HELIKON - VILÁGIRODALMI FIGYELŐ 27. ÉVFOLYAM (1981)

1981 / 4. sz. - KÖNYVEK - KILIÁN ISTVÁN: Kardos Pál: Irodalmi tanulmányok

kóztak a fasizmustól (az ermetismo Ungarettivel, Montaléval, Quasimodóval), majd a harmincas években megjelent a prózaírók friss csapata, egy nemzedék, amely „kitör a magányos művész kö­reiből, és pozitív, nem pedig védekező programot keres" (Vittorini, Soldati, Buzzati, Pavese stb.). A „kistükör" műfaji szabálya az objektív le­írás, amelyben a szubjektív szelektív szempontok­nak háttérbe kell szorulniuk. Ezért érezzük igaz­ságtalannak a legújabb olasz irodalom differenciá­latlan, gyors elintézését, ami alól csak Pier Paolo Pasolini kapott felmentést. (A háború utáni olasz irodalomra szánt 17 lapból hármat foglal el egy Pasolini-vers, újabb kettőt a Pasolini elemzés, amikor pl. Bassanira csak négy sor jut.) Az elem­zés helyett adott sommás ítéletek nem segítik az olvasót a jelenkori olasz irodalom problémáinak, sajátosságainak megértésében. A szerzőnek jobban fel kellett volna használnia a mai olasz marxista kritika elemző megközelítését, a nagy tényanyag­ból elvont elméleti következtetéseit, s akkor nem kellene bosszankodni az ilyen és ehhez hasonló ítéletek miatt. „A hidegháború évtizedét a soro­zatos veresége, kiábrándulások, egyéni tragédiák, pálfordulások, ellentmondásos művek jellemzik, hogy azután a hatvanas évekre, sokat veszítve ko­rábbi eredetiségéből, újra az az állapot térjen vissza az olasz kultúrába, melyet valahol a századelőn már megfigyelhettünk". Nem menti a kistükröt az sem, hogy később három szép tanulmányban (Buzzati harca az idő­vel, Olasz novellák a háború után, Neptun nemze­déke) a szerző elmélyültebben foglalkozik az 50-es, 60-as évek irodalmával. Véleményünk szerint az eljövendő magyar nyelvű, átfogó olasz iroda­lomtörténet - ha lesz ilyen egyáltalán ebben a században - a komparatista kísérlet ellenére, el­sősorban a monografikus tanulmányokat használ­hatja majd, a Svevóról, Pirandellóról, Buzzatiról írottakat kell akkor majd újraolvasni. Az olasz irodalomról szóló könyv végén külön fejezetben (Reflexiók) számol be Szabó György olaszországi utazásainak élményeiről, gondjairól, gondolatairól. Az 1962-es képzőművészeti bien­nálétól, a Petőfi-előadásokon keresztül, egy vo­natrobbantási kísérletig, a terrorizmus égetően aktuális problémájáig ível témájában a naplószerű esszé. A Reflexiók külön értéke világos gondolat­menete, fesztelen, élvezetes stílusa. Ez a rész ter­mészetesen lazán kapcsolódik az előbbiekhez, jobbára csak a biennáléról szóló esszé fűzhető össze az irodalomtörténettel. Szabó György a hatvanas évek elejét a képzőművészetben is for­dulatnak tekinti: Jackson Pollock amerikai festő 1948-as római emlékkiálításának a hatása ekkor érik be igazán, az elszigetelt próbálkozások után ekkor szerveződik irányzattá a modern festészet egyik fő törekvése. Az informale, az absztrakton túli absztrakcionizmus teljes mértékben elszakad a valóságábrázolástól, tagadja, hogy a való világ művészi inspiráció forrása lehet. „Elszakadás, mégpedig tökéletes elszakadás a »másolás«, a »le­képezés« minden következményétől, s átlépés az autonóm »teremtés«, a semmiből való isteni alko­tás birodalmába!" E festészeti irányzat mögé filo­zófiai-gondolati háttérként a szerző a zen hatását vázolja fel. Mivel komoly filológiai adatok nem állnak a rendelkezésére, pusztán „rímelő" gondo­latokról beszél. Nem mernénk elvitatni a zen lát­ványos, bár megindokolatlan hatását, de arra nyo­matékosan szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy az itt felsorakoztatott művészetelmélet-töredékek nemcsak a zenre rímelnek. A semmiből való isteni teremtés analógiájára elképzelt művészi alkotás Platón és Plotinosz óta az esztétikai gondolkodás egyik archetípusa, a XVI. században a manieris­ta elméletek, a XVIII. században az emocionális irányzatok és a zseni­elméletek hangoztatták elő­szeretettel a valóság megtagadását, az alkotó jogát a mindentől független szuverén teremtésre. Pál József Kardos Pál: Irodalmi tanulmányok Budapest, 1979. Gondolat, 364. Debrecenhez, a pedagógiához, az egyetemhez haláláig hű maradt, s most megjelent tanulmány­kötete Kardos Pál halálon túli hűségéről is árulko­dik, hiszen a kötetben megjelent tanulmányok egy kivételével valamiféleképpen ehhez az ősi kál­vinista városhoz kötődnek. Az első két tanulmány Ady Endre és Babits viszonyát elemzi. Az elsőben a két költő valósá­gos baráti viszonyát, a másodikban az Adyt túlélő költő megnyilatkozásaiban azt kutatja, hogy hű maradt-e Babits Adyhoz halála után, az újjáéledő Ady-gyűlölet kezdetén. Kardos Pál a költő írás­beli rádiós előadásait, személyes emlékeit állítja csatasorba tételének bizonyítására. Babits Mihály irodalomtörténészként, esszéíróként, költőként is barátja volt Adynak, majd apostola az Ady-kul­tusznak. Debrecen a magyarországi kálvinizmus köz­pontja. Társadalmát, cíviseit a konzervatizmus jel­lemezte. Mégis, a református kollégium fiatalsága, századok hagyományait követve, fogékonyabb volt minden újra, mint bármelyik magyar vidéki

Next