Haditechnika 16. (1982)

1982 / 4. szám - Nagy István György: A szovjet űrhajózás úttörői

úttörőjeként külföldön is kezdték megismerni. Léghajótervei szinte élete végig foglalkoztatták. Az első űrhajózási munka korszakalkotó eredményeit Ciol­­kovszkij az isszledovanyi­e mirovih prosztransztv reaktyivnimi pribo­­rami (A világűr kutatása sugárhaj­tású eszközökkel) című művében foglalta össze. Ez a munka három részletben: 1903-ban, 1911-12- ben és 1914-ben került ki a nyom­dából. Később, 1926-ban részben átdolgozva Ciolkovszkij ismét ki­adta. A fennmaradt kézirat- és fogalmazvány-töredékek egyértel­műen bizonyítják, hogy a tudós a legfontosabb rakétaelméleti leve­zetéseket már jóval a mű megjelené­se előtt, 1896 és 1898 között ki­dolgozta. E nevezetes munkájában levezet­te a rakétának mint változó tömegű testnek a mozgástörvényeit, meg­határozta a rakétamozgás alap­egyenletét , amelyet ma Ciolkovsz­­kij-képletnek neveznek —, kimu­tatta a rakétának űrhajózási célokra való felhasználási lehetőségeit, meghatározta a rakéta hatásfokát, elemezte a légellenállás hatását a rakéta mozgására és így tovább. Ezzel a művével kitűzte azt az utat, amelyen a modern rakéta kialakít­ható, egyszersmind az űrrepülést meg lehet valósítani. Ciolkovszkij tette meg az első lépéseket a többlépcsős rakéták el­méletének a megalapozására is. Ez a munkája jóval későbbi keletű; először az 1929-ben megjelent Koszmicseszkije raketnije pojezda (Kozmikus rakétavonatok) című ta­nulmányában látott napvilágot. Űrhajózási és rakétatechnikai iro­dalmi munkássága valósággal könyvtárnyi terjedelmű. Másokat megelőzve mutatott rá arra, hogy az űrhajózási feladatok megkövetelik a folyékony hajtóanyagú rakéták kialakítását. Felismerte a kriogén hajtókeverékek (cseppfolyós hidro­gén és oxigén) előnyeit, javasolta a hajtóanyag-szivattyúk használatát, a regeneratív hűtés alkalmazását, a sugárkormányt és több más olyan műszaki megoldást, mely a mai rakétákon általánosan elterjedt. Különösen fontosak az űrrepülés elvi és több alapvető gyakorlati kérdésére vonatkozó megállapítá­sai és javaslatai, többek között a súlytalanság hatásainak teljes vagy részleges kiegyenlítése az űrhajó vagy az űrállomás forgatásával, a hosszantartó űrrepülésben zárt ökológiai rendszer (a fedélzeti „télikert") alkalmazása stb. A későbbi évek Ciolkovszkij munkássága hosszú ideig csak szűk körben volt ismert. Számottevő támogatásban csupán a szovjethatalom létrejötte után, 1918-tól fogva részesült; ekkor az újonnan megalakított Szocialista Akadémia tagja lett, majd 1921 -ben kivételes személyi nyugdíjat álla­pítottak meg részére. Érdekes, hogy ez utóbbira vonatkozó, Lenin által is aláírt határozat csak a repülés­tudomány terén kifejtett tevékeny­ségét említi meg... írásait többnyire szerzői kiadású, kis példányszámban megjelent fü­zetekben, valamint nem nagy olva­sottságú folyóiratokban tette közzé, ilyenformán tehát nem véletlen, hogy ezek eleinte alig keltettek figyelmet. Ennek tulajdonítható az is, hogy egyes rakétaelméleti ered­ményeit tőle függetlenül az asztro­nautika több más nagynevű úttörője (Esnault-Pelterie,Goddard, Oberth) ugyancsak levezette. Ciolkovszkij kortársai közül külö­nösen Ivan Vszevolodovics Mes­­cserszkij (1859-1935) érdemel em­lítést. 1882-től a pétervári egyetem tudományos munkatársa volt, majd 1902-től ugyancsak Pétervárott a műszaki főiskola mechanika pro­fesszora. A Gyinamika tocski pere­­merznoj masszi (A változó tömegű pont dinamikája) című, 1897-ben megjelent fő művében a rakéta­dinamika számos feladatát oldotta meg. Ugyanezzel a kérdéskörrel foglalkoznak későbbi, 1904-ben és 1918-ban megjelent munkái is. A második nemzedék Az úttörők második nemzedéké­ből Fridrih Arturovics Cangyer (1887-1933) emelkedik ki. A cári Oroszország egyik fontos ipari köz­pontjában, Rigában született. Mér­nöki tanulmányait előbb Danzig­­ban, majd szülővárosában végezte. Oklevelének megszerzése után az itteni gumigyár mérnöke lett. Az első világháború idején, 1915-ben a gyárat személyzetével együtt Moszkvába evakuálták, ettől kezdve élete végéig Moszkvában élt. 1918 és 1932 között a szovjet repülő­iparban és a repüléstudományi kutatásban dolgozott. Már középiskolás korában, 1094- ben egyik tanára révén hozzájutott Ciolkovszkijnak az előző esztendő­ben megjelent művéhez. Érdeklő­dését ez a munka keltette fel a rakétatechnika és az űrhajózás iránt. Cangyer kéziratos hagyatékából kitűnik, hogy az űrhajózás problé­mái 1908-tól kezdve sűrűn foglal­koztatták. Tudományos munkássá­gában három alapvető irány tűnik ki: az űrrepülés elméleti problémái­nak a kifejtése, a rakétahajtóművek tervezésének elméleti megalapo­zása, végül a rakétatechnika egyes gyakorlati feladatainak a megoldása. 1921-ben egy előadásban ismer­tette bolygóközi repülőgép elkép­zelését. Ez a szerkezet - főbb voná­sait tekintve - a mai űrrepülőgép A GIRD-X kutatórakéta HADITECHNIKA 3

Next