Retkes Attila: Géniuszok és mesteremberek. Zenetörténeti írások - Gramofon Könyvek (Budapest, 2011)

Varietas delectat

40 Géniuszok És Mesteremberek Fleischer Antal (Herzfeld Viktor és Kodály tanítványa, operaházi karmester, zeneszerző) került, aki ebben a pozícióban tizenhat éven át, 1935-ig megma­radt. Kinevezése új korszak kezdetét jelentette az együttes életében. A Nem­zeti Zenede Zenekarának 1890 és 1918 közötti működését áttekintve nyilván­való, hogy az együttes - a növendékhangversenyek színvonalán messze túlmutató, reprezentatív fellépéseivel és igényes, változatos, sokszor meré­szen újszerű műsorválasztásaival - a magyar zenekari kultúra korai történe­tének fontos szereplőjévé vált. Gobbi Alajos irányításával a zenekar mindvé­gig célul tűzte ki a kortárs magyar kompozíciók megszólaltatását, s így a zenedei koncertek a hazai zeneszerzés közép- és fiatal generációja számára az egyik legfőbb bemutatkozási lehetőséget, fórumot jelentettek. 2.4 Az Országos Szimfóniás Zenekar Az Országos Szimfónias Zenekar megalakulása 1908 őszére datálható, és az együttes hamarosan - a fellépések számát és színvonalát tekintve is - a Bu­dapesti Filharmóniai Társaság Zenekara mögött a második számú magyar orkeszterré lépett elő. Az Országos Szimfónias Zenekar megszervezése - ha­sonlóan a Filharmóniai Társasághoz, amely Erkel Ferenc, Doppler Ferenc, Doppler Károly, Huber Károly és mások közös munkája nyomán jött létre - a kulturális élet különböző intézményei (elsősorban a minisztérium és a Nem­zeti Színház) összefogásának, de mindenekelőtt Kun László karmester fárad­hatatlan munkájának eredménye. Kun László (1869-1939) a századelő magyar zeneéletének jellegzetes alakja volt. Zeneakadémiai tanulmányainak befejezése után színházi karmester­ként helyezkedett el. 1895/96-ban Kolozsvárott vezényelt, 1896-ben rövid idő­re a Nemzeti Színházhoz, majd a Vígszínházhoz szerződött. Emellett 1897-től negyedszázadon át a Zeneakadémia cimbalom tanszakán tanított, cimbalom­­művészként koncertezett, zeneszerzőként pedig elsősorban szórakoztató mű­fajokban aratott sikereket. Dalai (Lehullott az őszi rózsa levele; Azt mondják, sose nyit virágot a cserfa) országszerte népszerűek voltak; színpadi kísérőze­nét írt Benedek Elek Többsincs királyfi című tündérregéjéhez, Kada Elek és Rákosi Viktor színműveihez, de ötkötetetes népdalgyűjteményt is kiadott. Az Országos Szimfóniás Zenekar megszűnése után a Zeneakadémia vegyes­karát vezette, majd 1922-től az Egyesült Államokban élt, ahol a New York-i Theatre Guild karmestere volt. Tanulmányunk szempontjából - valamennyi tevékenysége közül - legfontosabb az Országos Szimfóniás Zenekar élén töl­tött időszak, valamint - az együttes előzményeire és megszervezésére vonat­kozó adatok okán - Kun László színházi karnagyi, elsősorban vígszínházi működése. Kun 1897-ben, alig néhány hónappal az intézmény megalapítása után szerző­dött a Vígszínházhoz. A társulat élén a kolozsvári teátrum korábbi igazgató­

Next