Haditechnika 48. (2014)

2014 / 4. szám - HADITECHNIKA-TÖRTÉNET - Sárhidai Gyula: Kiegészítés "A Gallipoli-félsziget katonatemetői" című cikkhez

Sárhidai GyulaKiegészítés „A Gallipoli-félsziget katonatemetői” című cikkhez A­z említett temetői számadatok csak az ott utólag el­temetett, vagy áttemetett halottakra vonatkoznak. A valós veszteség sokkal nagyobb volt. A halottak, eltűntek és sebesülésükbe később belehaltak száma 1926- os adatok szerint 166 000 fő török, 143 000 fő antant ka­tona volt. Ehhez járul kb. 100-150 fő német és osztrák-ma­gyar katona. Lásd: Aggházy K. - Stefan V.: „A világháború 1914-1918” Budapest, 1943. Az antant veszteségi megoszlása 27 400 francia és 115 080 fő brit nemzetiségű katona volt, de ezen kívül van több ezer tengerész, akik az elsüllyesztett hadihajókkal el­süllyedtek és soha nem volt sírjuk sem. A Monarchia sürgős segítsége 1915 október végén két tüzérüteg volt, a 24 cm-es 9. sz. mozsárüteg és a 15 cm-es 36. sz. tábori tarackos üteg. Ezek október 31-én rakodtak be Orsován a várakozó uszályokba, majd azonnal indultak a Vaskapun át a bulgáriai Ruszcsuk kikötője felé. Románia akkor még semleges volt, de a Duna-flottilla monitorai kí­sérték a szállítmányt. Pár nap múlva rakodtak ki és négy vonatszerelvény indult nyomban Konstantinápolyba. Innen traktor, gőzgép és ló vontatással jutottak le a front­ra. Az első sortüzeket a már menekülő brit csapatokra adták le. Ezek az ütegek a háború végéig a török hadszín­téren maradtak. A cikkben említett tengeralattjáró a német UB 46-os volt, amely 1915 végén készült el. A 36,9 m-es hajót először az Adriára vezényelték, majd Cattaróból futott ki Isztambul felé. 1916. X. 2-án az Égei-tengeren elsüllyesztett egy 3442 BRT-s brit gőzhajót. Mivel az antant flotta elhagyta a török vizeket, 1916. XI. 2-án a Fekete-tengerre vezényelték a cári flotta ellen. 1916. XI. 7-én a krími partok előtt elfogott egy orosz vitorlás hajót és zsákmánylegénységgel Isztam­bulba küldte. A hajó német legénysége erről az útról nem­­ tért vissza. Mint jóval később kiderült, 1916. XII. 7-én a tengeralattjáró a visszaúton, 300 m-re a parttól egy lerakott orosz aknába ütközött. Ez a hajó falát szakította fel, ezért az nyomban elsüllyedt. 1993-ban a kernerburgazi terület előtt felfedezték, na­gyobb földmunkával kiásták és kiemelték. A hiányzó 16 m-es része nem volt megtalálható. Felhasznált irodalom Aggházy K.-Stefan V.: „A világháború 1914-1918” Budapest, 1943. 2. ábra. Az UB 46 hajótest főbordái 1. ábra. A német UB 46 tengeralattjáró roncsának kiemelt darabjai 2014/4 HADITECHNIKA 1- 67

Next