Gyógypedagógia, 1972 (17. évfolyam, 1-5. szám)
1972 / 3. szám - H. Tóth Imréné: A siket tanulók személyiségének vizsgálata érzelmi kötődésük tükrében
DR. H. TÓTH IMRÉNÉ gyógypedagógus tanár, Szeged A siket tanulók személyiségének vizsgálata érzelmi kötődésük tükrében Jakobson Az érzelmek pszichológiája című könyvének bevezetőjében rámutat, hogy az érzelmek vizsgálatával foglalkozó irodalom sokkal szegényesebb, mint pl. az értelem vagy az akarat irodalma, kutatásai. Pedig az emberi személyiségnek nagyon lényeges mozgató vagy gátló tényezője az érzelem. Ismerete tehát nem mellékes. Fejlődésének törvényszerűségeit, fejlesztésének lehetőségeit ismernünk kell. Csak így bontakoztathatjuk ki a felnövekvő nemzedékek fejlett, harmonikus személyiségét. A normál pszichológia ilyen irányú kutatásához viszonyítva, még kidolgozatlanabb a siketnémák — e speciális pedagógiai terület — érzelmi vizsgálatával foglalkozó irodalom. Emocionális megnyilvánulásaikat jellemzik ugyan a velük foglalkozó irodalomban, ezek a megállapítások azonban általánosítanak, s a jellegzetességeket megváltozhatatlan tényeknek tüntetik fel. Azonban a siketek jellegzetes érzelmi magatartásának ismeretében törekednünk kell arra, hogy az érzelmek lélektanának, fejlődéstanának segítségével kidolgozzuk azokat a lehetőségeket, amelyeket a siketek érzelmi vizsgálatai nyújtanak ahhoz, hogy a hallásfogyatékosok személyiségét teljesebbé tegyük. Ilyen irányú absztrakt vizsgálatok közül megemlítjük a Gyógypedagógia c. szaklap 1966. évi 6. számában megjelent cikket: dr. Kleininger Ottó, Flasch Dezső: Az érzelmi élet vizsgálata siket tanulóknál. A Lüscher-féle gyorstesztvizsgálatot végezték el a cikkírók 100 siketnéma tanulón. Dolgozatomban 52 siket tanuló válaszait dolgozom fel abból a szempontból, hogy kikhez fűzi őket pozitív vagy negatív érzelmi kapcsolat, s mik az érzelmek motívumai. A válaszok szókincsének vizsgálata lehetőséget ad egy 1—2 évvel idősebb korosztály szókészletének összehasonlítására, melyből kitűnik, hogy ha lassú is, de van fejlődés a siketek absztrakt gondolkodásában. I.I. Az érzelmek néhány általános és fejlődéslélektani sajátossága „Amilyen mértékben fejlődik az ember, úgy válik egyre árnyaltabbá, egyre bonyolultabbá a környezethez való viszonya.” Veczkó József: Általános lélektan. Tankönyvkiadó, 1969. Mivel az érzelmek reális alapja a megismerési folyamatok, az intellektuális fejlettség, a második jelzőrendszer fejlődése — ezekkel együtt alakul, fejlődik az érzelem is. 1. Az érzelmek körülhatárolása : Az érzelmeket megkülönböztethetjük forrásuk, tartalmuk és dinamikájuk alapján. Forrásuk szerint az érzelmek emóciók és magasabb rendű érzelmek.