Máté J. György: Készíts salátát. Jazz, történet, kritika - Gramofon Könyvek (Budapest, 2020)

Afrika, Ázsia, Amerika

dél-afrikai rendszer mind ellenségesebben viszonyul a feketék ön­kifejezését lehetővé tevő jazzhez.* 2 Benjamin és Ibrahim Svájcban kötött ki, ahol 1963 februárjában az asszony leleményességének köszönhetően megismerkedtek az épp ott koncertező Duke Ellingtonnal, amikor Sathima hírül vette, hogy az Ellington-nagyzenekar a zürichi Kongresshausban ad hangversenyt, azonnal jegyet vásárolt, és a szünetben felkereste a zenekarvezetőt az öltözőjében. Sikerült rábeszélnie a muzsikust, hogy a koncertet követően hallgassa meg zenéjüket az Africana Clubban. Ellington akkoriban a Frank Sinatra alapította Reprise Records A&R menedzsere volt, és érdekelték az új tehetségek. Meg­hallgatta játékukat a klubban, és mind Benjáminnak, mind a pia­nistának lemezfelvételi lehetőséget ajánlott. Vonatjegyeket biztosí­tott a házaspárnak, akik a felvételt megelőző este meghallgathatták az Ellington big bandet a párizsi Olympia színpadán. Az énekes és instrumentális hanganyag felvételére 1963. február 24-én került sor a párizsi Barclay Recording Stúdióban. Benjamin akkor még nem tudhatta, hogy harmincnégy évnek kell eltelnie ah­hoz, hogy a világ megismerhesse ezt a különleges repertoárt, me­lyen maga Duke Ellington és Billy Strayhorn is játszott. Ellington egyenrangúként bánt az afrikai párral. Strayhorn két számban zon­gorázott, és az Ellington-szerzeményeket maga a szerző kísérte zongorán. A többi számban Ibrahim triója szerepelt, valamint a svéd Svend Asmussen pizzicato hegedűn. Jelentős lemez született. A huszonhat éves Benjamin finom vib­­ratóval, igen tisztán artikulálva énekel, előadásai érettek és átéltek, ami különösen meglepő egy ennyire fiatal és ritkán szereplő éne­kesnőtől. Feltűnő a lassú tempók elsöprő többsége, ami sajátos frazeálást és nagy türelmet igényelt, és azzal a benyomással járt. 2 Benjamin 1988 áprilisában keletkezett szóbeli emlékezését idézi: MULLER, Carol 2001 Capturing the „Spirit of Africa" in the Jazz Singing of South Afri­can-Born Sathima Bca Benjamin. Research in African Literatures, Vol. 32, No. 2, 134.

Next