Máté J. György: Készíts salátát. Jazz, történet, kritika - Gramofon Könyvek (Budapest, 2020)

Afrika, Ázsia, Amerika

nekarával rögzített, más földrészeken is népszerű lett. Nigériában azonban a zenésznek és kommunájának súlyos árat kellett fizetnie a zene politikai tartalmáért. Azt, hogy a modern fekete-afrikai muzsika gyakran hordoz poli­tikai üzenetet, nemcsak az aktuális társadalmi feszültségek (pol­gárháborúk, népirtások, apartheid) magyarázzák. A feketék hisz­nek benne, hogy a zene erkölcsjavító erővel rendelkezik. A dalok fegyverek a békés eszközökkel harcolók kezében.­ Figyelmeztet­nek, tanácsokat adnak, erkölcsileg eligazítanak. Ám ahogy egyes ázsiai országok (Japán, Dél-Korea), úgy Fekete-Afrika se vonhatta ki magát az egyre erőteljesebb nyugati kultúrhatás alól. A tradicio­nális helyi zene felhígulása és funkcióváltása minden aggodalmas­kodás ellenére feltartóztathatatlan folyamatnak tűnik. Az újabb, nyugati értékrendszerben fogant afrikai dalok szövegükben is al­kalmazkodnak az európai-amerikai trendekhez - erkölcsi szem­pontból semlegesek, a szigorúbb ítészek szerint rombolóak. Afrikai zene és nyugati muzsika együttélése a fekete földrészen­­ bonyolult, néha országonként változó jelenség volt az elmúlt év­tizedekben. Nem sok hír jutott el Európába az afrikai zenei diva­tokról, illetve paradigmaváltásokról, annyit azonban sokan tudtak, hogy az ottani jazz egyik fellegvára Dél-Afrika. Ismert tény volt, hogy a brit avantgarde fekete szárnyát képviselők nagy része Dél-Afrikából érkezett a szigetországba. A szintén onnan, Somer­set Westből származó fehér zongorista, Chris McGregor (1936- 1990) együtteseiben rendszeresen feltűntek színesbőrű földijei, így a trombitás Mongezi Feza Queenstownból, az altszaxofonos Dudu Pukwana Port Elizabethből, a dobos Louis Moholo Fokvárosból vagy Johnny Mbizo Dyani bőgős Duncan Village-ből. Dyani tagja volt McGregor dél-afrikai zenekarának (The Blue Notes), de a mű- 1 MOORE, Carlos 1982 Fela, Fela: This Bitch of a Life. London: Allison and Bus­by, 18.

Next