HELIKON - IRODALOMTUDOMÁNYI SZEMLE 44. ÉVFOLYAM (1998)

1998 / 1-2. sz. - ELMÉLETI ALAPOK - SZŐNYI GYÖRGY ENDRE: Az újhistorizmus és a mai amerikai Shakespeare-kutatás

22 ELMÉLETI ALAPOK legkülönbözőbb módokon összefonódó sokaságáról. Greenblatt tézisei a kö­vetkezőképpen tükrözik ezeket a meggondolásokat:­­ Az énformálás mindig magában foglal egy abszolút hatalomnak való aláve­tést is, mely hatalom az egyénen kívül van. Isten, egy szent könyv, egy intéz­mény, mint például az egyház, gyarmatosító vagy katonai szervezet stb.­­ Az önformálás folyamata mindig egy másvalamivel összefüggésben tör­ténik, melyet az egyén idegen s fenyegető másságként érzékel. E fenyegető másságot­­ eretnek, vadember, boszorkány, csábító, áruló, antikrisztus - fel kell fedezni vagy ki kell találni, annak érdekében, hogy le lehessen győzni.­­ A másságot az autoritás kétféleképpen érzékeli: (1) vagy kaotikus formát­lanságként (a rend hiánya); vagy (2) hamis, negatív formaként (a rend pa­ródiája). Miután az első esetről készült beszámolók igyekeznek a jelenséget tematizálni és rendszerbe foglalni, a kaotikus általában a démonikus kate­góriájába csúszik át. Ugyanakkor az idegen forma úgy képeződik le, mint az autoritás torzképe.­­ Ami egyvalaki számára autoritás, egy másik számára idegenség. - Mikor egy autoritást vagy idegenséget elpusztítanak, egy másik foglalja el annak helyét. - Mindig egynél több autoritás és idegenség hat egy adott időszituációban. - Az erő, mely az autoritás nevében jön létre, hogy legyőzze az idegenséget, mindig túltermelődik, s fenyegeti az autoritást, melyet védelmezni hivatott, így az énformálás a félelemérzetet is jelenti, s az „én", a személyiség bizo­nyos mértékű elvesztését is. Összefoglalva ezeket a megfigyeléseket [...] azt mondhatjuk, hogy az énformálás az autoritás és az idegenség találkozásának fókuszában jön létre, s ami ebből a talál­kozásból termelődik, abban van valami mind az autoritásból, mind pedig a támadás­ra kiszemelt idegenségből. Következésképpen az ily módon formálódott személyiség mindig magában hordozza saját maga szubverziójának és elvesztésének jeleit is. E hosszabb idézet - a fordítás fogyatékosságainak ellenére is - adhat talán némi ízelítőt Greenblatt gondolkodás- és írásmódjának sajátosságaiból. Utóbbi műveiben mindinkább a szubverzió kérdése izgatja, s figyelme szinte kizáróla­gosan az Erzsébet-kori színházra irányul, melyet a hatalom által dotált szubver­zió modellterepének tekint. Újabb kérdésfeltevéseit így parafrazeálhatnánk: mi­ként termel egy kultúra vezető ideológiái elleni kihívásokat, s miként bánik el ezekkel a kihívásokkal? Hogyan tartja fenn magát egy kultúra azáltal, hogy ki­zárja, exorcizálja vagy betiltja a jelzett kihívásokat? Greenblatt válasza az Erzséb 20 GREENBLATT, 1980. 9.

Next