HELIKON - IRODALOMTUDOMÁNYI SZEMLE 51. ÉVFOLYAM (2005)
2005 / 1-2. sz.
2005 MÁJ 23. A kritikai kultúrakutatás A kilencvenes évek humán- és társadalomtudományi sikertörténetének számító kritikai kultúrakutatást bemutató szám összeállításakor szerzőink arra vállalkoztak, hogy a magyar kontextushoz illeszkedve bemutassák a kritikai kultúrakutatás különböző hagyományait, így a tanulmányok a terület jelentősebb fordulópontjai mellett - kulturalizmus-strukturalizmus vita, az antropológia kritikai hasznosítására vonatkozó igény megszületése az Egyesült Államokban - olyan összefüggésekre is szerettek volna rámutatni, amelyek módszertanilag hathatnak a terület magyarországi recepciójára. Ezért került be a tanulmányok közé a kritikai kultúrakutatás és a brit oktatási rendszer történelemszemléletét, illetve a kulturális termelés elméletének kisebbségi értelmezését tárgyaló tanulmány. Ezeket az írásokat olyan áttekintésekkel igyekeztünk kiegészíteni szemléinkben, amelyek rávilágítanak - a kritikai kultúrakutatás kontextualista megközelítésével összhangban -a diszciplína különböző nemzeti összefüggéseire. Az Egyesült Államokban zajló sikertörténet és az expanziós válság kapcsolatát, a kritikai kultúrakutatás által felhasznált francia elméleti háttér kulturális és teoretikus jelentőségét, a német „kultúratudomány" közelmúltbeli történéseit, a magyar társtudományos kezdeményezéseket, valamint a formálódóban lévő európai kultúrakutatás vitáit azért foglaltuk össze, hogy az általános tájékoztatás mellett elősegítsük a kritikai kultúrakutatás tudatos magyarországi befogadását a humán-, illetve közelebbről az irodalomtudományos közegben. Reméljük, hogy a Helikoti kritikai kultúrakutatásról szóló száma hozzájárulhat ennek megvalósulásához. Kötetünk kultúrakutatási szövegeit SÁRI B. LÁSZLÓ szerkesztette. A SZERKESZTŐBIZOTTSÁG