Állami Gimnázium, Gyöngyös, 1884

Azonban ifjúságunk erkölcsi érzékének fejlesztésében s fegyelem* tartásában alapul szolgáló eme vezérfonalra nézve az 1882—83-iki tanévben kiadott Értesítőben elég bőven és érthetőleg kifejtvén néze­teimet, valamint azon positiv tényezőkre vonatkozólag is, melyeknek tapintatos és meleg érdeklődéssel­­ vezetett fölhasználása mellett az iskola, ha teljesen nem mentheti is meg, de legalább nagy mérvben akadályozhatja s megvédheti az ifjú­ nemzedéket a kor vészes áramlata ellen: ez alkalommal egy negatív eljárásban rejlő s magát érvényesít­hető eszközzel kívánom az első közleményben szellőztetett erkölcs­­nemesítő és jellem­alapító tényezőket szaporítani. S ez a tanuló ifjú­ság kezébe adandó olvasmányok gondos és tervszerű megválasztása, különösen pedig a regény­olvasás korlátozása. Hiszen ha figyelemmel tekintünk szét a társadalom rétegein, valami csüggesztő elégületlenség-idétlen beteges senyvelgésben látjuk tespedni nemcsak a póriasságon alig felülemelkedett osztályokat, ha­nem az ifjúságot is, melynek pedig koránál fogva az üdeség zománczá­­val kellene bírnia. A szív nemesebb érzelmei, melyek a honfit hazájá­hoz, a házastársat életpárjához, a szülőt gyermekéhez, és viszont fűzik, a regényes érzelgőségek zűrében ezélt tévesztve, nem találják föl az irányt, melyen a maguk és mások boldogítására hatniok lehetne és kellene. Néha egy a múltból föltámasztott emléken, vagy egy indít­­ványba hozott új eszmén, pillanatnyi lelkesedésben tör ki a nagy tömeg, míg sokszor ott, hol mindenáron cselekedni kellene, hideg kö­zönnyel zsebre rakja kezeit. Tilos kedvtöltéseket mohón hajhászó vagy elbetegesült kedélyű ifjakkal van tele a társadalom. Sok gondolkozó fő tette már föl e kérdést: „Mi az, ami az emberiség boldogságának, jólétének alapkövét — az erkölcsiséget — ennyire megingatta alapjá­ban ? Honnét van az, hogy a tanuló ifjúság nagy része is a magasabb czélú tanoknak csekély fontosságot tulajdonít? Azt tapasztaljuk, hogy korunkban mohón fölkapott divatos regényolvasás is egyik oka annak, hogy a divatbűnök gázai mindenütt oly buján nőnek föl a tár­sadalom rétegeiben. Az ifjakat semmittevésre, szellemtelen élvezetre csábítja, felületességre szoktatja, minden komolyabb munkától elidege­níti és könnyelművé teszi, és még sincs irodalmi vállalat, mely oly gyorsan terjedt és az ifjúságnál éppen úgy, mint az olvasó közönség minden osztályánál oly keresve keresett nő lenne, mint a regényiro­dalom. Még az ifjúsági könyvtárak is azokkal vannak telve! De ezen legkevésbbé sem lehet csodálkozni, vagy éppen megütközni. Miért? Mert ma az iskolák kitűnő jellegét a minél gazdagabb könyvtáraknak szokás tulajdonítani. S minthogy az elkényeztetett ifjú uraknak a ko­moly tartalmú könyv egyáltalában nem kell, az olvasgatási kedv föl­­éleszthetése végett regényekkel rakatnak meg a könyvtárak; azért van, hogy tankönyv helyett többnyire regényt látunk az ifjú kezében a tanévi eredmények nagy hátrányára! Az önképzés és tanulás soha többé vissza nem húzható kora: az ifjúság többnyire csak élvezetsóvár vá­gyak­ és regényes érzelgőségek mámorában foly le. Ha már tekintetbe vagyunk kénytelenek venni a kornak az isko­lák irányában támasztott igényeit, melyek az iskolák homlokára e két varázshatású igék: „tudni és ismerni“ tűzték: adjunk a különben is elcsigázott lelkű s blazirt kedélyű ifjaink kezébe oly irodalmi termé­keket, melyek a tiszta érzelmet és szűzies szemérmet féltékenyen ér­

Next