Haditechnika 44. (2010)

2010 / 4. szám - FÓKUSZBAN - Hadfi Örs Tamás: Adalékok a Wehrmacht kétéltű páncélosainak fejlesztéséhez I. rész

Egy kontinentális hatalom FEGYVERKEZÉSE Németország az 1930-as évek köze­pétől intenzív fegyverkezési program­mal növelte katonai erejét. A fejleszté­seket többnyire világos elképzelések, koncepciók mentén folytatták. Ezek egyik közös eleme volt, hogy alapvető­en szárazföldi ellenfeleket vettek ala­pul, jelentős partraszálló feladatokkal a tervezett háborúban rövid távon nem számoltak.­ Az új hadsereg kialakítá­sakor a kétéltű feladatok közül csak a folyami átkelésnek szenteltek figyel­met, hiszen a Wehrmacht akármelyik irányba kívánt is elindulni, az európai kontinenst sűrűn át- meg átszelő folyókba, illetve folyamokba ütközött. Vagyis a német hadvezetés tisztán látta az erőszakos folyami átkelés fon­tosságát, mégis, az ehhez szükséges amfíbikus harcjármű-kategória kifej­lesztése, különösen olyan úszóképes eszközzé, amely egyrészt kétéltű, másrészt páncélozott, s támadásra, áttörésre, ellenséges erők leküzdésé­re alkalmazható, vagyis jelentős harc­értéket képvisel, nem történt meg, mert az ilyen típusú hadműveleteket más eszközökkel és más elv alapján kívánták lefolytatni.­ Nem pusztán egy kétéltű páncélos, vagyis a kombinált vízi-szárazföldi akciók fontos roham­fegyverének létrehozására nem került sor, hanem a német harckocsifejlesz­tés önmagában is felemás jellegűnek bizonyult, hiszen közismert, hogy technikai értelemben a kialakított pán­célos fegyvernem egésze sok kívánni­valót hagyott maga után, ami a néme­teknek számos kellemetlen meglepe­tést okozott, és később, már a háború alatt jelentős fejlesztéseket tett szük­ségessé.­ Németországban a második világ­háborút megelőző időben csak alig néhány helyen foglalkoztak amfíbikus járművek fejlesztésével. Ezek egyike volt az Alkett (Altmärkische Kettenwer­ke)5 cég, mely egy boitzenburgi hajó­gyárral együttműködve létrehozott egy kétéltű vontatót (Land-Wasser- Schlepper, LWS), melyből összesen alig két tucat darabot építettek. A cél egy olyan úszóképes „erőgép” létreho­zása volt, mely hatékonyan tud közre­működni a hadműveleti terület (pon­ton) hídépítési feladatainál, majd pedig képes követni a hidászegysége­ket a szárazföldön is.­ A jármű egy harckocsialváz és egy kisebb hajótest egybeépítése révén született meg, melyre egy zárt hajókabinra emlékez­tető felépítmény (küzdőtér) került. A 13 t tömegű jármű 2 fő személyzet és 20 teljes fegyverzetű katona befogadásá­ra volt alkalmas, mindezt egy May­bach dízelerőforrás mozgatta a szilárd talajon 35, vízen 12 km-es legnagyobb óránkénti sebességgel.­ Az LWS kialakítása előremutató konstrukcióként értékelhető, hiszen koncepciójában olyan sikeres jármű­vekkel mutat rokonságot, mint az ame­rikai LVT járműcsalád vagy a későbbi szovjet PTSZ közepes úszó-szállító jármű. A német hadvezetés azonban nem ismerte fel az LWS amfíbiában 3. ábra. Egy sokat ígérő német amfíbikus fejlesztés, az LWS. A szemből készült képen jól látszik az alapkoncepció, amely egy kisebb hajó és egy lánctalpas alváz egybeépítését jelentette 4. ábra. Az LWS egyik későbbi példánya kipróbálás közben. A zárt küzdőtérben utazók és a motor levegőellátásáért a jármű tetejére épített beömlőnyílás felelt. Az LWS oldalán elhelyezett szerszámok érzékeltetik, hogy ezt a járművet vontatásra és hidászfeladatokra szánták 60 HADITECHNIKA 2010/4

Next