Gyógypedagógia, 1972 (17. évfolyam, 1-5. szám)

1972 / 3. szám - H. Tóth Imréné: A siket tanulók személyiségének vizsgálata érzelmi kötődésük tükrében

DR. H. TÓTH IMRÉNÉ gyógypedagógus tanár, Szeged A siket tanulók személyiségének vizsgálata érzelmi kötődésük tükrében Jakobson Az érzelmek pszichológiája című könyvének bevezetőjében rá­mutat, hogy az érzelmek vizsgálatával foglalkozó irodalom sokkal szegényesebb, mint pl. az értelem vagy az akarat irodalma, kutatásai. Pedig az emberi szemé­lyiségnek nagyon lényeges mozgató vagy gátló tényezője az érzelem. Ismerete tehát nem mellékes. Fejlődésének törvényszerűségeit, fejlesztésének lehetőségeit ismernünk kell. Csak így bontakoztathatjuk ki a felnövekvő nemzedékek fej­lett, harmonikus személyiségét. A normál pszichológia ilyen irányú kutatásához viszonyítva, még kidolgo­zatlanabb a siketnémák — e speciális pedagógiai terület — érzelmi vizsgálatá­val foglalkozó irodalom. Emocionális megnyilvánulásaikat jellemzik ugyan a ve­lük foglalkozó irodalomban, ezek a megállapítások azonban általánosítanak, s a jellegzetességeket megváltozhatatlan tényeknek tüntetik fel. Azonban a siketek jellegzetes érzelmi magatartásának ismeretében törekednünk kell arra, hogy az érzelmek lélektanának, fejlődéstanának segítségével kidolgozzuk azokat a lehe­tőségeket, amelyeket a siketek érzelmi vizsgálatai nyújtanak ahhoz, hogy a hallásfogyatékosok személyiségét teljesebbé tegyük. Ilyen irányú absztrakt vizsgálatok közül megemlítjük a Gyógypedagógia c. szaklap 1966. évi 6. számában megjelent cikket: dr. Kleininger Ottó, Flasch Dezső: Az érzelmi élet vizsgálata siket tanulóknál. A Lüscher-féle gyorsteszt­vizsgálatot végezték el a cikkírók 100 siketnéma tanulón. Dolgozatomban 52 siket tanuló válaszait dolgozom fel abból a szempontból, hogy kikhez fűzi őket pozitív vagy negatív érzelmi kapcsolat, s mik az érzel­mek motívumai. A válaszok szókincsének vizsgálata lehetőséget ad egy 1—2 év­vel idősebb korosztály szókészletének összehasonlítására, melyből kitűnik, hogy ha lassú is, de van fejlődés a siketek absztrakt gondolkodásában. I.­I. Az érzelmek néhány általános és fejlődéslélektani sajátossága „Amilyen mértékben fejlődik az ember, úgy válik egyre árnyaltabbá, egyre bonyolultabbá a környezethez való viszonya.” Veczkó József: Általános lélektan. Tankönyvkiadó, 1969. Mivel az érzelmek reális alapja a megismerési folyamatok, az intellektuális fejlettség, a második jelzőrendszer fejlődése — ezekkel együtt alakul, fejlődik az érzelem is. 1. Az érzelmek körülhatárolása : Az érzelmeket megkülönböztethetjük forrásuk, tartalmuk és dinamikájuk alapján. Forrásuk szerint az érzelmek emóciók és magasabb rendű érzelmek.

Next