Haditechnika 44. (2010)

2010 / 3. szám - HADITECHNIKA-TÖRTÉNET - Kiss László: YAVUZ - az utolsó csatacirkáló II. rész

Vesztesége 12 halott volt.­ Sérülései nem lehettek komolyak, az összecsa­pást követően a páncélos még két na­pig a tengeren maradt, mielőtt hazatért volna. A YAVUZ december 6-án már is­mét a tengeren tartózkodott, a javítások így nem tartottak sokáig, ami szintén ar­ra utal, hogy a károk csekélyek lehettek. Az orosz hajók 30 darab 30,5 cm-es lövedéket használtak el, 12-12 gráná­tot a JEVSZTAFIJ és a TRI­SZVJATITYELJA, 6-ot az IOANI ZLATOUSZT. A ROSZTISZLÁV kilőtt még 2 db 25,4 cm-es gránátot a BRESLAU-ra.6 károk csak a zászlós­hajón keletkeztek. Öt találatot kapott, ennek következtében 34 ember meg­halt, 24 megsebesült.­ Az orosz haditengerészet híre Csuzima óta nagyon rossz volt, így Louchont biztosan váratlanul érhette pontos tüzük. Bár az szinte biztosan véletlen szerencse volt, hogy az első sortüzük talált, a háborúban többször is bebizonyosodott, hogy a cári hajók nagyon jól lőnek. A YAVUZ számára nem igazán a felszíni hadihajók, hanem az aknák jelentették a nagy veszélyt, mert Tö­rökország nem rendelkezett megfe­lelő infrastruktúrával és szakembe­rekkel a komolyabb javítások elvég­zéséhez. December 26-án a Trapezuntba konvojokat kísérő YAVUZ alatt két ak­na robbant fel; a hajó 600 t tengervíz­zel a testében ért haza. Németország­ból érkeztek szakemberek, akik két 360 t-s, 17 m hosszú és 10 m mély ke­­szont építettek. Ezek segítségével a páncélos lékeit jobb híján betonnal fol­tozták be. A munka befejezése 1915 márciusáig elhúzódott, közben a YAVUZ többször is kifutott, bár csök­kent harcértékkel: az aknasérülések miatt nem merték a hajóközepi löveg­­tornyokat használni. 1915. április 25-én, a Gallipoli­­partraszállással egy időben orosz ha­dihajók jelentek meg a Boszporusznál, és bombázták a parti erődítményeket. Május elején az oroszok újra és újra visszatértek. Május 10-én - ezúttal Souchon nélkül - kifutott a YAVUZ, és megközelítette Zonguldakot, amely egy orosz cirkálót jelentett. Mire oda­ért, az orosz hajónak nyoma sem volt. Visszaúton a csatacirkáló az öt fekete­tengeri orosz sorhajóval találta szem­ben magát, amelyek elállták a Boszpo­ruszt. A május 10-én lezajlott össze­csapás fél órán át tartott. A török hajó nem ért el találatot, míg a PANTELEJMON kétszer eltalálta a csatacirkálót. Egy orosz gránát átütöt­te az orrfedélzetet, majd felrobbant. A lövedék egy repesze miatt az A torony forgatómechanizmusa beragadt. A másik találat a bal négyes 15 cm-es ágyút mozdította ki a helyéből. A tűz­harcot követően a YAVUZ egy ideig Szevasztopol irányába hajózott, hogy elcsalja Eberhardtot a Boszporusztól, majd megfordult, és sebességi előnyét kihasználva visszatért Isztambulba. A csatacirkáló a Gallipoli-félsziget védelméből is kivette a részét. Egy 15 cm-es ágyúját kiemelték, hogy erősít­sék a török erődök tüzérségét. A hajó személyzetéből géppuskás osztago­kat szerveztek, akik a katonákkal együtt küzdöttek az antant erők ellen a szárazföldi harcokban. Ezek során több tengerész is hősi halált halt. (Folytatjuk) 7. ábra. A YAVUZ útja 1914. október 18-20. között Tanulmányok a Diósgyőri Gépgyár történetéhez Mivel 1990-ben a DIGÉP fizetésképtelenné vált, a kormányzat a stratégiai érdekkel nem törődve, felszámolása mellett döntött. Ezzel Magyarország egyetlen, 1914 óta működő ágyúgyára megszűnt, szellemi tőkéjét széthordták, lehetőség sincs a fegyver- és lőszergyártásra. A gyár történetét soha nem írták meg, még a jubileumi évfordulókra sem. Sajnos az iratanyag nem került levéltárba, a maradványát az ÁVÜ Rt. raktározza, így a kutatások sem jutnak előre. Most nyolc volt szakember tíz különtanulmányban foglalta össze, amit a gyárról 1914-2000-ig tudtak. Ez az anyag 1914-1945-ig hézagos, 1945- től kezdve viszonylag részletes. A polgári termékek terén 1956-tól kezdve teljesnek mondható. Alapítványi kiadvány, Miskolc 2009, 347 old. 3 melléklet, 242 db rajz és fotó. Ára: 2000 Ft + 800 Ft postaköltség. Rendelhető: Északkelet-Magyarország Ipartörténetének Ápolásáért Alapítvány, 3517 Miskolc-Felsőhámor, Palota út 22. Adószáma: 18449235-1-05; számlaszáma: 56100048-11060053-00000000 2010/3 HADITECHNIKA 90­67

Next