HELIKON - IRODALOMTUDOMÁNYI SZEMLE 51. ÉVFOLYAM (2005)

2005 / 1-2. sz.

2005 MÁJ 2­3. A kritikai kultúrakutatás A kilencvenes évek humán- és társadalomtudományi sikertörténetének számító kritikai kultúrakutatást bemutató szám összeállításakor szerzőink arra vállalkoz­tak, hogy a magyar kontextushoz illeszkedve bemutassák a kritikai kultúrakutatás különböző hagyományait, így a tanulmányok a terület jelentősebb fordulópontjai mellett - kulturalizmus-strukturalizmus vita, az antropológia kritikai hasznosítá­sára vonatkozó igény megszületése az Egyesült Államokban - olyan összefüggé­sekre is szerettek volna rámutatni, amelyek módszertanilag hathatnak a terület magyarországi recepciójára. Ezért került be a tanulmányok közé a kritikai kultú­rakutatás és a brit oktatási rendszer történelemszemléletét, illetve a kulturális termelés elméletének kisebbségi értelmezését tárgyaló tanulmány. Ezeket az írá­sokat olyan áttekintésekkel igyekeztünk kiegészíteni szemléinkben, amelyek rávi­lágítanak - a kritikai kultúrakutatás kontextualista megközelítésével összhangban -a diszciplína különböző nemzeti összefüggéseire. Az Egyesült Államokban zajló sikertörténet és az expanziós válság kapcsolatát, a kritikai kultúrakutatás által felhasznált francia elméleti háttér kulturális és teoretikus jelentőségét, a német „kul­túratudomány" közel­múltbeli történéseit, a magyar társtudományos kezdeménye­zéseket, valamint a formálódóban lévő európai kultúrakutatás vitáit azért foglaltuk össze, hogy az általános tájékoztatás mellett elősegítsük a kritikai kultúrakutatás tudatos magyarországi befogadását a humán-, illetve közelebbről az irodalom­tudományos közegben. Reméljük, hogy a Helikoti kritikai kultúrakutatásról szóló száma hozzájárulhat ennek megvalósulásához. Kötetünk kultúrakutatási szövegeit SÁRI B. LÁSZLÓ szerkesztette. A SZERKESZTŐBIZOTTSÁG

Next