Haditechnika 44. (2010)
2010 / 3. szám - HADITECHNIKA-TÖRTÉNET - Kiss László: YAVUZ - az utolsó csatacirkáló II. rész
Vesztesége 12 halott volt. Sérülései nem lehettek komolyak, az összecsapást követően a páncélos még két napig a tengeren maradt, mielőtt hazatért volna. A YAVUZ december 6-án már ismét a tengeren tartózkodott, a javítások így nem tartottak sokáig, ami szintén arra utal, hogy a károk csekélyek lehettek. Az orosz hajók 30 darab 30,5 cm-es lövedéket használtak el, 12-12 gránátot a JEVSZTAFIJ és a TRISZVJATITYELJA, 6-ot az IOANI ZLATOUSZT. A ROSZTISZLÁV kilőtt még 2 db 25,4 cm-es gránátot a BRESLAU-ra.6 károk csak a zászlóshajón keletkeztek. Öt találatot kapott, ennek következtében 34 ember meghalt, 24 megsebesült. Az orosz haditengerészet híre Csuzima óta nagyon rossz volt, így Louchont biztosan váratlanul érhette pontos tüzük. Bár az szinte biztosan véletlen szerencse volt, hogy az első sortüzük talált, a háborúban többször is bebizonyosodott, hogy a cári hajók nagyon jól lőnek. A YAVUZ számára nem igazán a felszíni hadihajók, hanem az aknák jelentették a nagy veszélyt, mert Törökország nem rendelkezett megfelelő infrastruktúrával és szakemberekkel a komolyabb javítások elvégzéséhez. December 26-án a Trapezuntba konvojokat kísérő YAVUZ alatt két akna robbant fel; a hajó 600 t tengervízzel a testében ért haza. Németországból érkeztek szakemberek, akik két 360 t-s, 17 m hosszú és 10 m mély keszont építettek. Ezek segítségével a páncélos lékeit jobb híján betonnal foltozták be. A munka befejezése 1915 márciusáig elhúzódott, közben a YAVUZ többször is kifutott, bár csökkent harcértékkel: az aknasérülések miatt nem merték a hajóközepi lövegtornyokat használni. 1915. április 25-én, a Gallipolipartraszállással egy időben orosz hadihajók jelentek meg a Boszporusznál, és bombázták a parti erődítményeket. Május elején az oroszok újra és újra visszatértek. Május 10-én - ezúttal Souchon nélkül - kifutott a YAVUZ, és megközelítette Zonguldakot, amely egy orosz cirkálót jelentett. Mire odaért, az orosz hajónak nyoma sem volt. Visszaúton a csatacirkáló az öt feketetengeri orosz sorhajóval találta szemben magát, amelyek elállták a Boszporuszt. A május 10-én lezajlott összecsapás fél órán át tartott. A török hajó nem ért el találatot, míg a PANTELEJMON kétszer eltalálta a csatacirkálót. Egy orosz gránát átütötte az orrfedélzetet, majd felrobbant. A lövedék egy repesze miatt az A torony forgatómechanizmusa beragadt. A másik találat a bal négyes 15 cm-es ágyút mozdította ki a helyéből. A tűzharcot követően a YAVUZ egy ideig Szevasztopol irányába hajózott, hogy elcsalja Eberhardtot a Boszporusztól, majd megfordult, és sebességi előnyét kihasználva visszatért Isztambulba. A csatacirkáló a Gallipoli-félsziget védelméből is kivette a részét. Egy 15 cm-es ágyúját kiemelték, hogy erősítsék a török erődök tüzérségét. A hajó személyzetéből géppuskás osztagokat szerveztek, akik a katonákkal együtt küzdöttek az antant erők ellen a szárazföldi harcokban. Ezek során több tengerész is hősi halált halt. (Folytatjuk) 7. ábra. A YAVUZ útja 1914. október 18-20. között Tanulmányok a Diósgyőri Gépgyár történetéhez Mivel 1990-ben a DIGÉP fizetésképtelenné vált, a kormányzat a stratégiai érdekkel nem törődve, felszámolása mellett döntött. Ezzel Magyarország egyetlen, 1914 óta működő ágyúgyára megszűnt, szellemi tőkéjét széthordták, lehetőség sincs a fegyver- és lőszergyártásra. A gyár történetét soha nem írták meg, még a jubileumi évfordulókra sem. Sajnos az iratanyag nem került levéltárba, a maradványát az ÁVÜ Rt. raktározza, így a kutatások sem jutnak előre. Most nyolc volt szakember tíz különtanulmányban foglalta össze, amit a gyárról 1914-2000-ig tudtak. Ez az anyag 1914-1945-ig hézagos, 1945- től kezdve viszonylag részletes. A polgári termékek terén 1956-tól kezdve teljesnek mondható. Alapítványi kiadvány, Miskolc 2009, 347 old. 3 melléklet, 242 db rajz és fotó. Ára: 2000 Ft + 800 Ft postaköltség. Rendelhető: Északkelet-Magyarország Ipartörténetének Ápolásáért Alapítvány, 3517 Miskolc-Felsőhámor, Palota út 22. Adószáma: 18449235-1-05; számlaszáma: 56100048-11060053-00000000 2010/3 HADITECHNIKA 9067