Gyógypedagógia, 1982 (27. évfolyam, 1-6. szám)

1982 / 6. szám - Gorbunova, E. A.: Irodalmi estek a siket tanulók képzésének és fejlesztésének rendszerében

megállapítása, hogy milyen ételeket választanánk ebédre, vacsorára, hány forintot kellene ezekért kifizetnünk, továbbá mennyi a rajzon látható pénz összege, s ez milyen ételekre lenne elég. A vonalazott részre kedvenc ételeinkből összeállított ebéd és az érte fizetendő pénzösszeg írható. Az illedelmes étkezési szokások el­sajátítását segítő képpel (4. ábra) kapcsolatos feladat az ételek rajza alatti kis négyzetekbe az elfogyasztásukhoz használandó evőeszköz (vagy eszközök) szá­mának beírása, miután megértették és kellőképpen gyakorolták is az efféle tevé­kenységeket. A 8-as általános ismeretek munkafüzet szerkezeti és tartalmi felépítésének váz­latos ismertetése mellett az itt közölt tájékoztatóban bemutatásra került annak néhány nevelésközpontú képe és feladata. A tankönyv használatával kapcsolatos elképzelések és lehetőségek részletes leírása a hozzá készülő útmutatóban vár­ható. GORBUNOVA E. A. Irodalmi estek a siket tanulók képzésének és fejlesztésének rendszerében* Az irodalom mint tantárgy a maga különleges módján hozzájárul az iskola előtt álló oktató-nevelő munka megvalósításához. A szó művészete sajátos eszközeivel befolyással van a felnövekvő nemzedék világnézetének és személyiségének for­málására. Az irodalom széles körű lehetőséget nyújt a jelen és a múlt megismeré­sére, a szóbeli és írásbeli beszéd fejlődésére. A siketek iskoláiban az irodalom tanítása az iskola elé támasztott egyre növek­vő és bonyolult követelmények figyelembevételével alakul. Végeredményben a ta­nulóknak el kell jutni arra a szintre, hogy érdeklődésükkel összhangban kiválogas­sák és megértsék az olvasott irodalmat, s megismerő és esztétikai céllal hasznosít­sák azt. Az irodalmi oktatás színvonala és a tanulók fejlődése növelésében fontos szere­pet játszik az osztályfoglalkozások és az órán kívüli munka kapcsolata. Ez elenged­hetetlen részét képezi az iskolában folyó oktató-nevelő munka folyamatának. ,,Az iskolai és iskolán kívüli munka kölcsönös kapcsolata és folyamatossága minden esetben hozzájárul az intellektuális, az erkölcsi fejlődéshez, a tudás minőségének emeléséhez, egészében véve a személyiség formálásához.”­ Az órán kívüli munka szükségszerűsége különösen élesen érződik a siketek is­koláiban, hiszen sok végzett növendék számára az iskolai képzés időszaka jelenti az olvasóvá válást. Erről egyébként az a tény is tanúskodik, hogy a dolgozó siketek túlnyomó többsége az iskolából ismert művet és szerzőt kedvencének nevez. Isko­lán kívüli olvasói tapasztalatuk speciális irányítás nélkül aligha egészül ki. Fontos tehát hasznosítani az iskolában tanultakat a tanulók olvasottságának állandó ne­­ v­e Volkova K. A. (szerk.) : Siket gyerekek szóbeli beszédének alakítása, Moszkva, 1979. c. kötetben megjelent tanulmány rövidített változata. 168

Next