Gyógypedagógia, 1986 (31. évfolyam, 1-6. szám)

1986 / 3. szám - Csányi Yvonne - B. Szalóki Erika: Siketek többszempontú emlékezetvizsgálata

A tanulók hétfokú dalokkal és gazdagabb dallamfordulatokkal találkoznak, közben a hétfokú hangrendszer legjellemzőbb hangkörének, a félhangnak tiszta intonálá­­sát is gyakorolják. Megfigyelik, hogy az adott dalok, dallamok hangkészlete 7 féle hangból áll. 7. osztályra jutnak el oda, hogy a népdalokat e szempont szerint is csoportosítani tudják. Az oktáv fogalmának kiépítése már 3. osztálytól elkezdődött, az alsó hangok megjelenésével. 6. osztályban minden erre alkalmas dalon megfigyeléseket végez­ve jutnak el a tanulók az oktáv fogalmának megértéséhez. A tempó- és dinamikai jelzésekkel a dal- és zenehallgatási anyaghoz kapcso­lódva foglalkozzunk. Egyszerű kifejezéseket használjunk. Az olasz zenei műszavak tanítását nem tartjuk szükségesnek. A klarinéttel, nagybőgővel való ismerkedés menete azonos a már eddig tanult hangszerek feldolgozási sorrendjével. Az üstdob szimfónia miatt a tankönyv az üstdobot is bemutatja. A népi zenekar hangzásának szemléltetésére a hagyományos népi zenekar fel­vételeit használjuk. A más zenekarból már ismert hangszerek mellett az osztály szintjétől függően foglalkozhatunk jellegzetes népi hangszerekkel is. A kánonéneklést 5. osztályban már elkezdtük. Két új dal: A Pál, Kata, Péter kezdetű és az A jó lovas katonának kezdetű bővíti a kánonéneklésre alkalmas dalok számát. Az improvizáció 1. osztálytól kezdve fokozatosan épített készségfejlesztést. A tantervi anyag a fogalom tisztázását is kéri. A lényeg a kifejezés tartalmának meg­értetésén legyen. A zenéhez kapcsolódó egyéb tevékenységi formák témakör feldolgozására 6. osztályban gazdag lehetőség nyílik. Az eddigi gyakorlat alapján a munkatankönyv ötletekkel, feladatokkal segíti megvalósítását. A zenei kérdés a felelet téma tovább­fejlesztéséhez fokozatosan nehezedő feladatsort biztosít. A munkatankönyv a tantervi anyag egészének feldolgozásához segítséget nyújt. Hangsúlyozni szeretnénk azonban, hogy az optimum szint eléréséhez szükséges feladatmennyiséget tartalmazza. Ebből következik, hogy az alacsonyabb szinten álló osztályok, tanulók esetében megfelelő válogatással, a kiegészítő anyagot tartalmazó részek elhagyásával a feladatsor csökkenthető. A tananyag eredmé­nyes feldolgozásához szükség lesz még manipulációs eszközökre és a Zenehall­gatás az általános iskolák 6. osztálya számára című lemezre. DR. CSÁNYI YVONNE-B. SZALÓKI ERIKA Siketek többszempontú emlékezetvizsgálata Problémafelvetés Siketek emlékezeti teljesítményeinek vizsgálatával, ezek eredményeivel viszony­lag ritkán találkozni a hazai szakirodalomban. A hallássérülteknél rutinszerűen alkalmazott nonverbális tesztek többsége tartalmaz emlékezeti szubteszteket is, ezek adatait azonban elkülönítve nem dolgozták fel. Tulajdonképpen még nap­jainkban is Vértes O. József 1929-ben végzett átfogó emlékezetvizsgálata (4) az a hivatkozási pont, melyre a szakirodalom (3) hazai vonatkozásban támaszkodik. A jelen tanulmány alapjait képező vizsgálatsorozat főbb pontjaiban Vértes vizs­gálatának elvét vette át, arra a kérdésre keresve a választ, vajon napjaink siket tanulói is hasonló megoszlást mutatnak-e az emlékezet különböző területein belül, mint a húszas évek végén felmért hallássérültek. Kérdésünk az volt, hogy az ered­mények vajon hasonlóak lesznek-e a korábbiakhoz, azaz

Next