HELIKON - IRODALOMTUDOMÁNYI SZEMLE 47. ÉVFOLYAM (2001)

2001 / 4. sz. - KÖNYVEK - FRIED ISTVÁN: A.S. Puskins Werk und Wirkung : Beiträge zu einer Göttinger Ringvorlesung / Hrsg. von Reinhard Lauer und Alexander Graf

KÖNYVEK­ giája az „egyenlőtlen fejlődés" koncepciója ré­vén a skót felvilágosodás történelemfelfogására épül, azaz egy kettős temporalitásra (127), hiszen e szerint az elgondolás szerint egyfelől minden kultúra egyidejűleg létezik egyazon kalendáriumi időben, másfelől azonban a kultúrák egy elvont, ideális időtengelyen eltérő fejlődési szinten állnak. Ilyen értelemben a távoli vidékekre utazó antro­pológus egyfajta időutazásban vesz részt, s a különféle kultúrák vizsgálatakor más és más korokban jár. Bár Chandler ezt a felfogást az abszolút szellem kibontakozásának hegeli vízi­ójával állítja szembe (mely a kalendáriumi idő­tengelyen is fejlődést tételez), nem véve észre, hogy az idealista fejlődéselv már magában a kétféle idő megkülönböztetésében jelen van, a kulturális antropológia fogalmának effajta értel­mezése ezzel együtt is elgondolkodtató, pontosan az idealizmussal való összefüggése miatt. Sartre és Lévi-Strauss vitája visszavezet ket­tejük közös hivatkozási alapjához és kiinduló­pontjához, Karl Marx Louis Bonaparte brumaire tizennyolcadikája című munkájának híres megál­lapításához, miszerint „Az emberek maguk csi­nálják történelmüket, de nem szabadon, nem ma­guk választotta, hanem közvetlenül készen talált, adott és örökölt körülmények között". Marx elem­zése a determináció, a cselekvőképesség (agency), a motiváció, a történelmi kontextus problemati­zálásával a mai historista diskurzusokat is meg­határozza. Chandler szerint a „historizmus a cselekvőképesség kérdését veti fel a »történelmi helyzet« fogalmával összefüggésben, s olyan cselekmény-elbeszéléseket alkalmaz, amelyek­ben a motiváció egy térben és időben konkreti­zált társadalmi »színtérnek« tulajdonítható" (37). Chandler nemcsak arra mutat rá, hogy Kenneth Burke A Grammar of Motives című könyvében miként vitte tovább a determináció elemzését (164­5.), hanem arra is, hogy a determináció miként lesz „túldetermináció" (Althusser) olyan szerzőknél, mint William Hazlitt vagy P. B. Shelley. Ahogy a könyv címe is jelzi, Shelley kiemelt szerepet kap Chandler érvelésében, s ezt tükrözi a kötetet keretező két elemzés is: a címadó szonett és a híres óda páratlanul alapos értelmezése. Ezek­ben a romantika történelmi és textuális tudatos­ságát, az értelmezés történelemformáló erejének felismerését, a kazuisztikus gondolkodás radi­kális önfelfüggesztését, azaz egyfajta „performatív öntudat" nyomait igyekszik kimutatni a szerző. Shelley „a romantikus historizmus legbonyolultabb eseteként" jelenik meg (489), korántsem indo­kolatlanul. Az Óda a nyugati szélhez tropológiai rendszerének, intratextuális és intertextuális uta­lásainak, belső ismétléseinek és versszerkezetének elemzése során összegzi újra Chandler azt a tézist, amelynek bizonyítására eddigi olvasatai is irá­nyultak, nevezetesen, hogy az efféle szövegek tudatában vannak saját textuális munkájuk tör­ténelmi performativitásának, s a „hiányzó ok" (Althusser) logikája szerint maguk teremtik meg azt a „korszellemet", amelynek befolyását önnön eredetükként ünneplik. Meg kell azonban jegyez­nünk, hogy ez a körkörös struktúra nemcsak felszabadító, de bénító is lehet, születésekor fertőzve meg azt a „politikai hitet" (553), amely mellett Chandler elkötelezni látszik magát. A Lukács György hegeliánus terminológiájára emlékeztető „performatív öntudat" könnyen az abszolút tudás „romantikus ideológiájává" válhat, amennyi­ben egyetlen totalitásban kísérel meg összefogni két olyan szövegműködési módot (nevezzük eze­ket akár dokumentumszerűnek és műszerűnek, akár konstatívnak és performatívnak), amelyek széttartását a „hübrisszel" elutasított retorikai ol­vasás sosem szűnt meg hangsúlyozni. Ezért bár egyetérthetünk azzal az általános vélekedéssel, mi­szerint Chandler „korszakos" művet írt, egyet kell értenünk azzal a professzorral is, aki a könyvet ek­képp kommentálta: „bár üdvözlendő, hogy Chand­ler végre elmozdul McGann álláspontjáról, való­jában azonban arra a pontra visz vissza bennünket, amelyet de Man már javában vizsgált, még mielőtt az újhistorista kitérőre sor került volna". FOGARASI GYÖRGY A. S. Puskins Werk und Wirkung. Beiträge zu einer Göttinger Ringvorlesung. Hrsg. von Rein­hard Lauer und Alexander Graf. Wiesbaden 2000. Harrasowitz Verlag, 204. A göttingai Georg-August Egyetem Szláv Fi­lológiai Szemináriuma hagyományaihoz méltón emlékezett meg Puskin születésének bicentená­riumáról. A Schlözer munkássága óta szlaviszti­kai kutatóközpontként funkcionáló szeminárium

Next