Gyógyszerészi Közlöny, 1924 (40. évfolyam, 1/2-17/50. szám)

1924-01-06 / 1. (egyesített 2.) szám

A GYÓGYSZERÉSZI KÖZLÖNY hozottabb mértékben, jelentkezik. A hitelezőknek ezen sérelm­­ein van hivatva segíteni a december hó 16-án hatályba lépett 1923. évi XXXIX. törvénycikk a „Pénztáro­­zás késedelmes teljesítése esetében a hitelezőt megillető kártérítésről*". (Az alábbiakban ezt röviden „kártérítési törvényinek fogjuk ne­vezni.) Vizsgáljuk meg, hogy miképpen és mennyiben alkalmas ez a (lapunk élén közölt) új törvény arra, hogy a gyógyszerészi kar fen­tebb jelzett sérelmeit orvosolja. Mindenekelőtt tisztába kell lennünk azzal, hogy ez a törvény nem „valorizála. Vagyis nem a korona értékcsökkenésének (zürichi jegyzésének) és nem is a hitelbe adott áruk ki­fizetéskori értékének megfelelő összeget bizto­sítja a hitelezőnek. A törvény a tőkekövetelés összegéhez nem enged nyúlni, hanem a tő­ké­nek­­bizonyos százalékában kifejezett kártérí­tést (,,kosztpénzt“) biztosít a hitelezőnek, az eddigi 5 százalékos törvényes kamat helyett. Enek a kártérítésnek a mértékét a törvénnyel egyidejűleg kiadott és hatályba lépett, szintén lapunk élén közölt, 1923. évi 8759. M. E. számú rendelet egyelőre heti 2 százalékban állapította meg. Erről szól a törvény 2. paragrafusának 1. bekezdése. A 2. bekezdése a mérsékelt kártérí­tésről szól, mely nem vétkes késedelem esetén, úgyszintén akkor fizetendő, ha az adós bebizo­nyítja, hogy a tartozás összegével a késedelem ideje alatt semmiképpen sem nyerészkedhe­tett. Ebben az esetben a kártérítés mértéke a m. kir. Állami Jegy­intézet részéről megállapí­tott hivatalos évi váltóleszámítolási kamatláb (ma 18%) plus ennek bizonyos százaléka, mely százalékot a fenti rendelet ma 50-ben állapít meg, úgy hogy a mérsékelt kártérítés jelenleg a tőketartozásnak évi 27 százaléka. A törvény 8. §-a az államnak, törvényható­ságoknak, községeknek és ezek intézményeinek (üzemieinek) pénztartozásai dolgában intézke­dik. Ezekkel, mint adósokkal szemben, a tör­vény csakis akkor alkalmazható, ha ezek a hi­telezővel szemben kizárólag magánjogi alany­ként jelentkeznek. És ebben az esetben i­s csu­pán a 2. §. 2.­­bekezdésében megállapított mér­sékelt összegű kártérítés jár a hitelezőnek. Ahoz kétség nem férhet­, hogy a gyógyszerész­nek bárkivel szemben fennálló követelése tisz­tán magánjogi követelésnek tekintendő. Vizs­gálatunk tárgyának ez alapon és ezek után két fő kérdésre kell kiterjeszkednie : 1. Azok az intézmények, amelyeknek a gyógyszerész hitelt nyújt, a 8. §-ban körülírt intézmények fogalma alá vonhatók-e? 2. Tekintve, hogy a kártérítési összeg a kö­vetelés l­ejárta napjától számítandó, ezen köve­telésekre nézve mikor következik be a lejárat napja? Ad 1. A gyógyszerésztől­ hitelt igénylő köz­­intézmények fel vannak sorolva a mindenkori taxarendeletekben, így az új taxa rendeleté­nek 10. pontjában is. Ezekhez járul még az Orsz. Tisztviselői Betegs. Alap. Mindenekelőtt megállapíthatjuk, hogy az első helyen felsorolt államkincstár, kétségtelenül a törvény 8. §-ába illesztendő bele. A közalapok közül az Országos Betegápolási Alapot és az Országos Tisztviselői Betegsegé­lyezési Alapot illetőleg nem könnyű annak az eldöntése, hogy ezek állami intézmények-e vagy sem . Magában véve az a körülmény, hogy ezeket az alapokat törvény létesítette, mint alább is látni fogjuk, az állami intézmény kritériumát ki nem meríti. A kérdés az, hogy miből létesíttettek és miből tartják fenn ma­gukat! Ezek az alapok részben adókból (pld. az Országos Betegápolási Alap az­­ országos betegápolási pótadóból, 1898. évi XXI. t.-c. 2. §.) táplálkoznak, avagy közvetlenül az állam tartja fenn azokat. Ennek a révén, vélemé­nyem szerint, ezeket az alapokat állami intéz­ményeknek kell minősítenünk. Nem így­­ áll azonban a dolog különféle betegsegélyző pénz-­­tárakkal. Mert igaz ugyan, hogy ezek törvény-­­nek köszönhetik eredetüket­, ez azonban magá­­­ban véve már csak azért sem ruházza fel eze­ket az intézményeket állami jelleggel, mert van­nak az alkalmazásnkon kívül eső, más foglal­kozási ágaknak hasonló jellegű és törvény ál­tal létesített intézményei, pl. az ügyvédi gyám- és nyugdíjintézet, melyek azonban állami in­tézményeknek semmiképen nem tekinthetők. E téren a törvényes intézkedések csupán a biztosítás kötelezővé tétele és egységes rende­zése szempontjából van fontossága, helyeseb­ben szükségessége. Ezek az intézmények tulaj­donképpen biztosító­­szövetkezetek, amelyek önkormányzati­­szervekkel bírnak s amelyek tagjaik fizetéseiből tartják fenn magukat. Állami intézményeknek tehát nem tekinthetők. Az a helyzet áll így elő, hogy a gyógyszerész késedelmes fizetés esetén az államkincstárral és a különféle alapokkal szemben csupán a mér­sékeltebb összegű kártérítést (2. 2. bekez­dés), a betegsegélyző pénztárakkal szemben pedig a magasabb kártérítést (2. §., 1. bekez­dés) követelheti. Ez a gyógyszerészekre nézve különösen sérelmes, mert ezen intézmények ré­szére amúgy is csak mérsékelt számlák nyújt­hatók csak be, mert hiszen a munkadíjaknak tudvalevőleg csak 75 százaléka számítható fel. Igazságtalan pedig általában véve azért, mert hiszen az állam az adók késedelmes befizetése esetén szintén beszedi a kártérítést és pedig jó­val többet (havi 10 százalékot), mint a kártérí­tési törvény által megengedett magasabb ösz­­szegű kártérítés. Itt meg kell említeni, hogy az elmúlt nyár­­folyamán kibocsátott m. kir. népjóléti és mun­kaügyi miniszteri rendeletek (71936, 75162. és 86344. szám), valamint az 1923. évi december hó 24-én életbe lépett 130213. számú rendelet­­bizonyos javulást hozott létre a múltbeli állam

Next