Gyógypedagógia, 1981 (26. évfolyam, 1-6. szám)

1981 / 4. szám - KÖNYVISMERTETÉS - Wagner Pál: Dr. Szilágyi Vilmos: Mélylélektan és nevelés. Bp. Tankönyvkiadó. 1979

DR. SZILÁGYI VILMOS Mélylélektan és nevelés (Tankönyvkiadó, Budapest, 1979.­­Pszicholó­­gia — Nevelőknek.) Régi adósságot törleszt a Pszichológia — Nevelőknek sorozat Mélylélektan és nevelés című kötetével a Tankönyvkiadó. Dr. Szilágyi Vilmos­­nagy fába vágta fej­széjét, amikor a különféle, m­élyléle­ktan gyűjtőnév alatt szármon tartott lélektani irányzatok pedagógiai vonatkozásait pró­bálta leírni. Már itt leszögezhetjük, hogy vállalásának becsülettel eleget tett. Az iskolai nevelés (és általában a neve­lés) kapcsolata a pszichológiával ima már természetes mindenki számára. Nem mond­ható el ugyanez a mélylélektan és irányza­tai, valamint a pedagógia összefüggésében. Sajnálatos módon a mélylélektan és peda­gógia elméleteinek alapos ismerete hiányá­ban mégis számos mélylélektani szakkifeje­zés került át és nyert polgárjogot a pedagó­giában. Kézenfekvő tehát a kérdés, hogy túl a szakkifejezések szakszerű vagy téves alkal­mazásán, milyen hatással voltak és lehetnek pedagógiai vonatkozásukban a mélylélek­tani irányzatok. Mi az, amit eddig adott, és mi lehet, amit még ezentúl nyújtani tud a modern mélylélektan a neveléstudomány el­mélete és gyakorlata számára? A fenti kér­dések különösen napjainkban váltak igazán érdekessé. Az iskola ugyanis az oktatáscent­­rizmus alapelvét föladva egyre inkább a ne­velés és neveltség szerepét hangsúlyozva a személyiségfejlesztés felé fordul. Ebben a megváltozott helyzetben fokozottan szüksé­gessé válik a mélylélektan felfedezéseire, elveire, módszereire való odafigyelés. A korábbi, tájékoztatási hiány és tájéko­zatlanságból fakadó mélylélektan-pedagó­gia kapcsolatszegénység megváltoztatása nemcsak időszerű, de elengedhetetlen is. A Szilágyi Vilmos által jól leírt történeti áttekintés példázza, hogy a pszichoanalízis és irányzatai számoltak a pedagógiával va­ló együttműködéssel, annak ellenére, hogy egységes mélylélektani neveléselméletet ed­dig még nem dolgoztak ki. Sigmund Freud, Ferenczi Sándor, C. G. Jung, A. Adler stb. elméleti munkáikban, Ferenczi Sándor, H. Hugh-Hellmuth, H. Zulliger, Anna Freud és mások gyakorlati, diagnosztikai-terápiás módszereik esetében egyre nagyobb teret szenteltek a gyermeknevelés mélylélektani szempontjainak kidolgozásához. Ugyancsak találhatók pszichoanalitikus előfutárok a nevelési tanácsadás és a gyermekvédelem területén is (H. Zulliger, A. Alchorn, S. Bern­feld stb.). A klasszikus pszichoanalízis és a mai mélylélektani irányzatok személyiségstruktú­rát és dinamikát, karakterológiát és tipoló­giát, a személyiségfejlődés útját tartalmazó elméletei egyre nélkülözhetetlenebbek ko­runk pedagógiája és a gyakorlatban tevé­kenykedő nevelők számára. Tesztjeik, megfi­gyelési eljárásaik, családszerkezetet föltáró módszereik, egyéni és csoportos eljárásaik komoly segítséget jelentenek az iskolai ne­velés számára. Fontosak az attitűdökről, motivációról, büntetésről,jutalmazásról, ta­nár-diák viszonyról, nevelői, szülői sze­mélyi­­ségmodellről rendelkezésünkre álló megál­lapításaik. Az indulatáttétel, interakció-szer­vezés, tanulási-tanítási problémák és meg­oldások, tehetségesek és nehezen nevelhe­tők korábbi „csak" mélylélektani autentitá­­sa remélhetőleg ma már a pedagógia ille­tékességét is jelenti egyúttal. A mélylélektan és pedagógia kapcsoltá­nak új alapokra helyezése egyúttal kulcs­kérdése az iskolai nevelés orientációváltá­sának is. Ez utóbbi folyamat a hagyományos nevelési tudnivalók és eljárások részbeni megtartása mellett igényli egyúttal az újabb korszerű elemek ismeretét és alkal­mazását. Ehhez nyújt hathatós segítséget dr. Szilágyi Vilmos hiánypótló műve. A könyv alapossága, sokrétűsége és érdekessége mellett a szerző gondolt a mélylélektan szakterületén kevésbé jártas olvasókra, ezért tájékoztatásul közli a fontosabb szak­­kifejezések magyarázatát is, valamint a téma magyar és idegen nyelvű bibliográfiája. Wagner Pál Következő számunk tartalmából Dr. Büchler Júlia: Az osztályközösségtől a társadalmi közösségig (Egy kise­gítő iskolai tanulócsoport szociometriai vizsgálata és életútja nyomon köve­tése során szerzett tapasztalatok összevetése). * dr. Viktor Lechta : Az értelmi fogyatékosok beszédhibáinak néhány sajátossága. 127

Next