Máté J. György: Készíts salátát. Jazz, történet, kritika - Gramofon Könyvek (Budapest, 2020)

Afrika, Ázsia, Amerika

zsikusok 1964-es kirajzása után a bőgős csak lazábban kapcsoló­dott e körhöz: Steve Lacy The Forest and the Zoo című albumán Dyani mellett Louis Moholo dobolt, az 1972-ben alapított Xabában pedig Mongezi Fezával dolgozott együtt a bőgős. Ugyancsak Dél-Afrika zenei világából nőtt ki és vált emigráns­ként, Harry Belafonte hathatós támogatásával világhírű énekesnő­vé Miriam Makeba, aki csak alkalmilag énekelt jazzt. Honfitársa, a trombitás Hugh Masekela szintén külföldön lett megbecsült hang­szeres játékos. Idegen földön keresett menedéket a kevésbé ismert Ben „Satch” Masinga is. Mindkettejük útját Louis Armstrong egyengette. A felsoroltakat 1962. január 21-én megrendezett bú­csúkoncertjük után követte a nagy ismeretlenbe egy muzsikus pá­ros, a zongorista Dollar Brand (miután iszlám hitre tért: Abdullah Ibrahim) és az énekesnő Beatty Benjamin, későbbi művésznevén Sathima Ben Benjamin. A zongorista és az énekesnő egy woodstocki (Fokváros egyik elővá­rosa) jazzintézményben, Dave Saunders The Ambassadors klubjá­ban búcsúzott hazájától. A The Ambassadors, nevével ellentétben, nem szolgált luxuskörülményekkel. A műsort egy zongorista ját­szotta egymagában, a közönség ugyan székeken ülhetett, több be­rendezési tárgy azonban nemigen akadt. Nem lehetett lerészeged­­ni, mivel nem szolgáltak fel italokat, enni se lehetett semmit, és táncra szintén nem volt lehetőség. Benjamin emlékei szerint az első vasárnap este csupán tucatnyi ember gyűlt össze Ibrahim zongora­­játékát hallgatni. Néhány héttel később azonban már nem fért be a terembe a sok érdeklődő. De a lebilincselő szólókoncertek nem tarthattak soká. A hatóság nem nézte jó szemmel a bőrszínek ke­veredését a hallgatóság soraiban, és a hely hamarosan bezárt. Mindkét előadóművész tisztában volt vele, hogy ha folytatni akar­ják zenei pályafutásukat, azt csak külföldön tehetik meg, mivel a

Next