HELIKON - IRODALOMTUDOMÁNYI SZEMLE 44. ÉVFOLYAM (1998)

1998 / 1-2. sz. - A RENESZÁNSZ KIHÍVÁSA - LOUIS A. MONTROSE: A reneszánsz mint hivatás. A kultúra poétikája és politikája

LOUIS A. MONTROSE / A RENESZÁNSZ MINT HIVATÁS. Ill Ahogyan többek között Johnathan Dollimore és Alain Linfield megjegyezte, ennek a szubjektum/struktúra problémának egy változata észlelhető az új történeti irányultságú reneszánszkutatás területén: egyik oldalon azok, akik kiemelik az ural­kodó ideológiával szembeni hatásos ellenállás és felforgatás lehetőségét - azaz a szub­jektum ágens voltának lehetőségét; a másik oldalon pedig azok, akik a Tudor-Stuart­állam hegemonikus képességét emelik ki, azaz hogy képes magába foglalni látszólag felforgató gesztusokat, vagy akár létrehozni azokat, annak érdekében, hogy azután magába foglalhassa­­ ez utóbbi képesség „a hatalom tulajdonképpeni feltételét"13 Critical Inquiry 1982. 8. 777-795.; marxista kritikájára PETER DEWE: Power and Subjectivity in Foucault.­­ New Left Review 144. 1984. március-április, 72-95.­­ Edward Said kommentárja szerint „Foucault elképzelése a hatalomról jobbára azon belül marad, mintsem ellene van. ... A dominancia iránti érdeklődése kritikus volt, de nem annyira vitató vagy szembenálló, mint ahogy a felszínen látszik. Mindez abba a paradoxonba fordul, hogy Foucault elképzelése a hatalomról az volt, hogy felfedi annak igazságtalanságát és kegyetlenségét a hatalom elemzése által, de teoretizációja révén többé-kevésbé ellenőrizetlenül hagyja tovább működni." (Foucault and the Imagination of Power.­­ Foucault: A Critical Reader. Ed. David Couzens Hoy. Oxford, Basil Blackwell 1986. 149-155.152. Köszönettel tartozom ANTHONY GIDDENS: Central Problems in Social Theory. Berkeley, Univ. of California Press 1979. című könyvében az Agency, Structure (49-95.) című fejezetnek.­­ Ld. továbbá a „tapasztalat" meggyőző megfogalmazását („olyan folyamat, amely által minden társadalmi létező számára a szubjektivitás előállítódik"). TERESA DE LAURETIS: Alice Dosen't: Feminism, Semiotics, Cinema. Bloomington, Indiana Univ. Press 1984.: „Ezen a folyamaton keresztül a társadalmi reali­tásba helyezi magát vagy helyeződik, és így szubjektumként fogja fel és érti meg azokat a viszonyo­kat - materiális, gazdasági és személyközi viszonyokat -, amelyek valójában társadalmiak, és egy szélesebb perspektívában történetiek. A folyamat megszakításmentes, megvalósítása bevégezhetet­len vagy naponta megújuló. A szubjektivitás tehát minden személy számára folyamatos konstrukció, nem a kiindulás vagy a megérkezés fix pontja, ahonnét aztán a világgal kölcsönhatásban állnának. Ellenkezőleg, ez maga a kölcsönhatás eredménye ..., és így nem külsődleges eszmék, értékek vagy materiális okok hozzák létre, hanem a gyakorlatokban, diskurzusokban és intézményekben való saját személyes, szubjektív részvételünk, amely jelentőséget ad (értéket, jelentést és hatást) a világ eseményeinek" (159.). 13 STEPHEN GREENBLATT: Invisible Bullets: Renaissance Authority and Its Subversion.­­ Political Shakespeare. Ed. Johnathan Dollimore-Alan Linfield. Ithaca, Cornell Univ. Press 1985. 18-47. 45. (Újra kiadva: STEPHEN GREENBLATT: Shakespearean Negotiations, 21-65.). Ez az álláspont olyan Foucault­olvasatot sejtet, amely a történelem diszkontinuitását és a szubjektumok alávetettségét hangsúlyoz­za; nem hagy helyet a változás vagy a megvitatás számára.­­ A „bennfoglalás"-álláspont kritikájára ld. JOHNATHAN DOLUMORE bevezetőjét a Political Shakespeare-hez 2-17.; ALAN SINFIELD: Power and Ideology: An Outline Theory and Sidney's Arcadia. W­ESH 1985. 52: 259-277.­­ Ezeket a kérdéseket részletesebben tárgyaltam, különösen Spencerrel kapcsolatban: The Elizabethan Subject and the Spencerian Text.­­ Literary Theory/Renaissance Text. Ed. Patricia Parker-David Quint. Baltimore: Johns Hopkins Univ. Press 1986.­­ Noha a kritikának és a vitának erre a kontextusára nem utal külön, Greenblatt a Shakespearean Negotiations újonnan összeállított nyitófejezetében arról ír, hogy gondolkodásában előre nem látott „fordulatok" történtek. Megkíséreltem a hatalom kategóriájában ötvözni a Tudor- és a Stuart-kultúra összetett motívumait, de ez a kifejezés olyan strukturális egysé­get és stabil irányítást feltételezett, ami szemben állt mindazzal, amit tudtam a tekintély és az erő működésével ebben a korszakban. Amennyire lényeges volt a reneszánsz irodalommal kapcsolatban a hatalomról beszélni (nem­csak mint az ábrázolás tárgyáról, hanem előfeltételéről is), éppúgy fontos volt ellenállni annak, hogy

Next