Hadtörténelmi Közlemények, 27. évfolyam, Hadtörténelmi Intézet (Budapest, 1980)

3. szám - Szemle - R. R. Schofield: Der Sprung über den Kanal (Farkas Márton). – Szemle. 1980. 493. p.

tragédiáit. A szenvedéseken és borzalma­kon azonban átizzik az örök emberi biza­kodás, a humanizmus, a boldogság utáni xvágy és az élet igenlése. Ez a regény ép­pen emberközelségével ragadja magával az olvasót, aki az utolsó laphoz érve még sokáig gondolkodni kénytelen a történe­ten, és állást foglalni a hídfőharcok részt­vevőinek véleményében. A regényt Bába Mihály fordította szé­pen, hitelesen. Tabák András szerkesztő gondossága is érződik a könyvön. Jó lett volna bátrabban élnie a szerkesztői jegy­zetek lehetőségével éppen annak érdeké­ben, hogy a magyar olvasó tudja is, hogy igaz történet beavatottja lett. Godó Ágnes B. B. SCHOFIELD DER SPRUNG ÜBER DEN KANAL Unternehmen „Neptun" Die allierte Landung in der Normandie 1944 (Motorbuch Verlag, Stuttgart, 1978. 258 o.) A nyugati szövetségesek 1944. június 6-i normandiai partraszállásáról írott művek száma és terjedelme ma már szin­te áttekinthetetlen. A művek többsége azonban inkább a partraszállást követő szárazföldi hadműveletek leírásával és elemzésével foglalkozik s viszonylag ke­vés azon szerzők száma, akik a partra­szállást megelőző tervező-szervező mun­kát, az inváziós hadsereg átszállításának bonyolult mechanizmusát, nemkülönben a partraszálló hadművelet egész lefolyá­sát, más szavakkal a modern történelem legnagyobb kombinált tengeri-légi de­szanthadműveletét veszik kés alá. B. B. Schofield admirális, az angol flot­tafőparancsnokság törzsének egykori ma­gasrangú tisztje s egyben az angolszász inváziós erők angliai főhadiszállásának egyik vezető munkatársa, nem kisebb fel­adatra vállalkozott! „Ugrás a Csatornán át. A »Neptun« vállalkozás. Szövetséges partraszállás Normandiában 1944-ben." című művében, mint a normadiai partra­szállást sikerre vivő deszanthadművelet létrejöttének és megvalósításának, az ún. Neptun vállalkozásnak tárgyszerű, nagy szakértelemmel és kevés részrehajlással megírt ábrázolására. Mint köztudott, a tengeri deszanthad­műveletek nem ismeretlenek az emberi­ség történelmében: a görög, római part­raszálló hadműveletek, az újkor hajnalán végrehajtott angol (Drake 1585-ös táma­dása a nyugat-indiai szigetek ellen), spanyol (II. Fülöp Nagy Armadájának támadása Anglia ellen 1588-ban) és svéd (Gusztáv Adolf 1628, 1632-i hadjáratai) vállalkozások, a XVIII. századi angol partraszállások (hétéves háború, amerikai függetlenségi háború), a XIX. sz-i an­gol—francia akció (1853—56, krími hábo­rú) s végül az ugyancsak angolok és fran­ciák által kezdeményezett majd kudarcba fulladt hadművelet a Gallipoli-félsziget és a Dardanellák tengerszorosa ellen az első világháború második évében — jel­zik a legkiemelkedőbb „kétéltű" hadmű­veletek sorát. A II. világháború menetében a tengeri deszanthadművelet a brit hadsereg Dun­kerque-i kivonulása óta napirenden volt, megvalósítására azonban csak a Szovjetunió nagy katonai sikerei által létrejött feltételek mellett kerülhetett sor. Ennek ideje szovjet megítélés szerint jóval hamarabb bekövetkezhetett volna, mint ahogy az angolszász szövetségesek — elsősorban politikai megfontolások alapján — tervbe vették, ill. a gyakor­latban végül is kivitelezték. Mindez mit sem von,le az angolszász hatalmak normadiai partraszállásának történelmi jelentőségéből s nem kisebbíti az antifasiszta koalíció nyugati államai népeinek áldozatkészségét és hősi erő­feszítését a német fasizmus közös meg­semmisítésében. A „Neptun" hadművelet megtervezése és későbbi lebonyolítása B. Ramsay an­gol altengernagy nevéhez fűződik, aki a brit expedíciós hadsereg Dunquerque-i sikeres evakuálását végrehajtotta, majd jelentős szerepet vállalt az angolszász hatalmak 1942 novemberi észak-afrikai partraszállásának irányításában. Nem­csak a tengeri deszanthadművelet meg­tervezéséből vette ki részét, hanem an­ — 493 —

Next