Haditechnika 44. (2010)

2010 / 4. szám - FÓKUSZBAN - Hadfi Örs Tamás: Adalékok a Wehrmacht kétéltű páncélosainak fejlesztéséhez I. rész

Haditechnika-történet'­__________ Hadfi Örs TamásAdalékok a Wehrmacht kétéltű páncélosainak fejlesztéséhez I. rész M­ÁR AZ EURÓPAI GYŐZELEM UTÁN, 1945 nyarán, csak karnyúj­tásnyira a második világhá­ború egészének sikeres lezárásától a brit katonai és politikai vezetést, akárcsak a közvélemény jelentős részét, eufórikus hangulat vette körül. Ebben a győzelmi légkörben Winston Churchill, aki kétségkívül a racionális politikusok sorába tarto­zott, a sikerrel kapcsolatban kijelen­tette: „ez volt az utolsó háború, ami­kor a csatorna megvédett minket.”­ Ma már nehéz utánajárni, hogy a józan és figyelemre méltó megállapí­tás valóban elhangzott-e, illetve tényleg a híres államférfitól szárma­zik-e. Az értékelés mindezzel együtt is vitathatatlanul helytálló, s rámutat Németország azon fontos fogyaté­kosságára, hogy mint alapvetően szárazföldi jellegű hatalom, hadigé­pezete lényegében alkalmatlan volt a második világháború során nagysza­bású partraszállási feladatok végre­hajtására. Utal továbbá arra a fontos tényre, hogy a németek még győzel­meik csúcspontján sem tettek kísér­letet a La Manche-csatornán történő átkelésre, s pusztán légi háborúval Anglia legyőzhetetlennek bizonyult. Mint ahogyan a tengeralattjáró-had­viselés is, ahogy megvalósult, nem hozott fordulatot, nem is hozhatott fordulatot a háború menetében, Nagy-Britannia nem adta meg magát. Persze a történtek katonai-haditech­nikai szegmensének elemzésekor azt is le kell szögezni, hogy az amfíbikus, vagyis kétéltű vízi-szárazföldi harci fel­adatok, akár folyón történő erőszakos átkelésről, akár tengeri partraszállás­ról beszélünk, a legnehezebb hadmű­veletek közé tartoznak, amivel maga Churchill is tisztában lehetett, hiszen az 1915-ben Gallipolinál végrehajtott partra szállás kudarca őt is közvetlenül érintette. Az ilyen típusú katonai műveletek nehézségét tehát jól bizo­nyítja az egyetemes hadtörténet számtalan példája, a legtöbbször tra­gédiája, az, hogy sikeres folyami átke­lés vagy partra szállási akció véghez­vitele csak kivételes hadvezéreknek, a legtehetségesebb parancsnokoknak sikerült Xenophóntól V. Henriken át Douglas MacArthurig. Ez az írás azt a haditechnikai kér­déskört tárgyalja, hogy a német had­vezetés kívánt-e egyáltalán, s ha igen, hogyan, milyen járművek kifejleszté­sével használható módszert találni a minden hadsereget érintő „ősi” kihí­vásra, kétéltű hadművelet sikeres lebonyolítására. A katonai vezetés, pontosabban a fegyverfejlesztés milyen amfíbikus eszközök, ezen belül pedig milyen úszóképes harcko­csik, illetve páncélosok létrehozásával próbált megfelelni a második világ­égés gépesített hadviselése által a kombinált vízi-szárazföldi harci fel­adatokkal szemben támasztott köve­telményeknek. 2. ábra. Évszázados recept alapján a 7. német páncéloshadosztály egységei átkelnek egy nagy teherbírású pontonhídon a Maas-on, 1940-ben 1. ábra. Német rohamcsapatok átkelése egy folyón motorcsónakkal 2010/4 HADITECHNIKA 59

Next