care din prima zi s-a apucat de treabă. Ca politician a dovedit că este un om echilibrat și care știe despre ce vorbește”, scrie un membru PSD. Oricum, postarea secretarului general al PSD Sălaj poate să ne dea de gândit nouă, celor care privim de pe margine. De ce era nevoie ca al doilea om în partid să-l asigure public pe liderul PSD Sălaj că are susținerea tuturor organizațiilor locale? Așa cum ziceam, momentan în mod public nu s-a produs nicio contestare a lui Ionel Ciunt la șefia PSD Sălaj, însă scandalurile din ultima vreme probabil că nu plac celor vechi, neobișnuiți cu dinamica politică nouă. E de urmărit ce se întâmplă cu PSD Sălaj în următoarea perioadă, pentru că, se pare, PSD Sălaj nu mai înseamnă disciplina de fier impusă de Tiberiu Marc.