Gyógypedagógia, 1975 (20. évfolyam, 1-5. szám)

1975 / 3. szám - Gállos Ilona: Hazafias nevelés a siketek általános iskolájában

A kisegítő iskolában viszont általános jelenségként értékelhető és értel­mezhető, mert a bipoláris választások előfordulási gyakorisága mennyiségi­leg olyan jelentőségűnek látszik, amely az eredmények minőségi értelmezé­sére is determinálóan kihat. A debilis gyermekeknél e jelenség mennyiségi és minőségi relációi adalékul szolgálnak annak a szemléletnek igazolására, amely szerint nem csupán mentális vonatkozásaikban térnek el az ép gyermekektől, hanem interperszonális kapcsolatrendszerük sajátosságaiban is — amelyet a bipoláris választáson kívül valamennyi szociometriai mutató egyértelműen igazol­t, következésképpen egész személyiségük strukturális jellemzőinek re­lációi tekintetében eltérőek. IRODALOM HAJTMAN BÉLA: Bevezetés a matematikai statisztikába. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1968. ILLYÉS GYULÁNÉ—ILLYÉS SÁNDOR—JANKOVICH LAJOSNÉ—LÁNYI MIKLÓSNÉ: Gyógypedagógiai pszichológia. (Szerk.: Illyés Gyuláné.) Akadémiai Kiadó, Budapest, 1968. JANKOVICH LAJOSNÉ: Pszichológiai tényezők összefüggése értelmi fogyatékos gyermekek emberrajzában. Pszichológiai Tanulmányok V. Akadémiai Kiadó, Bp., 1963. MANFRED VORWERG: A közösség szociálpszichológiai vizsgálata. A pedagógia időszerű kérdései külföldön. (Szerk.: Illés Lajosné.) Tankönyvkiadó, Budapest, 1973. MÉREI FERENC: Közösségek rejtett hálózata. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1971. MILOSLAV PETRUSEK: Szociometria. Elméletek, módszer és technikák. Köz­­gazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1972. VASS JÁNOS: Az emberrajz ábrázolásának összehasonlítása fővárosi és vidéki rajzok alapján. A Szabolcs-Szatmár megyei Tanács VB Művelődésügyi Osztályá­nak Évkönyve 5. Nyíregyháza, 1970—71. 136—161. p. GÁLLOS ILONA Hazafias nevelés a siketek általános iskoláiban A szocialista hazafiságra való nevelést különösen időszerűvé teszi a szocialista ember kialakításának társadalmi igénye. A szocializmus teljes felépítését csak úgy tudjuk megvalósítani, ha a társada­lomban rejlő alkotó energiát, tehetséget a felszínre hozzuk, hasznosítjuk. A társadalmi elvárás szabja meg a siketek általános iskoláiban folyó okta­tó-nevelő munka tartalmát is. A siket tanulókból olyan embereket akarunk ne­velni, akik ismerik, szeretik hazájukat és más országok népeit; becsülik a mun­kát és a dolgozó embereket; szeretnek és akarnak dolgozni. A hazafias nevelést nem lehet különválasztani nevelés-okta­tásunk egész folyamatától. Minden tan­tárgy alkalmas a hazafiasságra való ne­velésre, különösen a történelem, a föld­rajz és az irodalom. A hazafiasságra való nevelésnél a ha­zához fűződő mai viszonyt kell kiinduló­pontnak tekinteni. A mai gyerekek, akik a múltat csak a történelemből ismerik — értelmi képességüktől függően —, ezernyi szállal a jelenhez kötődnek. A 87

Next