Gyógypedagógia, 1979 (24. évfolyam, 1-6. szám)

1979 / 4. szám - Csányi Yvonne: A siketek általános iskolái új nevelési és oktatási tervéről

DR. CSÁNYI YVONNE A siketek általános iskolái új nevelési és oktatási tervéről Négy évvel ezelőtt kezdődtek a siketek általános iskoláinak tanterveivel kapcsolatos mun­kálatok az OPI Gyógypedagógiai Osztálya irányításával. 1975-ben alakult meg az első tan­tervi bizottság, melynek feladata volt a „Jelentés a hallásfogyatékos tankötelesek oktatását­­nevelését végző intézmények tanterveinek teljesítéséről’' c. dokumentum megvitatása. 1976 első felében több ülés során érlelődtek ki a tantervi irányelvek, melyek társadalmi vitája 1976 májusában zajlott le. A bírálatban részt vett a siketek általános iskoláinak valamennyi tantestülete. A végleges tantervi irányelvek a társadalmi bírálatok során felmerült észrevéte­lek bedolgozásával 1976 őszére készültek el. A következő feladat az „Alapelvek a siketek ál­talános iskolája nevelő- és oktatómunkájához" c. dokumentum elkészítése volt. Ennek belső egyeztetése az OPI-ban, majd ezt követően társadalmi bírálata, a bírálatok feldolgozása és a fejezet miniszteri jóváhagyása 1977-ben zajlott le. Ugyancsak 1977-ben kezdték meg mun­kájukat az egyes tantárgyak tantervi bizottságai, esetenként igen sűrűn ülésezve. A bizottsá­gok létszáma 2 és 8 fő között váltakozott. 1978 nyarán elkészültek a tantervek tervezetei, ezt követte az OPI különböző szakembereinek bírálata, illetve bedolgozása után 1979 januárjában a társadalmi bírálat. A társadalmi bírálat ezúttal is széles fórumon zajlott, minden tantárgyat 2—4, a tárgy tanításában járatos pedagógus, két iskolai tantestület vagy munkaközösség, valamint a siketek általános iskoláinak körzeti szakfelügyelői, a siketekkel foglalkozó szakmun­kásképző intézeti tanárok, a Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola munkatársai és különböző társadalmi szervezetek bíráltak. A bírálatok bedolgozása 1979 áprilisára történt meg. A tanterv műfaja, szerkesztésének kérdései A tanterv kiegészítő jellegű, azaz alapul veszi a három kötetben korábban megjelent „Az általános iskolai nevelés és oktatás terve” c. dokumentumot. Ennek legfőbb indoka, hogy a siketek számára működő oktató-nevelő intézmények is általános iskolák, legfőbb célkitűzése­ik, a továbbtanulás elvi lehetőségei megegyeznek az általános iskoláéval. Gondos mérlege­lésre került az általános iskolai dokumentum minden sora, a tanter­vi szerzőgárda felelősség­gel tekintette át a siket tanulók képességeinek, sajátos nevelőotthoni körülményeinek mesz­­szem­enő figyelembevételével az egyes fejezeteket, s csak azokat az egységeket jelölte ki változtatás nélkül átvételre, amelyeknél ez lehetségesnek látszott. Műfajilag a kiegészítő jelleg ellenére, s éppen a fentiekből következően, nem tekinthető egységesnek a tanterv. Három típusát különíthetjük el az általános iskolai dokumentumhoz történő viszonyítás tükrében.­­• Kisebb változtatásokkal átvett részletek. Ezekben az esetekben önálló tanterv nem ké­szült. Az általános iskolai dokumentumtól való eltérésekre történik hivatkozás, s a speciális szempontokat, melyek nagyrészt a metodikai feldolgozást jelentik, röviden néhány oldal ke­retében foglalták össze a szerzők. Ez a feldolgozási mód jellemez egyes szaktárgyakat, vala­mint a készségtárgyakat (pl. biológia, technika, rajz, testnevelés). Az általános iskolai tan­terv párhuzamos használata ezeknél az anyagoknál nélkülözhetetlen.­­ A tantervek egy másik csoportjánál ugyancsak az általános iskolai anyag szolgált ala­pul, illetve nagyrészt feldolgozásra is kerültek az abban foglaltak. Miután azonban számos változtatásra, kiegészítésre, esetleg anyagátrendezésre volt szükség, ezért a tantervek szerzői nem szorítkozhattak csupán az eltérések felsorakoztatására — ez szükségtelenül megnehe­zítené az anyagban való tájékozódást —, hanem a teljes átdolgozott tanterv leközlése mel­let döntöttek, amely tehát az általános iskolai dokumentum párhuzamos használatát nem feltételezi (pl. osztályfőnöki óra, kémia, fizika).­­• Végül egy harmadik csoportba sorolhatók azok a speciális tárgyak, melyek az általános iskolai dokumentumban egyáltalán nem szerepelnek, teljes kidolgozásuk a tantervi bizottsá­gok feladata volt. Természetesen ezeknél a tárgyaknál is áttanulmányozták a szerzők általános

Next