HELIKON - VILÁGIRODALMI FIGYELŐ 20. ÉVFOLYAM (1974)

1974 / 1. sz. - ÉVFORDULÓ - KÖPECZI BÉLA: Esztétikai érték és etikai érték: Petőfi Sándor élete és életműve

ÉVFORDULÓ KÖPECZI BÉLA Esztétikai érték és etikai érték: Petőfi Sándor élete és életműve* Merész dolog lenne vitát kezdeni itt az érték problémájáról és azokról az összefüggésekről, amelyek esztétikai érték és etikai érték között fennállhat­nak. Az értékkategóriákat csak valamely világnézettel, filozófiával, ideológiai hagyománnyal való összefüggésükben lehet meghatározni, és az értékmeg­határozások, mint pl. a jó és a rossz vagy a szép és a rút, szintén ettől függenek.­ Az esztétikai érték és az etikai érték között fennálló összefüggés kérdése az ókortól kezdve felvetődik, és tudjuk, hogy számosan vannak olyanok, akik e két kategória teljes függetlensége mellett törnek lándzsát. Bárhogy is áll a dolog, Arisztotelész óta az esztétikusok, és nem is a legkisebbek, azt állítják, hogy a katharszisz az a legmagasabb forma, amelyben a művészet hatása meg­nyilvánul. Tulajdoníthatunk különböző tartalmakat ennek az emóciónak, de lehetetlenség tagadnunk az erkölccsel való kapcsolatát, annál is inkább, mivel a műalkotás olyan befogadóval áll szemben, aki teljes lényével reagál.­ Ezek előrebocsátása után szeretnék utalni e rövid előadásban azoknak az összefüggéseknek a problémájára, amelyek esztétikai érték és etikai érték között jönnek létre a műnek az író személyisége által való megvilágításán keresztül. Tudjuk, hogy szkepticizmus uralkodik az író és műve közötti viszony vizsgálatát illetően, és ez egészséges szkepticizmus, ha arról van szó, hogy az irodalmi életrajz egyszerűsítéseit kell megcáfolni.­ Mégis vannak az irodalom­történetnek olyan esetei, sőt korszakai is, amikor az író személyiségének szerepe fontos nemcsak a műalkotás keletkezése, hanem annak hatása szempontjából is. Ilyen Petőfi Sándor esete is, a magyar költőé és forradalmáré, akinek ebben az évben ünnepeljük születése 150. évfordulóját.4 * Az A. I. L. I. VII. Kongresszusa megemlékezett Petőfi Sándor születésének 150. évfordulójáról. A megemlékezést Köpeczi Béla tartotta, kapcsolódva a kongresszus egyik fő témájához. 4Vö.: Столович, л. н.: Прекрасное в жизни и искусство. Москва, 1964; Категория прекрасного и общественный идеал; Москва, 1969; Die Schönheit als Wert und der Wert der Schönheit. „Deutsche Zeitschrift für Philosophie", Berlin, 1966. 12. sz.; Каган, M. С.: Начала эстетики, Москва, 1964; Uő.: Лекции по марксистско-ленинской эстетике. 2. изд. Ленинград, 1971. 2 L. Е problémáról: RENÉ WELLEK—AUSTIN WARREN: Theory of Literature, 1956; Разумный, В. А.: Этическое и эстетическое в искусстве. Москва, 1959; G. LUKÁCS: Die Eigenart des Aesthetischen. Berlin —Spandau, 1963. 3 Храпченко, M. Б.: Творческая индивидуальность писателя и развитие литера­туры. Москва, 1970. 4 Vö.: Révolté ou révolutionnaire, Sándor Petőfi 1823—1973. Corvina Kiadó, Budapest, 1973. KÖPECZI BÉLA előszavával: Europe (különszám), 1973 február (válo­gatással Petőfi műveiből és művének szentelt tanulmányokkal); GYULA ILLYÉS: Vie de Petőfi, Paris, 1962.

Next