HELIKON - IRODALOMTUDOMÁNYI SZEMLE 38. ÉVFOLYAM (1992)

1992 / 2. sz. - KÖNYVEK

KÖNYVEK szemben határozza meg magát: ezt az esztéták úgy tekintik, mint ami túlságosan is közel van a "tulaj­donképpeni élet" politikájához, az új­ historicisták pedig úgy, hogy nem eléggé olyan, mint a "valódi élet" politikája. A panasz más, de a célpont is­merős..."(178.) Fish úgy véli, ezzel az irányzattal, amely meglepően hasonló terminológiát és érv­rendszert használ, mint ellenlábasa, ugyancsak fel kell venni a harcot: „1979-ben (és korábban is) a politikáért vitáztam, és a transzcendencia ellen, most a politikáért vitázom, és a Politika (az új transzcendencia) ellen" (179.). Az ebben a kötetben először közölt tanulmá­nyok közül a bevezető számít a programadónak. Azzal foglalkozik, hogy mi a következetes magatar­tás a formalizmussal szemben; hogy mik a formaliz­mus jellegzetes elgondolásai (tizenhatot sorol fel) ; hogyan függ össze a (nyelvészeti és jelentéselmé­leti) formalizmus a fundacionalizmussal; s miután több példán, jogi, értelmezéselméleti és irodalmi illusztráción át mindezt könyve fejezeteivel kap­csolja össze, az utolsó részben könyve végkövet­keztetésére is rátér. Ezt az eddig ugyancsak közzé nem tett „Retorika" című tanulmány fejti ki, azaz, „retorikus világban élünk" (25.). Nincs szó szerin­ti jelentés, az értelmezés korlátait a szándékba kell áthelyeznünk, amit viszont interszubjektíve, értel­mezés és meggyőzés útján alapozzunk meg. Ezek az első belátások, azok a lépések, amikből szük­ségképpen következik a többi. Maga a „Retorika" című írás azt az álláspontot teszi félreérthetetlen­né, amely a korábbi Fish-írásokból is kibontakozott már: ha két irányzat állítható szembe egymással, s az egyiket lehet akár „racionális episztemológi­ának" nevezni (Scholes nyomán) vagy fundacio­nalizmusnak, amely a szilárd világot közvetlenül és pontosan felfogó teljes énnel számol, a másikat meg retorikus, kulturális relativista álláspontnak, akkor Fish az utóbbi mellett áll ki. (Az előbbi álláspont képviselői közül Fish-nek ezeken a lapokon ép­pen Habermas-szal van vitája.) Csillogó nevekből áll az a lista, amelyet a „retorikusok" jellemzésé­re állít össze: szerepel itt Kenneth Burke, Bahtyin, Wayne Booth, Roland Barthes, Chaim Perelman, az etnometodológusok, a befogadásesztétika mű­velői, Frederic Jameson és Hayden White. Persze nem mindig és nem mindegyikük vonja le saját alapállásának végső konklúzióit. Fish könyve többek között az amerikai szellemi élet egyfajta krónikája is, amennyiben tükröződ­nek benne az elmúlt évek vitái, szellemi áramlatai, erősödő-gyengülő iskolái. Ez avulóvá, tünékennyé, kordokumentummá is tehetné — de éppen ebből okulhatunk is a legtöbbet —, s valószínű, hogy az újra meg újra visszatérő, felelevenedő polémiák életben is tartják majd a művet. A kötetet impozáns mutató egészíti ki, amely önmagában is olvasmány. KÁLMÁN C. GYÖRGY Jim Merőd: The Political Responsibility of the Critic. Ithaca — London, Cornell University Press 1987. XII+267. Ha a recenzens nem szűkölködik az elisme­rő szavakkal Fish 1989-es könyvének méltatása­kor, akkor különös helyzetbe kerül, amikor Me­rőd művét kell ismertetnie. Merőd ahhoz a tá­borhoz tartozik, amelyet Fish „baloldali" anti­professzionalistának nevez; azok közé, akik a po­litika és a mindennapok életének nagyobb súlyát szeretnék látni a tudomány berkein belül. Mindenekelőtt fussunk át a könyv fejezetein és főszereplőin. (Ezúttal nem lazán összeszerkesztett tanulmányokról, hanem valódi könyvről van szó.) Az első fejezet az „Úton a munkához: Bevezetés" címet viseli: itt Jameson, Fleulantzas és Derrida ne­ve szerepel sűrűn. „A kritikus értelmiségi szerepe" című fejezet az értelmiségkutató szociológus Alvin Gouldner nézeteit ismerteti hosszan (többek kö­zött arról, hogy az értelmiségben miért is van rossz érzés a tudósi hozzáértéssel és a kritikai tekintéllyel kapcsolatban), majd Rorty nézeteit bírálja a szerző; végül Chomsky írásai vezetnek át a következő, az „Értelmiségi (szellemi?) autoritás (tekintély?) és az államhatalom" című fejezethez. Ez Ohmann-nek Fish által hevesen bírált könyvéből indul ki, és Gramscihoz jut el. (Persze Gramsci neve már az első lapon felbukkan, s végig hivatkozási alap ma­rad.) A „Szellemi territóriumok" cím alatt az állam, a nemzet, az intézmények és a közösség fogalmait fejtegeti, s az értelmezői közösségek kategóriájá­nál horgonyoz le. Ezek Merőd szerint „szilárdan az államhatalom logikájában és hatókörében he­lyezkednek el" (105.), a fejezet pedig azzal zárul, hogy Meród megfogalmazza a kritikus egyik fő fel­adatát, miszerint „pontosan mérlegre kell tennie, az értelmiségi szerepét az államhatalomhoz képest. Ezt a szerepet számos territórium bonyolult átfe­dése közvetíti, sőt, szűri; ezek elhomályosítják az információnak s az olyan meghatározott gyakorla­tok hatását, mint amilyen az irodalomkritika és a kritikai elmélet" (106.). S hogy mi is ez az ér­telmezői közösség — amely kérdést Merőd utolsó mondatában föltesz — azt az ötödik fejezet van hivatva megvilágítani („Elmélet és értelmezői kör

Next