Haditechnikai Szemle 11. (1977)

1977 / 4. szám - Nagy István György: A szovjet kozmonaulika két évtizede

tály) új fregattok, kísérőhajók és partvédelmi célú rakétanaszádok épültek. A régebbi építésű hajók egy részét is átépítették a modern követelmények szerint. Több hajótípus hajtóműveként megjelent a gázturbina, az eddigi olajtüzelésű­ gőzturbina rendszer mellett. Az atomreaktoros hajtóműrendszert ez ideig csak tengeralattjárókon és polgári célokra szolgáló 3 nagy jégtörőhajón (Lenin, Arktika és Szibir) alkalmazták. 1965 után új hajótípus jelent meg, a Moszkva és Leningrad testvérhajók formájában. A szovjet termi­nológia szerint ezek tengeralattjáró elhárító cirkálók. Az új hajótípus a rakétafegyverzetű, légvédelmi jellegű cirkáló és a helikopter-hordozó hajó kombinációja. Az 1976-ban először bemutatott Kijev, majd a Minszk testvérhajók, már nagyobb méretben, erősebb fegy­verzettel épültek és alkalmasak a Ka-25 helikopterek mellett a függőlegesen fel- és leszálló repülőgépek hordozására is. Ezek a hajótípusok már a nyílt óceánon tevékenykedő flotta védelmi feladatait látják el, és a legkorszerűbb típusoknak számítanak. A szovjet haditengerészeti flotta második világ­­háborús állományát az 1. táblázat, néhány szovjet hadihajó főbb harcászati-műszaki jellemzőit pedig a 2. és a 3. táblázat tartalmazza. Cikkünk összeállításában forrás­anyagként az alább felsorolt szak­­irodalmat használtuk:­­ Der Kampweg der sowjetischen Seekriegsflotte - Г976 - Berlin, Mi­litärverlag; - Weyers: Flottentaschenbuch: 1940, 1953, 1966/68, 1975/76 J. F. Lehmanns Verlag, München; - Pirityi Sándor: Tengerek straté­giája 1976. - Budapest, Zrínyi Kato­nai Kiadó; - Kuznyecov: A háború előestéjén 1975. Budapest,Zrínyi Katonai Kiadó. G. P. Oszipov: Junoje Korabli 1976. Moszkva, Izd. DOSZAAF. 13. ábra: Lenini Komszomol nevű nukleáris meghajtású vadász tengeralattjáró NAGY ISTVÁN GYÖRGY okt. gépészmérnök A szovjet kozmonautika két évtizede A Nagy Októberi Szocialista Forradalom hatvan esztendős jubileuma mellett az idén egy másik kiemel­kedő fontosságú, esemény évfordulójára emlékezik az emberiség: két évtizeddel ezelőtt, 1957. október 4-én állították pályára Szovjetunióból az első szputnyikot. Az évforduló alkalmat nyújt arra, hogy visszapillant­sunk az elmúlt húsz év szovjet űrhajózásának főbb eseményeire és eredményeire. Két évtized múltán kellő távlatból tudjuk megítélni az első űrhajózási eszköz indításának hallatlan tudo­mányos és technikai jelentőségét. Elegendő, ha az olvasó emlékezetébe idézzük: milyen hatással volt ez az eredmény és az ezt követő szovjet űrhajózási sikerek sorozata a világ közvéleményére és a nemzetközi politikára. Aligha túlzás azt mondani, hogy Szovjetunió az űr­hajózás szülőhazája. Az első műhold, az első mű­bolygó, az első felvételek a Hold túlsó oldaláról, az első bolygóközi szonda a Vénusz, majd a Mars felé, az első ember a világűrben, az első csoportos űrrepülés, az első többszemélyes űrhajó, az első űrséta, az első lágy leszállás a Holdon, majd a Vénuszon és a Marson, az első automatikus mintavétel hazahozatala a Hold­ról, az első holdjármű, az első orbitális űrállomás - hogy csak a legfontosabbakat soroljuk fel az űrhajó­zási események közül, amelyekkel a szovjet kozmo­nautika kijelölte a fejlődés útját. A két évtizeddel ezelőtt elért hatalmas eredmény persze nem született meg egyik napról a másikra. Nem térünk ki most arra az úttörő munkára, amelyet Ciolkovszkij és utána annyian mások fejtettek ki a szovjet rakéta tudomány megalapozásában. Amit ők elvetettek, a háború utáni évtizedben szökkent halász­ba, s tette a Szovjetuniót a rakétatechnika területén is 119

Next