Gyógypedagógia, 1981 (26. évfolyam, 1-6. szám)

1981 / 4. szám - KÖNYVISMERTETÉS - Csányi Yvonne: Antonius van Uden: A siket gyermek fejlesztésének és nevelésének kérdései. Heidelberg. 1980

ANTONIUS VAN UDEN A siket gyermek fejlesztésének és nevelésének kérdései (Das gehörlose Kind — Fragen seiner Ent­wicklung und Förderung. Julius Groos Verlag, Heidelberg, 1980.) Armin Löwe, heidelbergi professzor a kö­vetkezőket írja a könyv előszavában: „Aki a siket gyermekek tanáraként, nevelőjeként nemcsak olvassa az ebben a könyvben köz­zétett megállapításokat, hanem át is gon­dolja és meg is szívleli ezeket, az a siket gyermekek iskolai és ezzel együtt egész élet­helyzetét alapvetően megváltoztathatja." A könyvet elolvasva csak egyet lehet érteni Löwe professzor szavaival, hiszen a szerző több évtizedes gyakorlata nyomán kikristá­lyosodott anyanyelvoktatási módszerének leg­főbb pontjait taglalja világos, közérthető stí­lusban, állításait számos példával, szakíróio­dalmi adattal is alátámasztva, s érintve az objektív eredményfelmérés eljárásait, ill. az így kapott adatokat intézete növendékeinek vizsgálata során. A könyv öt fejezetre oszlik. A bevezető fe­jezet annak a rendkívül összetett feladatnak a részleteit taglalja, hogyan is társalogha­tunk a kezdetben néma gyermekkel. Aden részletezi mindazokat a tennivalókat, ame­lyekre szükség van az anya, ill. a pedagógus részéről ahhoz, hogy kiváltsa, majd megra­gadja a gyermek mondanivalóját, és meg­fogalmazza saját gondolatait. A fejezet záró­részében leszögezi a szerző, hogy egy prelin­­guálisan siket, de nem többszörösen sérült gyerek az 5. életév végére képes egy kb. 600 szavas szókincs legalább passzív elsajá­títására, ki tudja ejteni valamennyi fonémát is, felismer minden betűt, s le is tud írni kb. 100 szót saját magától. A II. fejezet a siketek beszédnevelésének pszicholingvisztikus indoklását is tartalmazza. A szerző többek között kitér a ritmikus be­széd jelentőségére. Hangsúlyozza a ritmus szerepét a közvetlen megtartó emlékezet, to­vábbá a grammatikai érzék fejlesztésében. Foglalkozik az olvasás jelentőségével, első­sorban a nyelvvel való találkozás gyakorisá­ga növelésének szempontjából. „A szókincs és a nyelvalakok csak a társalgások és az olvasás révén fejlődhetnek." A hallók nyelvi fejlődésében két lényeges stádium ismeretes: az elégséges beszédszókincsé (a 8. év körül) és az elégséges olvasási szókincsé (a 10. év körül). Siketeknél lelassul ez a folyamat. Az olvasás szerepe meghatározó abban, hogy a siketek legalább az első stádiumot elérjék. A grammatikai érzék fejlesztése során a gye­rekek aktív felfedező tevékenységének kell középpontban állnia. A következő fejezetben részletesen foglal­kozik a beszéd formai elemeivel. Elemzi a beszédérthetőséget gátló tényezőket, továbbá a megfelelő önkontroll kialakításának lehe­tőségeit, amelynek során igen lényeges, hogy a beszéd változatlanul automatikus és tranzi­tív maradjon. E fejezet keretében foglalkozik a szerző a beszédprodukciót nehezítő speciá­lis zavarok előfordulásával, a siketek észlelési és motoros problémáival, továbbá az ún. in­­termodális integrációs zavarokkal( a tapasz­talat, a motorika és a szimbólumok integrá­lásának nehézségei), és kiemeli mindezzel kapcsolatban a pontosabb diagnózist elő­segítő nyelvi tesztek alkalmazásának lehető­ségét és szükségességét. A IV. fejezetben az ún. totális kommuniká­ció általános alkalmazásával szemben foglal állást. Hangsúlyozza ezúttal is a helyes diag­nózis fontosságát, s azt, hogy megfelelően szelektált gyerekeknél, akik intelligenciájuk és beszédtanulási képességük alapján erre alkalmasak, s akik a siketek többségét ké­pezik, joguk van a leginkább humanizáló kommunikációs eszközök elsajátítására, amit csak az orális koncepció nyújthat. Kiemeli azt is, hogy nemcsak ez az egyetlen megol­dás létezik valamennyi siket gyermek számá­ra. Minden iskolának szelektívnek kell len­nie, s a gyerekek egy töredékének biztosíta­ni kell a lehetőséget a más módszerű okta­tásra is. Az utolsó fejezet a siket gyermekeknek és felnőtteknek a hallók világába történő integ­rációjának feltételeit elemzi. Az integráció három lehetséges fokozata:­­ a) a közös munka, az érintkezés a min­dennapi életben, b) a barátság, c) a házasság. Az integráció feltételei között szerepel a szülői ház bekapcsolása a beszédfejlesztő munkába, a kapcsolat a halló gyerekekkel („Ha a siket gyermekeknek nem vagy alig volt tapasztalatuk halló gyermekekkel való szociális kontaktusfelvételre, nagyon való­színű, hogy felnőttként zavartak lesznek a hallókkal való kapcsolatukban."), a kis lét­számú internátusi és iskolai csoportok, me­lyeknek egységesen kell az orális környezetet biztosítaniok. A könyv forgatását melegen ajánljuk min­den siketekkel foglalkozó gyógypedagógus­nak — beszerzése a Bárczi Gusztáv Gyógy­pedagógiai Tanárképző Főiskola könyvtárába folyamatban van. Kitűnő anyagot biztosít a továbbképzésre, valamint új anyanyelvi meto­dikánk egyes elemeinek jobb és tudatosabb alkalmazására. Dr. Csányi Yvonne

Next