Graiul Sălajului, aprilie-iunie 2022 (Anul 33, nr. 7546-7605)

2022-05-23 / nr. 7579

LZ3M £ ia2s_1 ATUMNIWMI38 UHí ------------------------------------------------------------------ ------------------------- --------------------|_____A&ISA------------------------------------------------------------------------------------------------------- ACTUALITATE GRAIUL SĂLAJULUI www.graiulsalajului.ro__________________________________________Luni - 23 mai 2022____________________ e-mail: graiulsj@unisys.ro ^ >s. Alina Rad împlinirea a 108 ani de la nașterea marelui om politic Corneliu Coposu, simbol al rezistenței anticomuniste, a fost marcată, vineri, 20 mai, atât la Bobota, în satul natal al Seniorului, cât și la Bădăcin, în casa mentorului său, Iuliu Maniu. La evenimentele omagiale au participat episcopul greco-catolic de Oradea, Virgil Bercea, scriitoarea Ana Blandiana, Ion-Andrei Gherasim, președinte executiv al Fundației “Corneliu Coposu”, președintele Consiliului Județean, Dinu Iancu-Sălăjanu, vicepreședintele Consiliului Județean Sălaj, Cristian-Claudiu Bîrsan, administratorul public al județului, Marian-Paul Maghiu, și subprefectul județului, Virgil Țurcaș. Președintele Consiliului Județean Sălaj, Dinu Iancu-Sălăjanu, a adus un omagiu memoriei celui care este considerat părintele democrației post-decembriste, și a depus o coroană de flori la bustul Seniorului, de la Complexul Cultural “Șincai Coposu” din Bobota; în a doua parte a zilei, Casa Memorială “Iuliu Maniu” de la Bădăcin a găzduit o dublă lansare de carte. Este vorba despre volumul “Corneliu Coposu sub lupa Securității”, semnată Marin Pop - o culegere de documente din Arhivele Fostei Securități ce reconstituie modul în care Seniorul privea istoria și realitatea în care trăia - și “Poeme”, o colecție de poezii compuse de Corneliu Coposu în cei 17 ani de detenție și așternute pe hârtie abia după ieșirea din închisoare. “Dacă cineva ar încerca să îl cunoască și să îl descrie pe Seniorul Corneliu Coposu, apofatic, adică prin negație, cred că ar scoate mai pregnant în evidență vocația și erudiția sa creștină, patriotică și românească. Acel cineva ar dezvălui mai ușor «Modelul Coposu», mai ales acum, când trăim într-o lume a anti-modelelor. Acela ar descoperi pe Omul care a avut o singură datorie și anume aceea față de țară și față de propria conștiință. Pentru cele făptuite sub stindardul crezului său, Corneliu Coposu a fost nevoit să trăiască în condiții ostile. Duhul cunoașterii nu l-a părăsit, însă, niciodată și nici nu și-a pierdut vreodată încrederea în cauza sa. Pentru toate acestea, și nu numai, se impune mai mult ca oricând să fie venerat și luat ca model în ceea ce se cheamă «știința virtuții». Atât Corneliu Coposu, cât și cel care i-a fost mentor, Iuliu Maniu - acești doi apostoli ai neamului românesc - trebuie inserați în arcanul de suflet al fiecărui român și scriși cu roșu în calendarul de inimă al viitorimii țării noastre”, a transmis, în cuvântul său, Dinu Iancu-Sălăjanu. „Cu viața mea apăr viata” și „Prietenii pompierilor” și-au desemnat câștigătorii Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) ’’Porolissum”, în colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Sălaj, a reluat concursurile destinate elevilor de liceu și gimnaziu, după doi ani în care aceste competiții au fost stopate din cauza pandemiei. Ediția din acest a concursurilor cu tematică de protecție civilă și tehnico-aplicative - “Cu viața mea apăr viața” și "Prietenii pompierilor” - a avut loc în ziele de 12 și 13 mai, având șase, respectiv cinci echipaje de elevi. La concursul “Cu viața mea apăr viața” au participat șase echipaje, trei de liceu și alte trei echipaje formate din elevi de gimnaziu. După parcurgerea celor trei probe ale competiției, la categoria liceu, a fost desemnat câștigător echipajul Colegiului Național “Simion Bărnuțiu” Șimleu Silvaniei. Locurile 2 și 3 au fost ocupate de echipajele Liceului Tehnologic “Voievod Gelu” Zalău și al Liceului Tehnologic “Mihai Viteazul” Zalău. La categoria Gimnaziu, locul I a fost ocupat de echipajul Școlii Gimnaziale Chieșd, locul II de echipajul Liceului cu Program Sportiv “Avram Iancu” Zalău, iar locul III de echipajul Școlii Gimnaziale “Lucian Blaga” din Jibou. Etapa județeană a concursului ’’Prietenii Pompierilor” a avut cinci echipaje concurente. La finalul celor trei probe, primul loc al clasamentului a fost ocupat de elevii Liceului Tehnologic nr. 1 Surduc, locul II - de elevii Școlii Gimnaziale “Iuliu Maniu” Zalău, iar locul III - de elevii Școlii Gimnaziale nr.1 Marca. Locurile IV și V au fost atrbuite echipajelor școlilor gimnaziale din Românași și “Silvania” din Șimleu Silvaniei. ’’Scopurile acestor competiții a fost acelea de formare și dezvoltare a unor trăsături morale cum sunt: spiritul de echipă, curajul, hotărârea, disciplina, corectitudinea cât și dezvoltarea capacităților de înțelegere și apreciere a pericolelor generate de situațiile de urgență. Felicitări și le mulțumim tuturor participanților, elevilor, profesorilor coordonatori ai cercurilor de elevi, cadrelor, voluntarilor ISU și ai Crucii Roșii Sălaj pentru implicare și dăruire!”, au transmis reprezentanții ISU Sălaj. ts. Andreea Mureșan