Református gimnázium, Gyönk, 1867

szád egyházmegyék is az e vidéken felállítandó központi iskolának, vagy­is ink­nak szükségét belátván, a két apa gyenge vállaira nehezedett terhes, de magasztos \ ^ el fel­karolja és pártolni fogja. Édes reményüket és áldást hozandó törekvésüket csak ha. '^er és még édesebb való jutalmazta. Már az 1806-ik év február 25-én Gyünkön tartott egyházi megyei gyűlés Csicsvay András és Keck Dániel urak magán iskoláját „egyházmegyei központi fiának“ - gymnasiumnak — nyilvánította, — Laky Istvánt pedig „központi oktatónak“ — pl .:felsorpól — kinevezte, és hogy kellőbben legyen díjazva, a n.-székelyi magyar népiskola tanítóján. A conventió­­ját és tisztét rárajbolzta azon kötelezettséggel, hogy a népiskolában tanítandó tárgyakr­an kívül még latin nyelvet s a gymnasiumokban előadatni szokott más tudományokat is tanítson, a miért is külön fizetése leend.“ A fizetés azonban meg nem határoztatott. — Ugyan azon gyűlésben bizonyos Szathmáry­-féle hagyaték az iskola fentartására rendeltetett, letétetvén ez által a központi iskola pénztárának a­pja. 1806 julius 24-én Sangváron tartott egyházmegyei gyűlésen a nevezett hagyaték az egyházmegyei pénztártól elstülönittetett, s kezelése külön vezetendőnek rendeltetett. Ugyan e gyűlés a n.-székelyi magyar tanítónak — mint központi oktatónak — fizetését az iskolai alapból évenként 50 frt, a tanulók szülei által pedig negyedévenként fizetendő 1 frtal javította. És minthogy a központi iskola növendékei — német nyelv kedvéért — a német népiskolát is látogatták, ugyan­ezen iskola tanítójának fáradságát évi 20 írttal az iskolai pénzalapból, a tanulók szülői által pedig évnegyedenként 30 írral jutalmazni határozta. De hogy ezen központi intézet mint a K.-Somogy egyházmegyének felkarolt gyermeke mindenben ápoló és nevelő anyjának intézkedéseitől fü­gjön a fent tisztelt gyűlés n.­székelyi magyar ajkú lelkész­­. Nagy Györgyöt központi iskola felügyelő­jének — „inspectornak“ — rendelte azon meghagyással, hogy az intézetnek haladásáról bel- és kül­állapotáról az egyházmegyéhez évnegyedenként kimerítő értesítést küldjön, Laky István köz­ponti oktatónak nagy­berényi lelkészszé lett elválasztása következtében pedig, helyét a Pápáról meghívott „syntaxeos publicus praeceptor“ Mányoki Józseffel töltötte be professori czímmel. Elrendezvén e képen K.-Somogy egyházmegye lelkesen fölkarolt iskoláját, csak hamar azon örvendetes eredményről értesült, hogy a környékről összegyülekező s napról-napra meglepő­­leg növekedő tanulók számának egy professor, még a n.-székelyi német népiskolai tanítónak segít­ségével sem képes kellőleg megfelelni. Ennek következtében nehogy a virágzásnak indult iskola hiányt szenvedjen vagy hanyatlásnak induljon az egyházmegyének 1808. Kecscsén tartott gyűlésén egy segéd­oktatóról — publius praeceptor — vagy miint nevezték correctorról — kelle­­gondoskodni. Az elkerülhettem*' szükséges segédoktatónak dijaztatását az iskolai pénztárnak csekélysége h hellenné tette ugyan e pillanatban, de a szükség és az ügy szentsége támasztott egy nemes lelkű pártfogót Vécsey József egyházmegyei tanácsbiró és pénztárnokban, ki lelkesülve és buzdittatva a mindinkább szaporodt növendékek száma által, hogy az egyház és hazának jó és hasznos jövő­t ígérő intézet fenállhatásához ő is mint lelkész és hazafi hozzájárulhasson: 430 frtot adományozót az iskolának örökös alapul, az iskolai könyvtár kezdeményezéséül pedig 200 frtot tett le. E nenes tett az egyházmegyei gondnok néhai Horváth Ádámot is egy terv készítésére indította, melyt 1809. mártius 7-én Kapolyban tartott gyűlésen az egyházmegyének bemutatott, s melyet ez öröm­­mel fogadván, elhatározta, hogy a középponti iskola fentarthatásának biztosításához, s az e czém­ letett pénzalap gyarapításához az egyházmegyének minden egyházközsége helyadományokká járuljon s ezeknek beszedésével idősbb Hőke József lelkész és egyházmegyei tanácsnokot bízta meg Még ugyansz azon év julius 11 -én Kilitiben tartott egyházmegyei gyűlés, az önkénytes adakozás utján kegy­ülendő egyadomány­okat 19 p. m. búzában állapította meg. Azonban mig a K.-Somogy egyházmegye iskolája fentarthatása mellett lángol és küzd; míg naponként fejlhező életét és virágzását magán és köz áldozatokkal ápolni törekszik, az alatt

Next