Haditechnika 16. (1982)

1982 / 4. szám - Nagy István György: A szovjet űrhajózás úttörői

A szovjet űrhajózás úttörői NAGY ISTVÁN GYÖRGY arany-okleveles gépészmérnök 1957. október 4-én, negyedszázada, Földünk első mesterséges holdjának, a szovjet Szputnyik-1 -пек a felbocsátásával kezdetét vette az aktív űrtevékenység. Az eltelt huszonöt esztendő során az űrtevé­kenység a technika egyik legdinamikusabban fejlődő területévé vált, s a kezdeti kísérleti-kutató munkát egyre inkább felváltotta a folya­matos szolgáltatásszerű, a nemzetgazdaság érdekében végzett tevékeny­ség. Ma már az űrnagyhatalmak, a Szovjetunió és az Egyesült Államok egybehangzó tájékoztatása szerint a békés célok érdekében végzett űrtevékenység a nemzetgazdaság nyereséges, hasznot hajtó ágazata. A negyedszázados évforduló kapcsán cikkünk azokról a mérnök­tudósokról emlékezik, akik a Szovjetunióban megalapozták az űr­tevékenységet, akiknek elméleti, s gyakorlati tevékenysége jelentős segítséget adott a világűr meghódításához. A szerkesztőség Az ismert szovjet természettudo­mányi folyóirat, a Priroda nemrégi­ben részleteket közölt Anatolij Arkagyevics Blagosravov akadé­mikus (1894-1973) visszaemlé­kezéseiből. Blagonravov altábor­nagy, a hírneves haditechnikus, akit a szovjet űrhajózás úttörői közé sorolunk, 1957 októberében egy tudományos delegáció élén Washingtonban tárgyalt. Igen szem­léletesen mondja el, milyen nagy megdöbbenést keltett amerikában az űrkorszak nyitánya, az első szputnyik felbocsátása. A hatást fokozta, hogy az ese­ményt megelőző hónapok során a sajtóban nagy teret kaptak azok a hírek, amelyek az indítani szándé­kozott amerikai törpe műholdakat harangozták be. És mégis, az űr­hajózás első nagy lépését a Szov­jetunió tette meg, ráadásul az akkor igen tekintélyes méretűnek számí­tó, mintegy 84 kg tömegű Szput­nyik-1 pályára állításával. Ez a tény egyértelműen bizonyította, hogy a Szovjetunió nemcsak a rakétatechnikában, hanem egy se­reg más technikai ágban is képes kiváló eredmények felmutatására. Az űrhajózás atyja Az űrhajózás alapelveinek leg­első megfogalmazása, egyszersmind a korszerű rakétatechnika elméleté­nek a megalapozása Konsztantyin Eduardovics Ciolkovszkij (1857- 1935) nevéhez fűződik. A lángeszű tudós, „az űrhajózás atyja" valójá­ban autodidakta volt. Gyermekkori betegségéből visszamaradt nagyot­­hallása miatt tanulmányait magán­úton végezte. Rendkívüli szorga­lommal a fizikában, a kémiában és a matematikában igen alapos, az egyetemi színvonalat elérő, sőt meghaladó ismeretekre tett szert. Otthonában műhelyt és laboratóriu­mot rendezett be, s minden szabad idejét kísérletezésre fordította. 1879-ben tanári vizsgát tett; előbb Borovszkban, majd 1898-tól Kalu­­gában tanított. Kora fiatalságától fogva rengete­get olvasott; különösen a Verne-re­gények ragadták meg a gyermek Ciolkovszkij képzeletét. Meglehető­sen hamar kezdte foglalkoztatni a Föld elhagyásának a gondolata. Idővel felismerte, hogy a Verne által leírt módszerrel, ágyúból indí­tott lövedékkel az ember nem juthat ki a világűrbe. Először egy 1883-ban összeállí­tott kéziratában, a Szvobodnoje prosztransztvo (Szabad tér) című tudományos naplójában állapította meg, hogy a világűrben mozgó esz­közök felgyorsítására csakis a hatás­visszahatás elve alkalmazható. Egyik vázlatából kitűnik, hogy az alapgondolatot az elsütött ágyúk hátrasiklásának a vizsgálata adta a számára. Ezen a rajzon ugyanis nem rakétahajtóművet, hanem soroza­tosan tüzelő löveget látunk. A nyolcvanas évek közepétől Ciolkovszkij érdeklődése más irányba fordult, a rakétamozgás elemzésével ez idő tájt nem foglal­kozott. Törekvései a kormányozható léghajó, valamint a repülőgép meg­alkotására irányultak. E munkássága során 1897-ben szélcsatornát épí­tett, amellyel egyszerűbb modelle­ken végzett kísérleteket. Igen sok­oldalú érdeklődésére jellemző, hogy a léghajózás és a repülés problémái iránt akkor sem vált közömbössé, amikor már nevét az űrhajózás Konsztantyin Eduardovics Ciolkovsz­kij ( 1857-1935)

Next