Haditechnika 42. (2008)

2008 / 4. szám - TANULMÁNYOK - Hadfi Örs Tamás: Partraszállás az SS RIVER CLYDE-ról II. rész

gyártotta, mely az egyetlen hajócsavar segítségével 12 tengeri csomó (kb. 20 km/h) szolgálati sebességre tudta az egyébként nem túl nagy, egykémé­­nyes hajót felgyorsítani. A 4000 t-s, nagyjából 120x14,5x6,5 m nagyságú jármű hasznos terhelhetősége hozzá­vetőleg 7000 t volt. A rakodást két da­ru segítette. A hajó kialakítása nem tartalmazott említésre méltó különle­gességet, hagyományos, ún. három­szigetes felépítményű volt, egyike an­nak a több tízezer „háromszigetes” fe­hérhajónak, melyek a világ áruforgal­mát jó fél évszázadon keresztül bo­nyolították. A RIVER CLYDE 1905-től tíz évig az Ormond Cook & So. társaság tulajdo­nában, rendeltetésének megfelelően, fehérhajóként járta a világ tengereit, mikor a brit admiralitás 1915-ben hadi­célokra lefoglalta. Készülve a partraszállásra, a hajón viszonylag kis, de annál fontosabb át­alakításokat eszközöltek. A csapatok gyors és biztonságos kihajózása érde­kében a szénszállító oldalába, az első és második „sziget” között oldalanként két-két nyílást, ún. kitörési pontokat vágtak. A nyílásokat kikötőhíd kötötte össze, melyek a hajó két oldalán pár­huzamosan futottak végig, majd az orrnál levezettek a vízhez. A kikötőhi­­dat kötelek tartották. A nyílásokon át a hajót gyorsan és nagy számban hagy­hatták el a katonák. A kikötőhíd végé­nél erre a célra átalakított uszályokat kellett sorba rakni a hajó orrától a par­tig, melyet a RIVER CLYDE vontatott maga mellett. Az uszályok sorba raká­sát, egyfajta „pontonhíddá”, platform­má alakítását kis gőzösöknek kellett segíteni. Az előzetes elgondolás sze­rint tehát csak végig kellett futni az uszályokból álló hídon, s már a partra is léphetett a katona. A RIVER CLYDE nagyjából 2100 fő felfegyverzett katonát tudott szállítani, valamint a saját személyzetét. A partra tett csapatok harcát viszont csak 11 darab géppuskával tudta támogatni, melyeket a fedélzetre, homokzsákok mögé telepítettek. A hajótestet homok­színű álcázófestéssel is el kívánták látni, de az a partraszállás kezdetéig nem készült el.­ AZ INDULÁS A támadás közvetlen kiindulópontja Tenedosz szigete volt, 40 mérföldre délnyugatra Gallipolitól. Itt 1915. ápri­lis 24-én 15.15-kor érkezett a parancs a RIVER CLYDE-ra történő behajó­zásra. Ezt a csapatok 19:30-ra fejez­ték be. Az SS RIVER CLYDE-ról a brit 29. hadosztálynak, az egyetlen reguláris egységnek, nagyjából 2000 embernek kellett partra szállni. Ez volt a támadók főereje a Hellész-foknál. A 29. hadosz­tály főleg ír (!) alakulatokból állt, me­lyeket, lévén helyőrségi csapatok, a bi­rodalom minden részéről „szedtek össze”. A hadosztály parancsnokának Hunter-Weston tábornokot nevezték ki, aki egyben minden műveletet irá­nyítója volt a Hellész-foknál. Minden embernek 200 darab lőszert és há­romnapi élelmiszert osztottak ki, meg­lehetősen nehéz felszerelésükhöz nagykabát és vízhatlan lepedő is tarto­zott. A katonáknak az akció előtt kaka­ót szolgáltak fel. A „trójai faló” 1915. április 25-én 01.00-kor hagyta el tenedoszi hor­gonyzóhelyét, s lassan megindult célja felé. A kijelölt támogatóhajók 05.00- kor kezdték meg a partszakasz védműveinek bombázását, mely egy órán át tartott, s a partról egyszer sem viszonozták a tüzet. Ekkor a csapatok már indulásra készen, feszült csend­ben várakoztak az SS RIVER CLYDE gyomrában. A hajó motorjait már jóval a part előtt leállították, hogy a hajótest a partnak ütközéskor ne sérüljön meg túlságosan, így a RIVER CLYDE szép lassan közeledett a szárazföld felé, mely a bombázást követően élettelen­nek tűnt, ám a felkelő nap pont szem­be sütött vele, s a reggeli pára, illetve a bombázás okozta füst és por igen­csak megnehezítette a pontos navigá­lást. A RIVER CLYDE végül nagyjából a kijelölt helyen, 06.25 körül érezhető ütődés és csikorgás nélkül futott a part előtti puha homokpadra, ahol megfe­neklett, így a legtöbben észre sem vet­ték, hogy landoltak. A „trójai faló” orral a part felé, kicsit kiemelkedve a vízből állt meg, s így is maradt a hadjárat vé­géig. Elszabadul a pokol... Miután az SS RIVER CLYDE finoman megfeneklett a parttól pár tucat méter távolságban, az első és legfontosabb feladat a hajó által vontatott s erre a célra átalakított kis uszályok sorba rendezése, „rohammólóvá” alakítása volt. Míg ezt egy kis gőzhajó és a RIVER CLYDE matrózai igyekeztek végrehajtani, a Királyi Dublini Lövész­ezred néhány százada, melyek már korábban csónakba szálltak, s a hajó­val együtt közelítettek céljukhoz, a part felé eveztek. Nekik kellett (volna) a partot biztosítani, s a partraszállást fe­dezni. Mikor már majdnem elérték a szárazföldet, egyszerre megszólaltak a szinte kőhajításnyira lévő védők fegyverei, s iszonyatos tüzet zúdítottak a csónakokban lévőkre. A dubliniakat megtizedelték... Csak azon kevesek maradtak életben, akik a csónakokból kiugrottak. A britek helyzetét tovább súlyosbí­totta, hogy nagyon nehezen ment a hajó elejétől a partra vezető, uszályok- 8. ábra. A RIVER CLYDE mint kikötődokk. Ausztrál csapatok érkeznek a „V” partra 1915 májusában. A hajón jól látható a félig elkészült álcázófestés 2008/4 HADITECHNIKA­­- 15

Next